Om det inte redan varit uppe så är aktersignalen på X2:s manövervagnar under flyttning. Från de övre lyktorna till det nedre parets yttre lyktor. Verkar ske i samband med att strålkastarna uppdateras. Nån med en bild för de nyfikna ?
Om det inte redan varit uppe så är aktersignalen på X2:s manövervagnar under flyttning. Från de övre lyktorna till det nedre parets yttre lyktor. Verkar ske i samband med att strålkastarna uppdateras. Nån med en bild för de nyfikna ?
Så här blir det:
[IMG]http://i66.*******.com/66deo7.jpg[/IMG]
Bilden hämtad från denna tråd
Dessutom ser de nya slutsignalerna ut att vara något slags LED-historia, liksom strålkastarna på halvljus.
Alla de 6 nya lyktenheterna som nu monteras är LED.
De större, som monteras nedtill har även integrerat rött sken, vilket utgör slutsignalen.
Dessutom monteras värme, för att motverka frost på ytterlinserna, eftersom LED-ljus bildar väldigt lite värme.
Kan även tillägga att seriemontage av ledstrålkastare nu är igång på även på X40. Där de monteras i tidigare tomma hål i strålkastarluckorna.
Ja, vissa av de gamla har inte mycket rött kvar i slutsignalen :) Det verkar som om det varit ett tilläggsglas på som gör det rött i de "gamla", för jag har sett det krackelerat och bitvis nästan helt borta på vissa individer.
Mycket efterlängtat, och klart bättre drag i de nya än i befintliga. Hade en enhet i veckan som fått det monterat i ena änden och blev positivt överraskad av ljuset.
Senast redigerat av Hellqvist den 2018-04-19 klockan 17:54:09.
Har lagt märke till detta jag med. Men här spelar det gamla ytterst usla helljuset in, eftersom ingen reagerar på om det är helljus eller ej.
Vad man borde göra, är att skylta upp i hytten att LED-ljus är monterat och även påtala i nyhetsbrev eller liknande att man ska tänka på att blända av dagtid.
Är själv verkligen en sann passagerare om än i branchen som leverantör, men har här en fråga om just avbländning!
Från perrongen på t ex Rotebro (sollentuna), där jag dagligen pendlar ifrån, så ser jag många möten längre bort mot Upplands-Väsby-hållet. Då bländar ni förare ofta av mot varann helt logiskt, men i normalt dagsljus kanske mest som en hälsning än som verkligen nödvändigt, eller?
(tills nu då med LED kanske!)
Vad som är mindre bra tycker jag är att pendeltågen ofta glömmer att dra på ljuset igen! Till reultat att de syns betydligt sämre på långt håll. Vilket inte alls är bra för de "skip-stop" tåg (suck!) som i de flesta fall dammar förbi Rotebro i rätt hög fart på plattformsspåret.
Med normalt ljus istället för något dassigt "pakeringsljus" påslaget blir vi på perrongen betydligt bättre varse att något annalkar oss mycke nära, ja ni förstår!
Är det istället halvskumt som jag också har upplevt, så ser ju rimligen föraren mycket sämre vad som händer på perrongen som de snart skall passera i hög fart alldeles nära människor!
Frågan är vad för regelverk som gäller?
mvh
Anders
Senast redigerat av Anders Falck den 2018-04-22 klockan 16:09:12.