Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 10 000 inlägg

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

10 000 inlägg

Forumet har varit igång i ca 1 1/2 månad nu och vi har nått 10 000 inlägg. Det är bra.

I Förra PV fanns det vid stängningen 1 165 810. Över en 10 års period, som säkert haft både upp och nedgångar, så ger det ca 10 000 inlägg i månaden. Jag tycker att det är lite för tidigt att dra långtgående slutsatser av detta, men min bedömningen är iaf att forumet håller god fart.

Sv: 10 000 inlägg

Var är nu alla bakåtsträvare som tidigare gnällde om att det var så dålig aktivitet i nya forumet?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Var är nu alla bakåtsträvare som tidigare gnällde om att det var så dålig aktivitet i nya forumet?
    Du ber om det, om det i gamla PV över åren tagit en månad att komma upp i 10 000, men här tar samma sak en och en halv månad, var har vi utvecklingen?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Du ber om det, om det i gamla PV över åren tagit en månad att komma upp i 10 000, men här tar samma sak en och en halv månad, var har vi utvecklingen?
    Går ej att bedöma, eftersom fördelningen över tid i gamla PV ej framgår.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Hur menar du då? "Över en 10 års period, som säkert haft både upp och nedgångar, så ger det ca 10 000 inlägg i månaden."

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Hur menar du då? "Över en 10 års period, som säkert haft både upp och nedgångar, så ger det ca 10 000 inlägg i månaden."
    Jag menar precis det jag skrev. Det du citerar anger ett medelvärde över tio års tid, vilket inte säger någonting om hur aktiviteten såg ut tiden före forumbytet. Rent principiellt kan det ha varit 5000, eller 20000, inlägg per månad. Det har du ingen aning om utifrån det du citerar.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-19 klockan 13:40:08.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag menar precis det jag skrev. Det du citerar anger ett medelvärde över tio års tid, vilket inte säger någonting om hur aktiviteten såg ut tiden före forumbytet. Rent principiellt kan det ha varit 5000, eller 20000, inlägg per månad. Det har du ingen aning om utifrån det du citerar.
    Nu tror jag åtminstone att jag förstår hur du menade, men faktum kvarstår att i genomsnitt över 10 år var det 10 000 inlägg per månad.

Det kan naturligtvis även i gamla PV ha varit så att just perioden mars-april var ovanligt fattig på inlägg, men nu är det inget som försökt påvisa det. Tvärtom har det redovisats ett genomsnitt över tio år, en siffra som rimligen är ganska okänslig för kortvariga variationer. Denna siffra antyder att aktiviteten i gamla PV var minst lika hög som den hittills varit här. Att då fråga var de som gnäller över dålig aktivitet här tagit vägen är att be om gnäll.

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Att då fråga var de som gnäller över dålig aktivitet här tagit vägen är att be om gnäll.
    Så kan man se det. Man kan oxå läsa inläggen som något man inte till varje pris måste tolka kritiskt eller med en agenda som går ut på att det bästa finns i det förgågna.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Admin Visa inlägg
    Så kan man se det. Man kan oxå läsa inläggen som något man inte till varje pris måste tolka kritiskt eller med en agenda som går ut på att det bästa finns i det förgågna.
    Nu har vi ju inte detaljstuderat trafiken i vare sig gamla eller nya PV, men som jag varit inne på tidigare finns det en sak som jag ändå menar mig kunna säga säkert har minskat väsentligt, och det är rena replikväxlingar mellan två skribenter, s k ping-pong-trådar.

Det nya formatet inbjuder kanske inte till sista-ordet-dueller av den sorten, och kanske finns det andra förklaringar också, men det var i gamla PV ett ganska litet antal skribenter som ensamma stod för nästan alla sådana inlägg. Ett par av dessa har hittills inte registrerat om sig, några har gjort det men skriver ett betydligt lägre antal inlägg nu (möjligen är de missnöjda med just detta, det undandrar sig min bedömning), och några försöker efter vad det verkar att med varierande framgång få igång diskussioner för sakens egen skull.

Jag tror att vi faktiskt sett en nedgång i frekvens av inlägg, och det kan vara värt att notera för framtiden, men som jag skrivit tidigare, om just den sortens inlägg minskat så ser jag faktiskt det som i allt väsentligt positivt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Forumet har varit igång i ca 1 1/2 månad nu och vi har nått 10 000 inlägg. Det är bra.

I Förra PV fanns det vid stängningen 1 165 810. Över en 10 års period, som säkert haft både upp och nedgångar, så ger det ca 10 000 inlägg i månaden. Jag tycker att det är lite för tidigt att dra långtgående slutsatser av detta, men min bedömningen är iaf att forumet håller god fart.
    Det går ju om man vill även att jämföra antalet trådar som är 2293 just nu, i gamla blev det ca 105000 trådar vilket väl ger ca 875 per månad. Kanske öpnnas fler trådar men aningen färre svar. Det borde dock inte finnas någon anledning vara orolig för volymen, att läsa 300 inlägg om dagen räcker nog och är nog rentav för mycket för snittanvändaren som jag gissar scrollar förbi ett och annat eller hoppar över ointressanta ämnen .

10 000 inlägg

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det går ju om man vill även att jämföra antalet trådar som är 2293 just nu, i gamla blev det ca 105000 trådar vilket väl ger ca 875 per månad. Kanske öpnnas fler trådar men aningen färre svar. Det borde dock inte finnas någon anledning vara orolig för volymen, att läsa 300 inlägg om dagen räcker nog och är nog rentav för mycket för snittanvändaren som jag gissar scrollar förbi ett och annat eller hoppar över ointressanta ämnen .
    Är väl rätt svårt att jämföra antal trådstarter nu i början. Första tiden var det uteslutande nya trådar om hur forumet fungerar och annat gnäll att det inte såg ut som i gamla PV. Detta har ju nu minskat mer och mer efterhand forumet har varit igång längre och längre. Så antal trådstarter kommer väl sannolikt att minska när forumet har varit igång längre tid.

Senast redigerat av Anders.o93 den 2018-04-19 klockan 16:47:30.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Är väl rätt svårt att jämföra antal trådstarter nu i början. Första tiden var det uteslutande nya trådar om hur forumet fungerar och annat gnäll att det inte såg ut som i gamla PV. Detta har ju nu minskat mer och mer efterhand forumet har varit igång längre och längre. Så antal trådstarter kommer väl sannolikt att minska när forumet har varit igång längre tid.
    Det är väl rimligt anta att support och synpunkter kommer att stagnera vartefter användarna vant sig och anpassat. Sen ser jag också att siffran troligen inkluder automatmeddelandena från järnvägsvärlden . Men det blir
    ändå över 800 nya trådar vilket nog räcker för dom flesta .

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-04-19 klockan 18:36:18.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jo, man kan också se det som att när vi "bakåtsträvare" efterfrågas så är vi lyhörda. Däremot reagerade ingen av oss innan dess.

Avstängd
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Nu har vi ju inte detaljstuderat trafiken i vare sig gamla eller nya PV, men som jag varit inne på tidigare finns det en sak som jag ändå menar mig kunna säga säkert har minskat väsentligt, och det är rena replikväxlingar mellan två skribenter, s k ping-pong-trådar.

Det nya formatet inbjuder kanske inte till sista-ordet-dueller av den sorten, och kanske finns det andra förklaringar också, men det var i gamla PV ett ganska litet antal skribenter som ensamma stod för nästan alla sådana inlägg. Ett par av dessa har hittills inte registrerat om sig, några har gjort det men skriver ett betydligt lägre antal inlägg nu (möjligen är de missnöjda med just detta, det undandrar sig min bedömning), och några försöker efter vad det verkar att med varierande framgång få igång diskussioner för sakens egen skull.

Jag tror att vi faktiskt sett en nedgång i frekvens av inlägg, och det kan vara värt att notera för framtiden, men som jag skrivit tidigare, om just den sortens inlägg minskat så ser jag faktiskt det som i allt väsentligt positivt.
    Har jag fel eller har behovet av moderatorsåtgärder minskat efter nystarten ? Känns så.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Har jag fel eller har behovet av moderatorsåtgärder minskat efter nystarten ? Känns så.
    Nu går ju en del ingripanden så snabbt att man inte hinner se dem, men ja det verkar så. Lite lugnare ton i forumet som det verkar och en del om forumet självt kanaliseras till ”support och synpunkter”. Men hand på hjärtat borde inte den här tråden varit i avdelning ”synpunkter”

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men hand på hjärtat borde inte den här tråden varit i avdelning ”synpunkter”
    Tycker du, det är väl ändån ingen synpunkt att forumet nu har 10 000 inlägg?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det går att bedöma, eller snarare kolla upp, även för en ren amatör.
    Jag kollade nummer på ett inlägg i gamla PV sent 28 februari och ett inlägg tidigt 29 januari, dvs en månad tidigare, och skillnaden fick jag till 10 184. Så, uppskattningen 10 tusen per månad i den gamla är väldigt bra.
    Eller missuppfattar jag vad som avses med fördelning över tid?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tycker du, det är väl ändån ingen synpunkt att forumet nu har 10 000 inlägg?
    Ja jag tycker att ett inlägg och sedan en diskussion om forumet självt hör hemma i supportavdelningen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det går att bedöma, eller snarare kolla upp, även för en ren amatör.
    Jag kollade nummer på ett inlägg i gamla PV sent 28 februari och ett inlägg tidigt 29 januari, dvs en månad tidigare, och skillnaden fick jag till 10 184. Så, uppskattningen 10 tusen per månad i den gamla är väldigt bra.
    Eller missuppfattar jag vad som avses med fördelning över tid?
    Jag kommenterade vad som stod i tråden, vilket var utifrån vad Göran K började dra slutsatser. Om vi nu ska köra din metod så kan vi pröva med motsvarande period 2017, dvs 2017-03-01 - 2017-04-18 för att fånga säsongsvariationen. Dock får man ändå inte med hela påsklovet det året om det låg efter helgdagarna, då påsken låg senare. Perioden ifråga får enligt metoden i vart fall strax över 12000 inlägg. Man kan notera att för den perioden nådde forumet inte upp till 10000 inlägg per månad, till och med ganska långt ifrån.

10000/49=204 inlägg/dygn
    12000/49=245 inlägg/dygn

Sedan är det inte utan att jag undrar om någon verkligen tror att man inte hade fått en påverkan på antalet inlägg om man så bara börjat om med en ny installation av MLF?

Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-19 klockan 21:00:05.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •