Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: ERTMS - kommer museitågen att överleva?

Moderator
    Medlem
    mar 2018

ERTMS - kommer museitågen att överleva?

Om några år ska hela södra stambanan ha ERTMS och endast vissa tåg kommer att kunna använda stambanan. Idag går det även lite museitåg, bl a ånglok ibland. Kan dessa förses med ERTMS-utrustning för att kunna ta emot signalerna och därmed kunna köra på E2-banor?

Senast redigerat av Per No den 2018-04-18 klockan 21:54:23.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: ERTMS - kommer museitågen att överleva?

Ja, om någon betalar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Går det att fixa en transportabel ERTMS eller måsta fordonen klassas och godkännas först.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Går det att fixa en transportabel ERTMS eller måsta fordonen klassas och godkännas först.
    Något sådant som en transportabel ERTMS-mottagare finns inte idag. Men det finns några år kvar och varför skulle man inte kunna få fram något sådant som fungerar och ger en fullgod säkerhet. Något sådant finns ju för radioblocksträckorna. Låt oss säga en mobil,anläggning som rapporterar fordonets position och tar emot signaler från ERTMS-centralen. Och som sköts av en särskild avdelad person som ger order till föraren. Det borde väl gå att utveckla något sådant och tilhandahålla för en anständig kostnad. Går inte det så är det nog kört för museitåg på våra järnvägar och det återstår då trafik på våra museibanor. Det går väl att leva med det också men vore ju onekligen en lite tråkigare framtid.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Om några år ska hela södra stambanan ha ERTMS och endast vissa tåg kommer att kunna använda stambanan. Idag går det även lite museitåg, bl a ånglok ibland. Kan dessa förses med ERTMS-utrustning för att kunna ta emot signalerna och därmed kunna köra på E2-banor?
    Det är väl dock några år kvar. Enligt Trv utrullningsplan ska Malmbanan vara klar för ERTMS 2023 och Södra stambanan plus Katrineholm-Hallsberg-Mjölby 2025. Hela Sverige 2035 enligt plan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vi, ÖJS alltså har kört flera 100 mil på Botniabanan och Infranord kör varje dag utan ERTMS men för oss ä det inte möjligt just nu och Trv har inte förklarat skillnaden, vi vill bara köra in till plattform men vi får stanna i Tvillingsta än så länge.

Björnböleshöjden.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Något sådant som en transportabel ERTMS-mottagare finns inte idag. Men det finns några år kvar och varför skulle man inte kunna få fram något sådant som fungerar och ger en fullgod säkerhet. Något sådant finns ju för radioblocksträckorna. Låt oss säga en mobil,anläggning som rapporterar fordonets position och tar emot signaler från ERTMS-centralen. Och som sköts av en särskild avdelad person som ger order till föraren. Det borde väl gå att utveckla något sådant och tilhandahålla för en anständig kostnad. Går inte det så är det nog kört för museitåg på våra järnvägar och det återstår då trafik på våra museibanor. Det går väl att leva med det också men vore ju onekligen en lite tråkigare framtid.
    Jag har läst att det skulle gå att sätta ett modernt ERTMS lok först före ett ånglok.
    Och så har jag hört om planer på att ha ERTMS-godkända manövervagnar (i Danmark) när det är för jobbigt att ERTMS-godkänna äldre lok.
    ERTMS har funnits i cirka 10 år i drift och det har pratats om transportabel ERTMS-mottagare för museitåg, men har inget blivit av.
    Om det inte går att utveckla en transportabel ERTMS-mottagare, så kanske det går att utveckla en liten diskret manövervagn med plats för en eller två förare.

Å andra sidan tror jag att jag har läst att ERTMS kräver att alla fordon med drivkraft måste vara ERTMS-godkända, eftersom man måste kunna stänga av drivkraften och nödbromsa vid behov.

Behöver andra loket i en multipel vara ERTMS-godkänd? Nästa steg är väl att alla godsvagnar måste vara ERTMS-godkända avseende bromsar och bromskurvor?

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-04-19 klockan 07:50:27.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det arbetas på frågan både tekniskt och ekonomiskt. Jag är nu i Edinburgh och där ska den europeiska organisationen FEDECRAIL ha arbetsgruppsmöte i eftermiddag där vi ska få lägesrapport, bl a om idéer till förenklad ETCS-utrustning (den som är ombord). //Anders, JHRF

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Då museietåg på "vanliga" järnvägar är mycket vanligt i många europeiska länder kan man ju hoppas att man kommer fram till en vettig lösning som kan tillverkas i större skala och då till rimliga kostnader!

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Micael Lindgren Visa inlägg
    Vi, ÖJS alltså har kört flera 100 mil på Botniabanan och Infranord kör varje dag utan ERTMS men för oss ä det inte möjligt just nu och Trv har inte förklarat skillnaden, vi vill bara köra in till plattform men vi får stanna i Tvillingsta än så länge.
    InfraNord har idag minst två Kockumstrallor som är utrustade för ERTMS. Så dom kör inte utan utrustning.

Robert
    Ej längre aktiv

Nu har jag ingen erfarenhet av ERTMS men dom förare jag träffat som kört med ETCS säger att det kräver nånstans runt 30-40 knapptryckningar innan ETCS är verksamt. Jag som kör ATC trycker två gånger på inmatningsknappen på mitt motorvagnståg. Ibland ändrar jag tåglängden från 1 till 2. För mig låter det som en galen utveckling åt fel håll, så lycka till museivänner...

Senast redigerat av Robert den 2018-04-19 klockan 23:15:07.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    InfraNord har idag minst två Kockumstrallor som är utrustade för ERTMS. Så dom kör inte utan utrustning.
    Inte dom i Mellansel, vad jag vet Martin, hälsa far.

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Micael Lindgren Visa inlägg
    Inte dom i Mellansel, vad jag vet Martin, hälsa far.
    Då trafikverket inte tillåtet att man kör utan att fordonet är utrustat för ERTMS, så kan jag med ganska stor säkerhet säga att de som kör på Botniabanan är utrustade. Inför Haparandabanans igångsättning med ERTMS, så lät InfraNord utrusta minst två Kockumstrallor med ETCS. Dessa är efter att InfraNord tappade entreprenaden på Haparandabanan flyttade till Botniabanan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •