Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: MÄLAB - inriktningsbeslut etapp 2

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    MÄLAB - inriktningsbeslut etapp 2

    Planering inför den fortsatta utvecklingen av MÄLAB pågår. Följande är hämtat från underlag till ett inriktningsbeslut som har tagits i Region Uppsalas kollektivtrafiknämnd.

    Kapacitetsproblemen på VSB kan komma att leda till att det blir varannantimmestrafik (stomtrafik) även under eftermiddagsrusningen:
    Spårkapaciteten på Västra stambanan är hårt belastad. Det finns därför en risk att insatståget från Stockholm mot Hallsberg på eftermiddagen inte kan köras som en egen avgång utan att något av stomtågen istället behöver köras som multipel med dubbla fordon.

    Diskussionerna kring Movingos vara eller inte vara på Ostpendeln har satt sina spår. Nu antyder MÄLAB att det kan bli aktuellt att ta över i egen regi:
    SJ valde inför Movingo-lanseringen att omprofilera Ostpendeln till InterCity och avstod initialt från att lämna anbud om att låta linjen omfattas av Movingo. Därefter har avtal ingåtts om att låta biljetten Movingo Alla sträckor generellt gälla även för resor med IC-tåg, inklusive Ostpendeln,. De särskilda villkoren motiveras av att SJ vill undvika stående och att IC-tågen inte ska nyttjas för kortväga resor Stockholm – Uppsala.
    För regionen är det väsentligt Ostpendeln ingår i det regionala trafiksystemet och omfattas av Movingos ordinarie regler. Inför Etapp 2 bör ett första steg vara att söka komma överens med SJ om att återföra Ostpendeln till den regionala trafiken. Om detta inte visar sig möjligt är inriktningen att skapa motsvarande förbindelser genom trafik med Mälartåg.


    Genomgående trafik genom Stockholm är åter uppe på dagordningen:
    För att förbättra den regionala tillgängligheten mellan södra/sydvästra regionen (inklusive södra Stockholm län) och Arlanda och Uppsala är inriktningen att den regionala trafiken i stråket ska bedrivas med linjer som är genomgående i Stockholm för att skapa en stomme med halvtimmestrafik Södertälje - Uppsala bestående av timmestrafik med Mälartåg till från Örebro/Eskilstuna respektive timmestrafik till/från Östergötland. Inför genomförandebeslut bör diskussioner föras med SJ om möjligheten att stomtrafiken från Östergötland kan utgöras av SJ:s Ostpendeln.

    En övergång från nettoavtal till bruttoavtal planeras:
    Slutsatsen av översynen är att en upphandling av nettoavtal för Mälartåg inte är lämplig. Regionaltågstrafiken i Mälardalen genomgår nu en stark utveckling och såväl resandeutveckling som politiska behov kan göra det nödvändigt att förändra trafiken under avtalsperioden på ett sätt som idag inte kan förutses. För en sådan situation är ett bruttoavtal, i vilket trafikoperatören får betalt för den trafik som utförs (kombinerat med incitament för kvalitet och/eller resandeutveckling), mer lämpligt. Det bedöms också att upphandling av ett nettoavtal skulle missgynna andra anbudsgivare i förhållande till SJ.

    Det har funnits konkreta tankar på att flytta de sex Reginor som friställs från Upptåget till UVEN för att där ersätta befintliga X12. De senaste nyheterna tyder dock på att det av något skäl inte är möjligt (gissningsvis Transitios regelverk för omfördelning av fordon). Resultatet tycks istället kunna bli att UVENs fyra Reginor friställs och att ER2 (trevagns ER1) anskaffas för UVEN:
    Beslut om möjlighet att hyra ytterligare Regina-fordon fattas av Transitio under våren. Om det inte är möjligt att tillföra fler Regina-fordon till UVEN bör det övervägas ifall befintliga Regina-fordon istället ska ersättas av ER1 eller ER2 (en tre-vagnars version av ER1), för att därigenom minska komplexiteten för trafikoperatör och underhållsföretag.

    Ytterligare 13 ER1 (eller ER2) behöver beställas. Om även UVENs Reginor skall ersättas tillkommer ytterligare 4. Detta ställer krav på ytterligare depåkapacitet:
    Eskilstunadepån projekterades ursprungligen för en flotta om 46 fordon. Inkluderas de åtta fordon som Region Uppsala planerar underhålla i depån skulle depån komma att behöva hantera 58 fordon. Inför genomförandebeslutet behöver därför utredas om behov finns av att utöka depåkapaciteten, exempelvis genom utbyggnad av Eskilstunadepån, byggnation av en ny depå i Uppsalaområdet eller att underhålla Reginafordonen i annan befintlig depå.

    Senast redigerat av Anders Jansson den 2018-04-18 klockan 18:43:38.

  2. #2
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: MÄLAB - inriktningsbeslut etapp 2

    Hur ligger det till med Upptågets ER1? Ska dessa vara lackade i Upptågsprofil och vara Upptågets "egna" helt och fullt? Det blir ju hemskt långa verkstadskörningar Gävle - Eskilstuna... Kan man nöja sig med att ha samma design som Mälab kan man ju skifta fordon med varandra och på så vis få naturliga flöden till och från Eskilstuna. Om detta inte är möjligt lär man ju bygga en underhållsverkstad i trakten av Uppsala - Gävle.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •