Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Godstrafik Rosersberg resp. Brista

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    268

    Godstrafik Rosersberg resp. Brista

    Jag reste förbi dessa godsterminaler igår och såg, som det verkade, delvis ganska outnyttjade anläggningar.

    Vid containerterminalen i Rosersberg (de stora portalkranarna) verkade inte mycket vara på gång, trots att jag passerarade under sen eftermiddag och kväll då terminalen borde sjuda av aktivitet. Hur går det egentligen med denna stora investering? Postterminalen såg dock ut att vara rätt aktiv. Hur många posttåg hanteras varje dag?

    Innanför flygbränslespåren vid Birsta har det byggts någon form av omlastningsterminal. Spåren dit är dock helt rostiga och verkar inte ha använts på länge. Vad händer - eller borde hända - där?

    Senast redigerat av LasseE den 2018-04-19 klockan 13:53:39. Anledning: felstavning

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Brista

    Man hade en tillfällig terminal i Brista (inte Birsta) innan terminalen vid Rosersberg var klar. Det kan ha varit det du såg.

    Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-19 klockan 13:36:22. Anledning: tangentbordsslint

  3. #3
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 380

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Birsta

    Brista. Birsta ligger vid Sundsvall.

    Edit: Hade man nu kunnat radera sina egna inlägg hade jag gjort det. Det räcker med att en påpekar det uppenbara felet.

    Senast redigerat av Jan L den 2018-04-19 klockan 13:38:29.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    268

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Birsta

    Nu är felet åtgärdat. Tack för påpekande. Frågan om trafiken till terminalen i Rosersberg kvarstår dock.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 519

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Birsta

    T/fr Rosersberg körs det varje vardag ett containertåg för Lidl(?)med röda lastbilssläp med omlastning där./Ulf


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    783

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Birsta

    Och 2 maj inleder Real Rail trafik med ett nytt kombitåg mellan Luleå och Rosersberg via Umeå.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    33

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Birsta

    I går Torsdag lossades ett biltåg ur täckta vagnar vid kombiterminalen i Rosersberg. Antal vagnar var säkert 20. Fem/sex man körde de nya personbilarna genom vagnarna ut på en ramp och parkerade på en uppställningsyta.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    33

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Birsta

    http://forumbilder.se/H6J20/rosersberg

    Från kombiterminalen i Rosersberg

    Senast redigerat av LarsH den 2018-04-19 klockan 19:26:04.

  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    985

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Birsta

    De här biltransporttågen passerar frekvent förbi Cst. Misstänker att det är transfer transporter från Södertälje Hamn till Rosersberg med nya importbilar.

    Någon som vet mer?

    Mvh Alex


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    38

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Brista

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Man hade en tillfällig terminal i Brista (inte Birsta) innan terminalen vid Rosersberg var klar. Det kan ha varit det du såg.
    Det är Fortums lossningsplats från början. Användes tillfälligt av Tx med Swedtrac som underentreprenör när man körde Lidl-vagnarna i separata tåg Äsg-Bra (det var innan Lidl gick som heltåg). Man återgick dock till att lossa på Äsg då det blev för dyrt med växlingen i Brista. Upplägget krävde en växlare dagtid då alla vagnarna inte fick plats för lossning utan några hamnade under tråd.
    Körde ofta dessa tåg 2013-14


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    38

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Birsta

    Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    De här biltransporttågen passerar frekvent förbi Cst. Misstänker att det är transfer transporter från Södertälje Hamn till Rosersberg med nya importbilar.

    Någon som vet mer?

    Mvh Alex
    Tågen brukar gå till/från Hallsberg med till-/avkoppling i Södertälje hamn. Måndag-Fredag om jag inte är ute och cyklar.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 519

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Brista

    Dessa kördes med Swedtracs T43or som hade en tendens att krokna allt som oftast.../Ulf


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    38

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Brista

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Dessa kördes med Swedtracs T43or som hade en tendens att krokna allt som oftast.../Ulf
    Nja nu tar du allt i. Men visst finns det bättre lok än T43, framförallt när det kommer till förarmiljön....


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    515

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Brista

    Peterson Rail körde en period bränsleved från Elverum i Norge till Brista och värmeverket. Även det för långa tåg som ställde till det för b.l.a pendeln när dom inte kom in ordentligt.


  15. #15
    Robert
    Ej längre aktiv

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Brista

    Låter som någon smart jäkel planerat spårlängden?






    Senast redigerat av Robert den 2018-04-19 klockan 23:04:50.

  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    307

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Birsta

    Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    De här biltransporttågen passerar frekvent förbi Cst. Misstänker att det är transfer transporter från Södertälje Hamn till Rosersberg med nya importbilar.

    Någon som vet mer?

    Mvh Alex
    http://www.mellansverigeslogistiknav...orsta-biltaget

    Länken går till terminalens pressmedelande.
    Det är ju vagnlasttåget Hallsberg- Södertälje som är utdraget till Rosersberg.

    Skandiatransport, Motortransport och Autolink har ju gått samman till ett bolag som heter Axess Logistic.

    M.V.H Anders.k.

    Senast redigerat av Anders.k. den 2018-04-21 klockan 11:01:41.

  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 877

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Birsta

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    T/fr Rosersberg körs det varje vardag ett containertåg för Lidl(?)med röda lastbilssläp med omlastning där.
    Tåget körs väl för Bode Spedition Gmbh och kommer från Lübeck. Men lasten är enligt uppgift till Lidl.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    6

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Birsta

    Någon som vet när Spedition aka Lidl-tåget avgår från Rosersberg numera? Tror det var straxt innan 23 tidigare men verkar ha ändrats.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 098

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Birsta

    Det är väl så att de lokala politikerna vill väl på olika håll och investerar i combiterminaler. Att sedan få dessa att användas är inte lika lätt då transportköparna hellre väljer att låta trailers dras på vägarna efter rumänska och bulgariska dragbilar med förare som bor i bilarna månadsvis för 5000kr/mån! Om man verkligen har viljan att föra godset till järnväg (och få sina fina terminaler utnyttjade) får man se till att skapa lagar och regler som gör att ekonomin blir till combitågens fördel! Det var väl inte så länge sedan som Greencargo just la ner en combipendel mellan Trelleborg och Stockholm... http://www.transportarbetaren.se/gre...bitransporter/ Ynkligt med en regering som påstår sig arbeta för ett fossilbränslefritt samhälle!


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    120

    Sv: Godstrafik Rosersberg resp. Birsta

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ynkligt med en regering som påstår sig arbeta för ett fossilbränslefritt samhälle!
    Nåja, det har gjorts en hel del från regeringens håll men man får komma ihåg att det är en minoritetsregering och att alla förslag som läggs som riskerar att göra (lastbils)transporter dyrare motarbetas av alliansen, oftast med argument om att det hotar det svenska näringslivets konkurrenskraft. Det tydligaste exemplet är förslaget till avståndsbaserad beskattning av tung lastbilstrafik. Det har man ju gudskelov inte gett upp, i mars i år kom det en ny promemoria.
    https://www.regeringen.se/pressmedde...keribranschen/
    https://www.regeringen.se/493c40/con...bilstrafik.pdf


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •