Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 125

Ämne: Tågstopp på Markarydsbanan blir dyrare och senare

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågstopp på Markarydsbanan blir dyrare och senare

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Fast har du en uppsättning med över 100 likadana bussar(Pågatåg) så är det fruktansvärt oekonomiskt att försöka optimera med några andra fordon och behöver service på dom med.

Sen är det en fruktansvärd fördel att resenärer i Skåne vet precis vad det är för tågtyp som kommer och hämtar dig till skillnad från tex tågtyplotteriet i Västsverige där du aldrig vet vad det är som kommer.
    Har man betalt skattefinansierad andraklassbiljett med Västtrafik spelar det ingen som helst roll om man åkeri X14, Regina eller skånemålad hyr-X60_x eller egen gul X60_x, annat är det om en SJ-resa med X2 / X55 blir med X40.Problemet ligger snarare i stationerna och den bristande kringservicen än själva västtågen. Ofta åker man västtåg där det är ganska tomt i tåget och det kunde dragits in turer för flera år sedan eller aldrig startats så tät tågtrafik.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Jag kan inte förstå hur man skulle vilja ha Krösatåg ist för Pågatåg.
    Förklara för postvagnens läsare: HUR STOR ÄR ENERGIÅTGÅNGEN PER PERSONKILOMETER ? om du kör pågatåg på markarydsbanan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Förklara för postvagnens läsare: HUR STOR ÄR ENERGIÅTGÅNGEN PER PERSONKILOMETER ? om du kör pågatåg på markarydsbanan.
    Kan inte du göra det? Och förklara för postvagnens läsare VAD DU SYFTAR PÅ ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej i körsbärsvärlden är ju allt underförstått. Iufötjej kan man ju tro att det ska gå åt mer energi för att förflytta ett visst antal personer med en X61 på 152 ton än om samma antal personer åker i en X14 på 103 ton. Sen vet jag ju inte ens om det spelar så stor i praktiken med tanke på tyristorvagnarnas egenskaper, miljöbelastningen av att bygga verkstadsplatser för två fordonstyper och allt vad man nu kan komma på.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nej i körsbärsvärlden är ju allt underförstått. Iufötjej kan man ju tro att det ska gå åt mer energi för att förflytta ett visst antal personer med en X61 på 152 ton än om samma antal personer åker i en X14 på 103 ton. Sen vet jag ju inte ens om det spelar så stor i praktiken med tanke på tyristorvagnarnas egenskaper, miljöbelastningen av att bygga verkstadsplatser för två fordonstyper och allt vad man nu kan komma på.
    Jag tänkte KÖRSBÄRET skulle kunnat svara på det själv. Nu vet vi ju inte vad det syftade på.

Nej, en X6x eller vilken annan modern motorvagn som helst är BETYDLIGT ENERGIEFFEKTIVARE än X1x eftersom den har återmatande elbroms.

Senast redigerat av Niklas den 2022-04-17 klockan 14:57:54.

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Visa inlägg
    Jag tänkte KÖRSBÄRET skulle kunnat svara på det själv. Nu vet vi ju inte vad det syftade på.

Nej, en X6x eller vilken annan modern motorvagn som helst är BETYDLIGT ENERGIEFFEKTIVARE än X1x eftersom den har återmatande elbroms.
    Men energiåtgången för att bygga X61 får fortfarande räknas av medan den för X1[0-2,4] är avskriven eftersom de egentligen skulle vara skrotade efter användning var de nu gått förut, och även om de inte var det så har de gått fler fordonskm så den är närmre 0.

Mvh trollman

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bengt Germundsson i Markaryd kommunstyrelsens ordförande svarar idag i Hallandsposten fyra S-politikers insändare i HP angående entimmarstrafik på Markarydsbanan. Han anser att S-politikerna vill ge sken av att vilja införa persontrafik snabbt på Markarydsbanan, men far med osanningar. Fullt läsbar länk till HP.

https://www.hallandsposten.se/%C3%A5...v-s-1.71115490

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Jag läser och slår mig för pannan när jag inser att denna lokalpolitiker på fullt allvar vill klanka ner på motståndarsidan för att de inte arbetade hårdare för att övervinna den egna sidans motstånd mot vad politikern slår sig för bröstet för att förespråka!

Snacka om intellektuell skymning.

Det enda bra med denna länk är att insändaren är märkt som slutreplik.

För att återgå till vad jag anser är den huvudsakliga fråga som hittills inte utretts - är det som jag tror att samtliga förespråkare för varannantimmestrafik tycker detta väl medvetna om att de själva aldrig kommer stå där med insikten om att eftersom jag precis missade ett tåg och nästa just blev inställt, så måste jag stå och vänta nästan fyra timmar?

Det är liksom självklart för mig att man väntar till förutsättningarna för en vettig trafikering finnes, så att inte provverksamheten avbryts med motiveringen "för få ville åka"?

Jag ber alla som vill försvara varannantimmestrafik att först deklarera om de själva kommer att vara frekventa resenärer på den aktuella sträckan. (Respekt om du tänker pendla trots ovanstående inte osannolika scenario givet Skånetrafikens track record).

Själv bor jag i Skåne och kommer troligen bara åka Hässleholm - Markaryd som tågturist, men så förespråkar jag inte heller att lokalborna gott kan nöja sig med usel tidtabell.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av CapnZapp Visa inlägg
    För att återgå till vad jag anser är den huvudsakliga fråga som hittills inte utretts - är det som jag tror att samtliga förespråkare för varannantimmestrafik tycker detta väl medvetna om att de själva aldrig kommer stå där med insikten om att eftersom jag precis missade ett tåg och nästa just blev inställt, så måste jag stå och vänta nästan fyra timmar?
    Med det resonemanget så kan man ju lika gärna skippa all trafik. Om infrastrukturen skulle bli avstängd så måste jag vänta på obestämd tid.

(min poäng är att vi nog primärt måste utgå från normalläget, om 10 % av tågen blir inställda finns det något annat problem än hur ofta tågen normalt går)

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Med det resonemanget så kan man ju lika gärna skippa all trafik. Om infrastrukturen skulle bli avstängd så måste jag vänta på obestämd tid.

(min poäng är att vi nog primärt måste utgå från normalläget, om 10 % av tågen blir inställda finns det något annat problem än hur ofta tågen normalt går)
    CapnZapp har ett väldigt bra argument för varför varannantimmestrafik är dåligt. Samma gäller oavsett kollektivtrafikslag (buss, anropstyrd, tåg, båt).

På samma sätt som att det fungerar dåligt att ha kollektivtrafik som bara går i rusningstrafiken, för helt plötligt behöver du ta dig hem tidigare men då är du fast. Har flera bekanta som hellre kör till en station med flera tåg per timma än åker från den lokala stationen (som ändå har timmestrafik även om det ställs in väldigt många tåg).

Men visst, du kan ju dra allt till ytterligheter som vanligt!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

CapnZapp har ett väldigt bra argument för varför varannantimmestrafik är dåligt. Samma gäller oavsett kollektivtrafikslag (buss, anropstyrd, tåg, båt).

På samma sätt som att det fungerar dåligt att ha kollektivtrafik som bara går i rusningstrafiken, för helt plötligt behöver du ta dig hem tidigare men då är du fast. Har flera bekanta som hellre kör till en station med flera tåg per timma än åker från den lokala stationen (som ändå har timmestrafik även om det ställs in väldigt många tåg).

Men visst, du kan ju dra allt till ytterligheter som vanligt!
    Jag tycker bara att det är ytterligare en variant på att satsa miljarder på infrastrukturen hellre än miljoner på fordonen. I mina ögon är det inte speciellt meningsfullt att satsa miljarder på att kunna köra tåg varje timme bl a för att vartannat tåg ska kunna ställas in och trafikeringen ändå blir acceptabel. Då måste det vara mycket bättre att höja tillförlitligheten i trafiken så att inställda tåg bara förekommer någon enstaka gång om året.

Hur kan vi för övrigt vara säkra på att inte två tåg efter varandra ställs in?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker bara att det är ytterligare en variant på att satsa miljarder på infrastrukturen hellre än miljoner på fordonen. I mina ögon är det inte speciellt meningsfullt att satsa miljarder på att kunna köra tåg varje timme bl a för att vartannat tåg ska kunna ställas in och trafikeringen ändå blir acceptabel. Då måste det vara mycket bättre att höja tillförlitligheten i trafiken så att inställda tåg bara förekommer någon enstaka gång om året.

Hur kan vi för övrigt vara säkra på att inte två tåg efter varandra ställs in?
    Jag gissar, att Bengt Germundsson i Markaryd kommunstyrelsens ordförande anser att det finns en viktig symbolisk betydelse i att få igång tågtrafik överhuvudtaget för att pendlingsmönstret skall komma igång. Han är själv representant för detta sätt att tänka på sträckan Hässleholm-Markaryd. Beträffande turtätheten, frångår jag min kritiska inställning till tågtrafiks beroende av bussar för att lösa sina problem och föreslår bussar för att hjälpa till att få önskad turtäthet, t ex timmestrafik. Bussarna måste gå som tåget (ha! vitsigt), d v s passera stationerna Halmstad, Veinge, Knäred och Markaryd och inget annat. Jag tycker fortfarande att det är ett grundläggande problem att Trafikverket inte förutsatt och underlättat i förväg att öka kapaciteten. Jag tycker fortfarande också att politikerna i Halland på samma sätt inte varit förutseende och kunniga nog att sätta igång trafiken. Jag tycker också att Germundsson är ett föredöme att hantera Trafikverket, i varje fall med tanke på resultatet.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

I mina ögon är det inte speciellt meningsfullt att satsa miljarder på att kunna köra tåg varje timme bl a för att vartannat tåg ska kunna ställas in och trafikeringen ändå blir acceptabel. Då måste det vara mycket bättre att höja tillförlitligheten i trafiken så att inställda tåg bara förekommer någon enstaka gång om året.
    I mina ögon är det helt bortkastat att lägga en enda krona på pendlartrafik med sämre frekvens än timmestrafik. Jag håller till fullo med de krafter som vill vänta med att införa trafiken tills förutsättningar för timmestrafik finnes.

Att höja tillförlitligheten håller jag med om är mycket bra, men att tala om tillförlitlighet känns helt bortkastat på varannantimmestrafik. Ur pendlarens synvinkel är det helt ointressant att tillförlitligheten om samtliga tåg anländer blir 100% eftersom grundproblemet är att de inte går tillräckligt ofta. (Om jag påstår tågen går varje timme när de egentligen går varannan, ja då sjunker min "observerade" tillförlitlighet till 50%, vilket ju är uselt...)

När väl timmestrafik (eller helst halvtimmestrafik) erbjuds blir diskussionen kring tillförlitligheten däremot mycket angelägen. Jfr Skånebanan Hässleholm - Kristianstad.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

I mina ögon är det helt bortkastat att lägga en enda krona på pendlartrafik med sämre frekvens än timmestrafik. Jag håller till fullo med de krafter som vill vänta med att införa trafiken tills förutsättningar för timmestrafik finnes.

Att höja tillförlitligheten håller jag med om är mycket bra, men att tala om tillförlitlighet känns helt bortkastat på varannantimmestrafik. Ur pendlarens synvinkel är det helt ointressant att tillförlitligheten om samtliga tåg anländer blir 100% eftersom grundproblemet är att de inte går tillräckligt ofta. (Om jag påstår tågen går varje timme när de egentligen går varannan, ja då sjunker min "observerade" tillförlitlighet till 50%, vilket ju är uselt...)

När väl timmestrafik (eller helst halvtimmestrafik) erbjuds blir diskussionen kring tillförlitligheten däremot mycket angelägen. Jfr Skånebanan Hässleholm - Kristianstad.
    Den argumentationen innebär också att andelen inställda tåg inte bör vara mer än något enstaka per år?

Jag tycker i vart fall det är mycket värre att drabbas av en extra timmes väntetid på ett oplanerat sätt än om det är känt långt i förväg.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Jag tycker i vart fall det är mycket värre att drabbas av en extra timmes väntetid på ett oplanerat sätt än om det är känt långt i förväg.
    Återigen håller jag med. Men det hindrar inte mig från att påstå att varananntimmestrafikering inte är bra nog för att utgöra underlag för rimlig pendlartrafik.

Om Skånetrafiken startar trafikeringen innan de kan erbjuda en tillräckligt bra produkt är risken hög för att satsningen misslyckas. De eventuella vinsterna för de få som planerar om sina liv för att funka med ett skralt utbud uppväger inte sannolikheten för att trafiken får rykte om sig att vara besvärlig, "bara för miljömuppar", etc, som sedan är svårt att tvätta bort. Något tillskruvat formulerat får du bara en chans per decennium att ändra människors beteendemönster; om en pendlare läser nyheten att trafiken öppnar, och bestämmer sig för att fortsätta köra bil baserat på vad som gäller då, är det svårare att några år senare få den personen ändra sig, än om utbudet redan från början var attraktivt nog.

Mycket bättre då att först starta trafiken när man känner sig rimligt säker man kan erbjuda en robust produkt, alltså någonting som verkligen leder till (kraftigt) ökad pendling. De flesta förespråkare av varannantimmestrafik verkar tycka att det faktum att linjen är öppnad och att tåg går är gott nog, och missar då helt poängen med att alls anstränga sig, dvs att massor av hallänningar ställer bilen för att åka tåg istället. För att göra det krävs förvisso tillförlitlighet, men framför allt att tågen går när du behöver åka.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tror du på det där själv, på riktigt, eller är det bara argument för att skjuta upp investeringar till senare?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

För att göra det krävs förvisso tillförlitlighet, men framför allt att tågen går när du behöver åka.
    Att tågen går när jag behöver åka innebär bl a att trafiken är tillförlitlig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Elefanten i rummet är att det antagligen inte finns resandeunderlag för Halmstad - Markaryd inklusive orterna däremellan. En buss går redan idag med två enkelturer - inte mer. Ökad turtäthet på järnväg (eller buss) lär inte göra underverk för resandeviljan, det gjorde det inte under försöket Halmstad- Värnamo.

Det finns ingen trängsel på järnvägen, bara för korta tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kollektiva pendlare existerar knappt utanför storstäder, speciellt inte på järnväg. Ute i landsorten regerar bilen. Det räcker inte om räls dras till dörrtrappan. Jag vet inte vilka som ska fylla ut entimmestrafiken.

Det finns ingen trängsel på järnvägen, bara för korta tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Kollektiva pendlare existerar knappt utanför storstäder, speciellt inte på järnväg. Ute i landsorten regerar bilen. Det räcker inte om räls dras till dörrtrappan. Jag vet inte vilka som ska fylla ut entimmestrafiken.
    Varför så pessimistisk då det gäller Hallandsdelen av Markarydsbanan när det verkar redan funka på Smålands-/Skånedelen? Är det ett halländskt symtom att den enda tågtrafik som går att fungera är den på Västkustbanan, möjligtvis med undantag för Viskadalsbanan, som är nyrenoverad. Det var dock motigt att få Pågatågen till Halmstad på VKB och nu alltså också via Markarydsbanan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •