Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: X2:s aktersignaler under flytt.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

X2:s aktersignaler under flytt.

Om det inte redan varit uppe så är aktersignalen på X2:s manövervagnar under flyttning. Från de övre lyktorna till det nedre parets yttre lyktor. Verkar ske i samband med att strålkastarna uppdateras. Nån med en bild för de nyfikna ?

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: X2:s aktersignaler under flytt.

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Om det inte redan varit uppe så är aktersignalen på X2:s manövervagnar under flyttning. Från de övre lyktorna till det nedre parets yttre lyktor. Verkar ske i samband med att strålkastarna uppdateras. Nån med en bild för de nyfikna ?
    Så här blir det:

[IMG]http://i66.*******.com/66deo7.jpg[/IMG]

Bilden hämtad från denna tråd

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Så här blir det:

[IMG]http://i66.*******.com/66deo7.jpg[/IMG]

Bilden hämtad från denna tråd
    Stod faktiskt bakom ett exemplar av varje. Måste nog säga det nya är lite mer trevligt.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Dessutom ser de nya slutsignalerna ut att vara något slags LED-historia, liksom strålkastarna på halvljus.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Dessutom ser de nya slutsignalerna ut att vara något slags LED-historia, liksom strålkastarna på halvljus.
    Stämmer. Man byter successivt på manövervagnarna. Bra drag i de nya.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Stämmer. Man byter successivt på manövervagnarna. Bra drag i de nya.
    Alla de 6 nya lyktenheterna som nu monteras är LED.
    De större, som monteras nedtill har även integrerat rött sken, vilket utgör slutsignalen.
    Dessutom monteras värme, för att motverka frost på ytterlinserna, eftersom LED-ljus bildar väldigt lite värme.

Kan även tillägga att seriemontage av ledstrålkastare nu är igång på även på X40. Där de monteras i tidigare tomma hål i strålkastarluckorna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Alla de 6 nya lyktenheterna som nu monteras är LED.
    De större, som monteras nedtill har även integrerat rött sken, vilket utgör slutsignalen.
    Dessutom monteras värme, för att motverka frost på ytterlinserna, eftersom LED-ljus bildar väldigt lite värme.
    Ja, vissa av de gamla har inte mycket rött kvar i slutsignalen :) Det verkar som om det varit ett tilläggsglas på som gör det rött i de "gamla", för jag har sett det krackelerat och bitvis nästan helt borta på vissa individer.

Kan även tillägga att seriemontage av ledstrålkastare nu är igång på även på X40. Där de monteras i tidigare tomma hål i strålkastarluckorna.
    Mycket efterlängtat, och klart bättre drag i de nya än i befintliga. Hade en enhet i veckan som fått det monterat i ena änden och blev positivt överraskad av ljuset.

Senast redigerat av Hellqvist den 2018-04-19 klockan 17:54:09.

Robert
    Fripassagerare

Jo tack, BLÄNDAR SOM SATAN även i dagsljus...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hellqvist Visa inlägg
    Ja, vissa av de gamla har inte mycket rött kvar i slutsignalen :) Det verkar som om det varit ett tilläggsglas på som gör det rött i de "gamla", för jag har sett det krackelerat och bitvis nästan helt borta på vissa individer.
    Ja, det är en plan röd plastskiva mellan lampan och den yttre välvda glaslinsen.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Jo tack, BLÄNDAR SOM SATAN även i dagsljus...
    Har lagt märke till detta jag med. Men här spelar det gamla ytterst usla helljuset in, eftersom ingen reagerar på om det är helljus eller ej.
    Vad man borde göra, är att skylta upp i hytten att LED-ljus är monterat och även påtala i nyhetsbrev eller liknande att man ska tänka på att blända av dagtid.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hellqvist Visa inlägg
    Mycket efterlängtat, och klart bättre drag i de nya än i befintliga. Hade en enhet i veckan som fått det monterat i ena änden och blev positivt överraskad av ljuset.
    Du hade kanske samma som jag felanmälde i ena änden, 3335 kan de ha varit. Där fanns lyktor, men fungerade inte.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Är själv verkligen en sann passagerare om än i branchen som leverantör, men har här en fråga om just avbländning!

Från perrongen på t ex Rotebro (sollentuna), där jag dagligen pendlar ifrån, så ser jag många möten längre bort mot Upplands-Väsby-hållet. Då bländar ni förare ofta av mot varann helt logiskt, men i normalt dagsljus kanske mest som en hälsning än som verkligen nödvändigt, eller?
    (tills nu då med LED kanske!)

Vad som är mindre bra tycker jag är att pendeltågen ofta glömmer att dra på ljuset igen! Till reultat att de syns betydligt sämre på långt håll. Vilket inte alls är bra för de "skip-stop" tåg (suck!) som i de flesta fall dammar förbi Rotebro i rätt hög fart på plattformsspåret.
    Med normalt ljus istället för något dassigt "pakeringsljus" påslaget blir vi på perrongen betydligt bättre varse att något annalkar oss mycke nära, ja ni förstår!
    Är det istället halvskumt som jag också har upplevt, så ser ju rimligen föraren mycket sämre vad som händer på perrongen som de snart skall passera i hög fart alldeles nära människor!

Frågan är vad för regelverk som gäller?

mvh
    Anders

Senast redigerat av Anders Falck den 2018-04-22 klockan 16:09:12.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Du hade kanske samma som jag felanmälde i ena änden, 3335 kan de ha varit. Där fanns lyktor, men fungerade inte.
    Kan ha varit, jag glömde bort att kolla om det satt något monterat när jag kom till Cst

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Falck Visa inlägg
    Frågan är vad för regelverk som gäller?
    Detta med avbländning är vad jag vet inte alls reglerat. Så regelverket säger att tåg i rörelse ska visa helljus...
    Dock får man nog använda regelverket med förstånd, tycker nog de flesta av oss.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Detta med avbländning är vad jag vet inte alls reglerat. Så regelverket säger att tåg i rörelse ska visa helljus...
    Klokt! Tack för svar!
    (Insåg sent omsider att ingen bra idé att öppna nya frågor under annat ämne! Lovar bot o bättring!)

Senast redigerat av Anders Falck den 2018-04-24 klockan 10:15:46.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Kör man på väg 55 jämte järnvägen norr om Strångsjö brukar mötande tåg blända av.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Kör man på väg 55 jämte järnvägen norr om Strångsjö brukar mötande tåg blända av.
    Så är det nog, handla ju egentligen om att ha koll på läget också.
    Tyvärr kan man ju inte alltid säga samma sak om de rullande julgranarna som far på vägarna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •