Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Containervagnsfråga

  1. #1
    1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    114

    Containervagnsfråga

    Passerade Frihamnen i Värtan för någon månad sedan där det stod ett antal fräscht vårgrönt målade Lgns vagnar.

    Märkningen "Får ej framföras utan föreskriven barlast" är lite intressant..vad är "föreskriven barlast" ...en tom container...



  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    913

    Sv: Containervagnsfråga

    Frågan har varit uppe tidigare och svaret då blev att barlasten redan finns på vagnarna men är så inbyggd att den inte syns. Skulle den mot förmodan tas bort då skulle det bli lite svajigt på spåret med helt tomma vagnar.

    Mvh Alex

    Senast redigerat av Alex den 2018-04-19 klockan 20:59:11.

  3. #3
    1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    114

    Sv: Containervagnsfråga

    Tack!
    Om barlasten är redan inbyggd så kan man ju tycka att märkningen är överflödig. Men det finns säkert en bra förklaring till hur det blivit som det är..


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    38

    Sv: Containervagnsfråga

    På NetRails parkopplade Laags, som likt Lgns också är Hbis-vagnar som från början, använde man betong som barlast på ramverket. Jag vet inte om "grönmyrorna" är uppbyggda på samma sätt. Anledningen till barlasten är mycket riktigt att vagnen annars blir för lätt. Och skylten är väl till för att man inte ska plocka bort barlasten vid ev. nya byggprojekt. Den visar väl att vagnen har försetts med extra vikt, och att man får tänka på det om vagnen i framtiden byggs om.


  5. #5
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    817

    Sv: Containervagnsfråga

    Man kan väl tänka sig att vagnen går i upplägg där de alltid är lastade med samma bulkcontainer, och att barlasten tas bort då?


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 750

    Sv: Tom eller tom-tom

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Man kan väl tänka sig att vagnen går i upplägg där de alltid är lastade med samma bulkcontainer, och att barlasten tas bort då?
    I Österrike har det i vart fall funnits parkopplade Innofreight boggivagnar som endast fick användas lastade med med sina tomma eller lastade specialcontainers. Fick alltså köras med tom container men inte tom-tom utan containers.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 506

    Sv: Tom eller tom-tom

    Vad jag har lite svårt att förstå är varför vagnen får lastas upp till 22,5 tons axeltryck och framföras i 100 km/h men bara olastad i 120. Är det så stor skillnad på 20 km/h mer?


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 859

    Sv: Tom eller tom-tom

    Denna skillnad mellan Sth vid tom och last har väldigt många godsvagnar.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: Tom eller tom-tom

    Förmodligen är skillnaden beroende på hur bromsarna är dimensionerade eller på hur gångegenskaperna ändras vid olika last.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 506

    Sv: Tom eller tom-tom

    Nja, jag undrade redan när jag fotade godsvagnar på 70-talet. Titta på lastgränserna på en vanlig Gbs. http://gotbild.se/godsvagnar/46b.htm Så här såg det ut på nästan alla vagnar. I 90 var det ok med full last och 20 tons axeltryck, men inte i 100. På så gott som alla vagnar, utom en del i Tyskland.

    Senast redigerat av Åke K den 2018-04-21 klockan 10:20:17.

  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: Tom eller tom-tom

    De äldsta vagnarna hade ju bara en omställning för Tom/Last ofta med angivande av bromsvikten i respektive läge. Nyare vagnar har automatisk bromsviktinställning upp till ett visst värde. Detta sker genom att det finns en "våg" som mäter vikten på vagnen. Som vanligt är det nog en kostnadsfråga hur komplicerad bromsutrustning man installerar på en vagn. Den ska ju underhållas också. Det finns ju containervagnar som även lastade får gå i 120 km/h (eller högre). Som jag skrev tidigare så har nog gångegenskaperna och t.ex. slitage på räls och hjul betydelse för vad man godkänner.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •