Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Restaurangvagnar på golv och på tåg

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Restaurangvagnar på golv och på tåg

Som stor entusiast för mat på tåg saknade jag erfarenheter av Snälltågets restaurang. Den bristen i mitt CV ville jag klara av i går. Det blev en resdag något utanför rutinerna.

I den gamla banhallen, numera rikets största vänthall, möttes jag till min häpnad av denna anblick:

.
    Även bortsett från syftet med den tänkta resdagen skulle knappast något kunna reta nyfikenheten mer.

En meddelsam väktare nära vagnen kunde berätta att det rörde sig om ett marknadsföringsjippo som till råga på allt pågått alltsedan torsdag i förra veckan. De som inträdde i vagnen erbjöds att utan kostnad äta fyra rätter på fyra minuter! Det hela handlade om lansering av fyra restauranger i den nyöppnade s.k. foodcourten i hallens norra ända. Den lockande fyrarättersmenyn serverades dock inte före klockan 11 och Snälltågets avgångstid var redan kl 09.34. Vad värre var, jag kunde snopet konstatera att tisdagen råkade vara sista dagen i den ovanliga promoveringsaktionen.

Uppe på spår 12 noterade jag till min förvåning att i stället för Snälltåget stod göteborgståget 10427 med ordinarie avgång 09.16 kvar. Strax annonserades att Snälltåget i stället var att vänta på spår 11. Ett anmärkningsvärt stor antal människor vände och gick över på andra sidan av samma perrong. När så 10427 plötsligt avgick norrut väcktes min nyfikenhet för andra gången denna morgon.

Nåja, alla trogna PV-följare vet ju redan vad som hade hänt, men långt ifrån min hemdator var jag lyckligt ovetande om den "naturhändelse" som inträffat någonstans mellan "Flemingsberg och Södertälje Centrum" som Järda uttryckte saken.

På spår 11 nalkades samtidigt tåg 3941, Snälltåget mot Malmö, med Loket Loket Loket i spetsen.

Denna tisdag bestod tåget av endast tre resandevagnar och, viktigast av allt, en restaurangvagn. Men hur skulle det gå? Vi skulle knappast kunna förväntas gå över Västerås som tydligen blivit 10427:s öde. Min gissning att vi skulle släppas fram på pendeltågsspåren mellan Flemingsberg och Södertälje Hamn visade sig besannas. Med bara c:a tio minuters försening kunde vi glida förbi för att åter hamna på stambanan i höjd med Järna.

Dagen var tänkt att tillbringas tillsammans med en känd PV-profil. Denne hade tyvärr ringt och anmält förhinder tidigt samma morgon. En annan, nästa lika känd PV-profil, dök emellertid oväntat upp på Centralen, som den tilltänkta restaurangstudien behövde inte göras i ensamhet.

Restaurangvagnen utgjordes av en av Snälltågets tre ombyggda vagnar med den tyskklingande littereringen WRbmz.

Någonstans mellan Linköping och Mjölby konstaterade jag och min oväntade färdkamrat att det kunde vara dags att proväta Snälltågets Krogen Krogen Krogen. En enda måltid alltså, men här är min bedömning.

Utbudet av mat är hyfsat brett. Priserna är mycket modesta. Dricka och godsaker erbjuds ymnigt. Bland annat flera sorters goda ölsorter, inklusive weissbier av märket Paulaner.

Jag valde maträtten med det högsta priset: pannbiff med potatismos, lingonsylt och ärter, samt några salladsblad och ett par körsbärstomater. Pris 110 kr. Pannbiffen var överraskande smaklös, moset var av pulver, lingonsylten var snålt tilltagen och grönsakerna var mycket ledsna. De måste ha legat framme länge.

Fördelar:

WRbmz är byggd som en riktig restaurangvagn med två bordsrader med fyra platser vid varje. Varje bord är försett med en trevlig liten lampett. Entrédörrarna är de välkomnande tyska dubbeldörrarna. Alltså de där ni vet som med ett enkelt tryck på handtaget delar sig åt båda sidor.

Nackdelar:

Maten tillreds i elektronugn. Trots det breda sortimentet har inget utrymme getts för någon riktigt attraktiv vuxenrätt. Jag bortser alltså från pannkakorna åt barnen. Maträtterna serveras med träbestick av sprödaste sort. Eleganta drycker serveras i plastmuggar.

Sammanfattningsvis:

Jag rekommenderar inte Krogen Krogen Krogen till någon som är intresserad av att kombinera sin resa med en trevlig matupplevelse. Men för all del, ta en bärs eller en vinare i en attraktiv vagnmiljö.

Maten till trots kan Snälltåget med sina nya vagnar rekommenderas. Vagnarna är bekväma och de får framföras i 200 km/h. Sveriges snabbaste loktåg. Jag vet inte om vi var riktigt uppe i den farten, men det kan inte ha varit långt ifrån mellan Gnesta och Katrineholm. På Östgötaslätten kändes det också som att det gick undan. Det var kul, även om man saknade bankningen då ölflaskan började vandra över bordet.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-04-18 klockan 17:27:13.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Restaurangvagnar på golv och på tåg

"Matgeek" och hans huskameraman Andreas var förbi den något klent byggda restaurangvagnen när jippot skulle dra igång:

Tillägg: Förresten, visst hade Snälltåget riktiga glas mm förut?

Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-18 klockan 17:39:28.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

[QUOTE=

Maten till trots kan Snälltåget med sina nya vagnar rekommenderas. Vagnarna är bekväma och de får framföras i 200 km/h. Sveriges snabbaste loktåg. Jag vet inte om vi var riktigt uppe i den farten, men det kan inte ha varit långt ifrån mellan Gnesta och Katrineholm. På Östgötaslätten kändes det också som att det gick undan. Det var kul, även om man saknade bankningen då ölflaskan började vandra över bordet.[/QUOTE]

Söder om Gnesta går det i 150 km/h utom efter Flen då det blir 175 km/h till Katrineholm. Vikingstad-(Mjölby) sth 200 km/h vilket det också körs i.

Senast redigerat av Peter Flink den 2018-04-18 klockan 18:52:28.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Tycker det ser ut som att bildens innehåll väl kan motivera ett besök på ifrågavarande etablissemang.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Jag valde maträtten med det högsta priset: pannbiff med potatismos, lingonsylt och ärter, samt några salladsblad och ett par körsbärstomater. Pris 110 kr. Pannbiffen var överraskande smaklös, moset var av pulver, lingonsylten var snålt tilltagen och grönsakerna var mycket ledsna. De måste ha legat framme länge.

Maten tillreds i elektronugn. Trots det breda sortimentet har inget utrymme getts för någon riktigt attraktiv vuxenrätt. Jag bortser alltså från pannkakorna åt barnen. Maträtterna serveras med träbestick av sprödaste sort. Eleganta drycker serveras i plastmuggar.
    Jag provade samma utbud i januari och delar inte din uppfattning.
    Smaklös pannbiff: Kanske tillhör du de som uppskattar översaltade maträtter och anser andra som smaklösa?
    Tillredd i elektronugn: Många maträtter fungerar alldeles utmärkt att värmas i elektronugn. Så också vid min resa. Vad tror du man kan få för 110 kr?
    Dryck i plastmugg och träbestick: Jag drack vin och fick ett riktigt glas. Och jag fick riktiga bestick. Du var kanske inte tillräckligt tydlig med "äta här"?

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Du Jan Bengtsson brukar påpeka att man bör vara noga med vad man läser.

Låt mig dock om du skulle ha missat något, utan avsikt att vara polemisk, upprepa ett par formuleringar i min text:

"En enda måltid alltså, men här är min bedömning."

"Utbudet av mat är hyfsat brett."

"Priserna är mycket modesta."

Sedan kan vi alltid diskutera smak. Men då handlar det väl i första hand om färgsättning av järnvägsvagnar eller utformning av vindrutor, eller hur?

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-04-19 klockan 12:53:57.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Du Jan Bengtsson brukar påpeka att man bör vara noga med vad man läser.

Låt mig dock om du skulle ha missat något, utan avsikt att vara polemisk, upprepa ett par formuleringar i min text:

"En enda måltid alltså, men här är min bedömning."

"Utbudet av mat är hyfsat brett."

"Priserna är mycket modesta."

Sedan kan vi alltid diskutera smak. Men då handlar det väl i första hand om färgsättning av järnvägsvagnar eller utformning av vindrutor, eller hur?
    Hur som helst är dina åsikter inte de enda giltiga.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Tillägg: Förresten, visst hade Snälltåget riktiga glas mm förut?
    Jag åt på Snälltåget senast i höstas (gamla vagnarna) och då fick man sin Paulaner i korrekt glas.

(Sedan måste jag invända mot elektronugn, den enda jag hört använda ordet är min farmor född 1916, må hon vila i frid)

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag åt på Snälltåget senast i höstas (gamla vagnarna) och då fick man sin Paulaner i korrekt glas.

(Sedan måste jag invända mot elektronugn, den enda jag hört använda ordet är min farmor född 1916, må hon vila i frid)
    Elektronugn var standardbenämningen på apparaten i fråga under de år jag jobbade på restaurangvagnarna, alltså 1968-1983. Vi pratade aldrig om microvågsugn även om vi förstås visste att det var det namn som användes i t ex hemmen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Elektronugn var standardbenämningen på apparaten i fråga under de år jag jobbade på restaurangvagnarna, alltså 1968-1983. Vi pratade aldrig om microvågsugn även om vi förstås visste att det var det namn som användes i t ex hemmen.
    De födda 1916 fyllde ju 65 bara två år före 1983 så egentligen motsäger ju inte det vad Mattias C skrev. Jag har nog bara hört ordet från Hagberg här och i ett klassiskt aprilskämt där det redogjordes för att man kunde snabbodla grönsaker o dyl i elektronugn.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-20 klockan 21:12:38. Anledning: rättade årtal etc

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Restaurangvagnar på golv och på tåg - slumpens skördar för mikrons utveckling!

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Kärt barn har många namn. Mikrovågsugnen uppfanns strax efter VK2 av den amerikanske ingenjören Percy Spencer som jobbade hos försvarsindustrijätten Raytheon med bl.a. magnetroner till radaranläggningar för amerikanska försvaret. Vid ett minnesvärt tillfälle så upplevde Percy S att den choklad- och jordnötsgodisbit, typ Snickers, som han tagit med för att äta på labbet började att smälta i fickan.

Percy fick då snilleblixten att det fanns ett orsakssamband mellan magnetronens mikrovågsstrålning och den upphettade smältande chokladbiten. Och eftersom Percy var känd för att experimentera provade han vad som hände om man upphettade ett ägg (katastrof eftersom ägget exploderade i ansikten på den stackars elektronikingenjören). Nästa test var med majskorn vilket blev mycket lyckat och bildade starten på den framgångsrika mikropopcorntrenden.

De här försöken blev alltså starten på en utveckling av elektronugnar som Raytheon började att sälja 1947 baserat på Percy Spencers patent. Och dessa stora monster till elekronugnar hade en effekt på 3000 W, alltså ca tre gånger dagens hemmikrougnar. De marknadfördes sedan av Raytheon under varumärket 'RadaRange' (dvs. 'radarspisar'). Under lång tid på 50- och 60-talen kallades dessa 'radarspisar' i USA också för 'electronic ovens' vilket på svenska blev beteckningen 'elektronugn'.

Mer exakt när i tid övergången blev till namnet 'micro ovens' i USA och säkert senare i Sverige till 'mikrovågsugn', populärt kallad för en 'mikro', undandrar sig dock min bedömning. Jag vet emellertid att den första 'mikron' jag själv införskaffade var en modern Philipsmodell tillverkad på Philipsägda NEFA (Norrköpings Elektrotekniska Fabriker AB) i Norrköping - och som hade mycket små yttermått men trots detta med rejält innermått - var år 1987. Och då hade man kallat företeelsen för 'mikrougn' i många, många år redan. Så kanske man gick över till 'mikro' som namn för dessa praktiska ugnar i slutet på 70-talet någon gång. Någon som kan rådbråka sitt minne och precisera mer exakt när ordet 'mikrovågsugn' dök upp i den svenska reklamen?! 😊

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •