Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 125

Ämne: Tågstopp på Markarydsbanan blir dyrare och senare

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Sv: Tågstopp på Markarydsbanan blir dyrare och senare

Finns det några bilder på hur det ser ut i Svalöv på stationen med signalerna och plankorsningen?

Varför förlängde man inte Svalövs station med 300 meter längre norr ut så hade ju alltid godståg fått plats norr om plankorsningen? Så vitt jag kan se så verkar det inte vara någon särskilt problematisk mark på östsidan om spåren norr ut. Edit, läs nästa mening.

Efter lite kontrollmätning ser jag att det bör finnas cirka 800 meter hinderfri längd norr om plankorsningen idag på båda spåren, så man verkar alltså ha löst problemet, även om jag nog tycker man kunde kostat på sig 100-200 meter till för smidigare körning! Så det får alltså plats långa tåg på vardera spåret norr om plankorsningen.

Senast redigerat av leoarietis den 2022-04-11 klockan 15:35:06.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Man drar alltid fram så långt att det är hinderfritt I aktern så tågväg kan läggas år andra hållet. Får det plats innan ev. korsningar är det en bonus.
    Angående ditt "alltid" verkar ett undantag gjorts i det här fallet, för att prioritera att inte blockera plankorsningen.

(Min fråga var: varför "alltid"? Svaret jag fått är alltså "nja, inte alltid")

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    så man verkar alltså ha löst problemet
    Som jag förstår ovanstående diskussion har man löst problemet (med blockerad plankorsning) genom att installera en huvudsignal precis före plankorsningen. Huruvida ett långt godståg som stannar där får plats efter att ha passerat infartsväxeln vet jag ej; bara att diskussionen skett under antagandet att så inte är fallet...

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av CapnZapp Visa inlägg
    Som jag förstår ovanstående diskussion har man löst problemet (med blockerad plankorsning) genom att installera en huvudsignal precis före plankorsningen. Huruvida ett långt godståg som stannar där får plats efter att ha passerat infartsväxeln vet jag ej; bara att diskussionen skett under antagandet att så inte är fallet...
    Det finns även en mellansignal bortom plankorsningen ifall att tåget inte får plats i den mellansignalen innan plankorsningen. Om tågklareraren gör misstaget att sätta tågvägen fram till den första mellansignalen som är placerade innan plankorsningen och de visar sig att tåget är för långt och därmed blockerar infartsväxeln går det alltid att förlänga tågvägen till mellansignalen efter plankorsningen. Jag skulle dock gissa att den mellansignalen innan plankorsningen är 40-övervakad och medan den efter plankorsningen är 10-övervakad och att det därmed är mer lämpligt att välja den första mellansignalen som tågfärdvägens slutpunkt givet att tåget kan stå hinderfritt i mötesspåret.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Om tågklareraren gör misstaget att sätta tågvägen fram till den första mellansignalen som är placerade innan plankorsningen och de visar sig att tåget är för långt och därmed blockerar infartsväxeln går det alltid att förlänga tågvägen till mellansignalen efter plankorsningen.
    Som jag förstår diskussionen ovan behöver det inte alltid vara ett misstag, även i fallet "tåget är för långt".

Alltså när och om prio ligger på att inte blockera plankorsningen, inte att inte blockera infartsväxeln. Mötande tåg får vänta en smula.

Notera att detta bara behöver vara ett problem åt ena hållet (stationen efter plankorsningen sett från godstågets synvinkel). Åt andra hållet kan ju det mötande Pågatåget helt sonika köra fram till stationen och påbörja resandeutbyte medan godståget startar upp. Bör ju ha hunnit frigöra infartsväxeln innan Pågatåget är redo köra vidare...

Återigen - detta är så jag förstått ovanstående diskussion.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av CapnZapp Visa inlägg
    Som jag förstår diskussionen ovan behöver det inte alltid vara ett misstag, även i fallet "tåget är för långt".

Alltså när och om prio ligger på att inte blockera plankorsningen, inte att inte blockera infartsväxeln. Mötande tåg får vänta en smula.

Notera att detta bara behöver vara ett problem åt ena hållet (stationen efter plankorsningen sett från godstågets synvinkel). Åt andra hållet kan ju det mötande Pågatåget helt sonika köra fram till stationen och påbörja resandeutbyte medan godståget startar upp. Bör ju ha hunnit frigöra infartsväxeln innan Pågatåget är redo köra vidare...

Återigen - detta är så jag förstått ovanstående diskussion.
    Ny Markarydsbuss alternativ till försenat tåg är rubriken idag i Hallandsposten. Låst artikel. Nibe, ett företag i Markaryd, har inte tid att vänta på Trafikverkets omständliga rutiner. Järnvägen har ingen chans. Det är buss och bil som gäller. Nu vet jag, att jag blir påhoppad i detta forum i den här frågan. Men har man sagt A får man säga B. Sen skall jag hålla tyst. Vi får se hur det slutar.

https://www.hallandsposten.se/nyhete...A5g-1.70485856

Jag är dock inte ensam om att ha den här åsikten, vilket framkommer i dagens ledare i Hallandsposten, fullt läsbar. Rubriken är Dags att växla spår och göra allt för Markarydsbanan Den avslutande meningen är Trots att det verkligen är raka spåret från Halmstad till Markaryd blir den politiska viljan att släppa på persontågen allt mer krokig. Detta är helt obegripligt. Det finns ingen tid att förlora. Kanske även någon mer än jag i PV ser problemet och har idéer om lösningar?

https://www.hallandsposten.se/%C3%A5...nan-1.70480715

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Ny Markarydsbuss alternativ till försenat tåg är rubriken idag i Hallandsposten. Låst artikel. Nibe, ett företag i Markaryd, har inte tid att vänta på Trafikverkets omständliga rutiner. Järnvägen har ingen chans. Det är buss och bil som gäller. Nu vet jag, att jag blir påhoppad i detta forum i den här frågan. Men har man sagt A får man säga B. Sen skall jag hålla tyst. Vi får se hur det slutar. [/URL]
    Du spelar verkligen på världens minsta fiol när du skriver så.

Det är väl jättebra att det kommer igång kollektivtrafik tidigare, det ger mer underlag för tågen sen när de kommer igång och kan ge ett väldigt försprång.

Att några privata företag (och du med) inte förstår Trafikverket och dess demokratiska processer kan ju dock tyckas är problematiskt..

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

Det är väl jättebra att det kommer igång kollektivtrafik tidigare, det ger mer underlag för tågen sen när de kommer igång och kan ge ett väldigt försprång.

Att några privata företag (och du med) inte förstår Trafikverket och dess demokratiska processer kan ju dock tyckas är problematiskt..
    Storleken på en fiol är väl som den är. Jag skulle mer vilja säga att det är en stråkorkester, du hör. Spela gärna med och kom med förslag till att få igång Pågatågstrafiken enligt orkesterns noter.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Spela gärna med och kom med förslag till att få igång Pågatågstrafiken enligt orkesterns noter.
    Pågatågen med dess 234 sittplatser är FÖR STORA för Markarydsbanan !
    FÖR STOR energiåtgång per passagerare.
    Har Du räknat antalet passagerare ?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Ett Krösatåg är väl nära hälften så stort, borde vara lagom även för Hässleholm-Markaryd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Men Pågatågen körs ju redan mellan Hässleholm-Markaryd sedan lång tid. Det är endast en förlängning till Halmstad det är frågan om.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ett Krösatåg är väl nära hälften så stort, borde vara lagom även för Hässleholm-Markaryd.
    Den frågan har aldrig tagits upp sedan Pågatågen började köra på Markarydsbanan, vad jag vet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

Ja tänk om alla företag varit statliga istället för privata och odemokratiska så hade de fattat bättre och inte krävt saker mot bättre vetande, bättre om de underdånar sig det demokratiskt styrda statliga verkets besked istället för att näsvist lova masa nya jobb och kräver att staten skall lyssna på privata företag. De där som på 80-90-talet varnade för geologin i Hallandsås var ju också några lokala grevar och friherrar som trodde de kunde mer om geologi än den demokratiskt sinnade staten - se nu vem som fick rätt, jo staten byggde tunneln, kan inte all fåtöljrallare hålla truten någon gång?
    Ja0 kunde logga in på Stampenblaskan (samma lösen som för GP m fl) och se vad företagen faktiskt tycker:

"Företagen vill betala
    De involverade företagen vill att busslinjen ska drivas av Hallandstrafiken och Länstrafiken Kronoberg, men är beredda att bidra till finansieringen. Enligt kalkylen kostar linjen cirka fem miljoner kronor om året mer än vad biljettintäkterna täcker.
    – Man har sagt att man är beredd att gå in och ta en icke föraktlig del av underskottstäckningen för att kunna dra i gång det här mer omfattande alternativet, med fyra, fem dubbelturer om dagen för att det ska passa med arbetstider och annat, säger Bengt Germundsson och pekar på att även offentligt anställda, gymnasieelever och högskolestudenter kan dra nytta av linjetrafiken."

Senast redigerat av Grå Tåget den 2022-04-13 klockan 16:47:43.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Den frågan har aldrig tagits upp sedan Pågatågen började köra på Markarydsbanan, vad jag vet.
    Så Pågatåg är, som man säger, hugget i sten?

Annars kan ju det mesta ändras över tiden.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Ja tänk om alla företag varit statliga istället för privata och odemokratiska så hade de fattat bättre och inte krävt saker mot bättre vetande, bättre om de underdånar sig det demokratiskt styrda statliga verkets besked istället för att näsvist lova masa nya jobb och kräver att staten skall lyssna på privata företag. De där som på 80-90-talet varnade för geologin i Hallandsås var ju också några lokala grevar och friherrar som trodde de kunde mer om geologi än den demokratiskt sinnade staten - se nu vem som fick rätt, jo staten byggde tunneln, kan inte all fåtöljrallare hålla truten någon gång?
    Ja0 kunde logga in på Stampenblaskan (samma lösen som för GP m fl) och se vad företagen faktiskt tycker:

"Företagen vill betala
    De involverade företagen vill att busslinjen ska drivas av Hallandstrafiken och Länstrafiken Kronoberg, men är beredda att bidra till finansieringen. Enligt kalkylen kostar linjen cirka fem miljoner kronor om året mer än vad biljettintäkterna täcker.
    – Man har sagt att man är beredd att gå in och ta en icke föraktlig del av underskottstäckningen för att kunna dra i gång det här mer omfattande alternativet, med fyra, fem dubbelturer om dagen för att det ska passa med arbetstider och annat, säger Bengt Germundsson och pekar på att även offentligt anställda, gymnasieelever och högskolestudenter kan dra nytta av linjetrafiken."
    Vi får vara glada att bussen kan vara ett fullgott alternativ till tåget vid ett flertal situationer. Den mest väsentliga skillnaden är naturligtvis att busstrafik är väsentligt billigare per fordonskilometer än tågtrafik och det går dessutom att optimera busstrafiken på ett sådant sätt så att den blir ett attraktivt färdmedel. Vi kan bara tittar på KLTs rationalisering av busstrafiken och hur de har påverkat kollektivtrafikens attraktivitet som en helhet och detta gäller främst linjerna 35, 325, 101, 105, 121, 131, 160 och 161.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Så Pågatåg är, som man säger, hugget i sten?

Annars kan ju det mesta ändras över tiden.
    Delen Hässleholm-Markaryd är en del av Pågatåg nordost.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om man ska förstå politikerna och Trafikverket så bör man tänka på att hallänningarna nog fått mer än väl av de statliga anslag för järnväg som länets storlek och befolkning kan motivera för åtskilliga år framåt i och med Varbergstunneln och dess kostnad på minst 6 miljarder varav hallänningarna själva får betala en bråkdel! Att Halland sedan väljer att gräva ner det statliga anslaget för järnväg i några kilometer lera under Varberg bör ju de dumma bypolitikerna själva skämmas för och inte kasta skit på Trafikverket ! Om man byggt en Västkustbana som i Falkenberg hade naturligtvis pengarna räckt till både åtgärder för persontrafik på Markarydsbanan och de kompletterande kilometrarna som krävs för att få HNJ genom Hyltebruk och därmed räddat HNJ och givit Hylte kommun bra tågtrafik åt 2 håll!

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

[Kanske även någon mer än jag i PV ser problemet och har idéer om lösningar?

https://www.hallandsposten.se/%C3%A5...nan-1.70480715
    Jag ser i alla fall en enkel och snabb lösning och den framgår ju av sista meningen i länken ovan, och pekar nog också ut rätt instanser:
    "Nu måste Hallandspolitikerna växla spår, och göra allt för att människor kan börja pendla på Markarydsbanan. Släpp prestigen och låg tågen gå, varannan timme mellan Halmstad och Markaryd."

Alltså, politiker och RKM-er (eller länsbolagen) kan ta tag i det där närsomhelst, och borde fundera på när behovet av hög kapacitet är som störst och i vilken riktning (arbetspendlingen, kanske studerande), och så försöka skapa en tågtrafik som anpassas till det (och kanske buss i andra tider). Det kanske inte måste bli en fast tidtabell (typ varannan timme) utan anpassad efter lokala förhållanden. Sen vet inte jag om någon plattform skulle gå att bygga lite snabbt, kanske där det inte behövs mötesspår, och att den sen successivt förbättras.
    Trafikverket erbjuder ju redan ett spår som går att trafikera, såvitt jag fattat.
    Så, som Markarydarn sa: Skyll inte på Trafikverket!

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Vi får vara glada att bussen kan vara ett fullgott alternativ till tåget vid ett flertal situationer. Den mest väsentliga skillnaden är naturligtvis att busstrafik är väsentligt billigare per fordonskilometer än tågtrafik och det går dessutom att optimera busstrafiken på ett sådant sätt så att den blir ett attraktivt färdmedel. Vi kan bara tittar på KLTs rationalisering av busstrafiken och hur de har påverkat kollektivtrafikens attraktivitet som en helhet och detta gäller främst linjerna 35, 325, 101, 105, 121, 131, 160 och 161.
    Jag som inte är insatt i KLTs trafik skulle gärna höra din beskrivning av hur de rationaliserat och hur det påverkat, på de linjer som du nämner.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag som inte är insatt i KLTs trafik skulle gärna höra din beskrivning av hur de rationaliserat och hur det påverkat, på de linjer som du nämner.
    Den förändring som KLT har utfört sedan hösten 2008 är att rationalisera och förenkla linjesträckor/tidtabeller genom att bland annat införa taktfast tidtabell och att bussen kör längs samma sträckning hela tiden bortsett från några expressturen under rusningstid. Denna förändring inleddes med trafiken mellan Kalmar och Oskarshamn (linje 160 och 161) och visade sig vara ganska lyckad genom kortare restider och en explosionsartad resandeökning. Då var de främsta förändringarna att slopa de flesta varianterna av linjesträckningar som till exempel turerna via Pataholm, Timmernabben och detta har väsentligt förkortat restiderna. Utöver detta infördes även taktfast tidtabell och bussarna gick varje timme.

Om vi vill tittar mer specifikt på någon linje är 121 ett gott exempel. Linjen fick vid tidtabellskiftet i december 2015 taktfast tidtabell och då slopades även samtliga turer via Halltorp och de gick istället från Värnanäs till Söderåkra. Innan det även skett andra successiva förenklingar av linjesträckning genom att införa stadsbuss 403 och därmed slopa turerna via Ljungbyholm, lördagsturen via Voxtorp/Skällby, turerna via Länssjukhuset och direkturen från Söderåkra till Bergkvara. Samtliga av dessa förenklingar har inneburit väsentligt kortare restider och den senaste väsentliga förändringarna av linjens sträckning var att gå via Universitetskajen för att slippa plankorsningen vid Södra Vägen (pga förseningar i samband med bomfällningar) och att trafikera förbifart Rinkabyholm när den öppnades. Den senaste förändringen i de kontinuerliga rationaliseringsarbete berör dock linje 35 mellan Hultsfred och Vimmerby genom att ändra linjesträckningen genom Storebro och trafikera väg 23/34 istället för att trafikera genom samhället och därmed spara någon minut. Utöver detta ersattes tre hållplatser med en helt ny hållplats längs väg 23/34.

Hälsningar
    Axel L

Senast redigerat av Axel L den 2022-04-13 klockan 23:51:19.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •