Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Transitio X11 i Jönköping 04-18

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Transitio X11 i Jönköping 04-18

I kväll såg jag en Transitio X11 i ett Krösatåg på väg mot Jönköping C vid 19.45-tiden. Vad är det för problem med JLT:s elfordon. Det har ju varit inställda tåg titt och tätt ett bra tag nu. I början skyllde man på snöanhopning under tågen så de inte gick att underhålla. Men nu har det ju varit obetydligt eller ingen snö en längre tid. Brist på reservdelar? Köpte man inte på sig användbara reservdelar från X10 när de skrotades? Det är synd att JLT har kört ner sin vagnpark så. Även Y31/32 är trasiga. Jag tror att tåg till Vetlanda, Eksjö och Vaggeryd tidvis varit inställda hela veckan. Vill JLT sluta köra tåg kan man fråga sig?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Transitio X11 i Jönköping 04-18

Kontroller och åtgärder så inte fler takluckor ramlar ner.

/Christer

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Christer Göransson Visa inlägg

/Christer
    Dax för en verkstad att lita på snart...

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    I kväll såg jag en Transitio X11 i ett Krösatåg på väg mot Jönköping C vid 19.45-tiden. Vad är det för problem med JLT:s elfordon. Det har ju varit inställda tåg titt och tätt ett bra tag nu. I början skyllde man på snöanhopning under tågen så de inte gick att underhålla. Men nu har det ju varit obetydligt eller ingen snö en längre tid. Brist på reservdelar? Köpte man inte på sig användbara reservdelar från X10 när de skrotades? Det är synd att JLT har kört ner sin vagnpark så. Även Y31/32 är trasiga. Jag tror att tåg till Vetlanda, Eksjö och Vaggeryd tidvis varit inställda hela veckan. Vill JLT sluta köra tåg kan man fråga sig?
    Avisning är ju som vanligt ingen som räknar med ska behövas.
    När man skrotade X10, så handlades en del grejer av minst en verkstad. Dock lär inte det vara den i Nässjö eller Kalmar, som är de som sköter Krösavagnar. Det är ju Bombardier som driver dessa och dom vill nog hellre sälja nya delar till sin kund.
    Vad jag förstår är ju orsaken nu, att man går igenom alla vagnar och kollar att luckor är säkrade. Sånt som naturligtvis egentligen ingår i det dagliga arbetet. Men någon har tydligen slarvat och någon resenär höll på att få en lucka i huvudet.
    Fast man verkar ju inte direkt skynda med dessa kontroller heller...

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Fast man verkar ju inte direkt skynda med dessa kontroller heller...
    Som sagt...

Citat Ursprungligen postat av Christer Göransson Visa inlägg

/Christer
    Nu finns det fler orsaker till att X11 och X14 står på verkstad. Takluckorna är nog under kontroll vid detta laget. Jag vill inte gå in på mer detaljer.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Nu finns det fler orsaker till att X11 och X14 står på verkstad. Takluckorna är nog under kontroll vid detta laget. Jag vill inte gå in på mer detaljer.

Lindman
    Någon/några har gjort bort sig?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Någon/några har gjort bort sig?
    Med tanke på att hela ULs X11-flotta också står på verkstad är det nog större och eftersom folk vet men inte säger så är det bara att låta spekulationerna börjar.

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Med tanke på att hela ULs X11-flotta också står på verkstad är det nog större och eftersom folk vet men inte säger så är det bara att låta spekulationerna börjar.
    Jasså? 3106, 3137 och 3168 går som tåget. 3169 är dock omöjlig att få ordning på.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Jasså? 3106, 3137 och 3168 går som tåget. 3169 är dock omöjlig att få ordning på.
    Det rapporterades i media för någon vecka sen och ansvariga beklagade sig över brist på delar, är väl bra om de fått igång dem igen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •