Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hamnbanan igen.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Hamnbanan igen.

Tog en promenad till Hamnbanan igen. Det blev några bilder. Börjar med stolpmysteriet, dvs kablar och annat oknytt. Jag blev inte så mycket klokare idag. Här är först en närbild på en stolptopp. En kabel kommer in från vänster och fortsätter ner på insidan av stolpen. En annan kabel är påskarvad och fortsätter mot höger. Detta är kanske pga av Ryaviadukten som är ganska låg, det får exempelvis bara plats med en enkel körtråd. Längst upp är en vajer uppspänd till nästa stolpe.

Dags att på till roten av stolpen. Här sitter det en jordskena, hoppas inte koppartjuvarna stjäl den sen. Kabeln uppifrån är ansluten hit. Dessutom finns det en kabel närmast som går till rälsen. Bakom den går en kabel för jordning av stolpen i en båge och som sen är fäst i stolpen med en bult vars mutter syns på utsidan av stolpen. Det verkar finnas plats för mer anslutningar på jordskenan. Som den amatör jag är tycker jag att det verkar lite överarbetat.

Nästa stolpe. Här bara jordkabeln passerar. Ingen jordning av stolpen.

Några T44:or passerade med tåg, eller vad det var. Det kom faktiskt en till men den fick jag ingen bild på. Åtminstone det sista tåget som är ett combitåg borde haft ellok men troligen är stömmen avstängd medans man gnager ner ett berg längre ut. Notera slipersstapeln till vänster.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hamnbanan igen.

Den första stolpen är sannolikt en jordpunkt som går till "sann jord". I den andra stolpen är linorna inspända via en isolator och sedan ansluten till en kabel. Här är det sannolikt en potentialskillnad mot "sann jord". Går kabeln möjligen till en sugtransformator? Den stolpen kan vara jordad i rälsen.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hamnbanan igen.

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Den första stolpen är sannolikt en jordpunkt som går till "sann jord". I den andra stolpen är linorna inspända via en isolator och sedan ansluten till en kabel. Här är det sannolikt en potentialskillnad mot "sann jord". Går kabeln möjligen till en sugtransformator? Den stolpen kan vara jordad i rälsen.
    Missade att skriva om de två isolerade kablarna som försvinner ner i en röd isolering. Det är återgångsledningen och det finns/fanns en sugtransformator några stolpar bort till vänster. Den som fanns är borttagen men det står ett par andra tingestar på samma ställe, fast på marken.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •