Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 750

    Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    ":57 min)
    Ny järnväg ska förenkla malmtransporter
    Publicerat kl 12.15

    Pajalas kommunalråd Anna Kumpula Kostet (V), är en av de som deltar i ett seminarium om en ny järnväg mellan Kaunisvaara och Svappavaara.

    Politiker i Tornedalen och gruvornas branschorganisation Svemin gör nu gemensam sak för att en järnväg på sikt ska byggas mellan Kaunisvaara och Svappavaara vid Malmbanan.

    Ett seminarium om frågan hålls under onsdagen i riksdagen."

    Länk


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Skulle onekligen spara en massa mil med lastbil. 2 miljoner ton som ska fraktas 15 mil.


  3. #3
    Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    132

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Om vi som skattebetalare hostar upp pengarna för en järnväg på denna plats får vi då del av vinsten från malmförsäljningen? Kanske borde ett sådant projekt synas i detalj angående allmän lönsamhet innan div politiker höjer sin stämma och vill vara delaktiga i monumentbyggande.

    SA


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Pajalas kommunalråden skall se till Pajalas behov. Gruvan i Kaunisvaara innebär 300 arbeten för en lite ort. I det hon pratar om så dammar hon även av det gamla Pajalaprojektet, alltså att ansluta till Kolaribanan i Finland. Då skulle man tex kunna transportera SSAB i Raahe med järnväg mot som nu, Järnväg Kiruna/Gällivare till Luleå, vidare med pråmar till Rahhe. Nöten att knäcka är då skillnad i spårvidd.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 823

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Citat Ursprungligen postat av Lazze Visa inlägg
    Pajalas kommunalråden skall se till Pajalas behov. Gruvan i Kaunisvaara innebär 300 arbeten för en lite ort. I det hon pratar om så dammar hon även av det gamla Pajalaprojektet, alltså att ansluta till Kolaribanan i Finland. Då skulle man tex kunna transportera SSAB i Raahe med järnväg mot som nu, Järnväg Kiruna/Gällivare till Luleå, vidare med pråmar till Rahhe. Nöten att knäcka är då skillnad i spårvidd.
    Det här med järnväg till Finland fanns med som ett tänkbart projekt vid gruvans anläggning och Banverket hade skissat på ett par möjliga sträckningar. Men meningen var då att banan skulle anläggas med spårvidd 1524mm och malmen skeppas ut från finsk hamn. Men i stället blev det lastbil till Svapavara och tåg till Narvik och förklaring var att de större fartyg som kunde angöra Narvik hamn gav bättre transportekonomi och detta även sett på helheten.

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-04-18 klockan 20:13:09.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Jag väl medveten om bakgrunden till Pajala projektet. Men om man lyssnar på vad kommunalrådet säger och det faktum att Svemin (gruvornas bransch organisation) är med så ligger nog tankarna på att kunna frakta längre österut vida Finland. Så det verkar ju som man lyfter det som ett framtida projekt där övriga gruvföretag också är intresserade.


  7. #7
    Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    173

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Citat Ursprungligen postat av Lazze Visa inlägg
    Pajalas kommunalråden skall se till Pajalas behov. Gruvan i Kaunisvaara innebär 300 arbeten för en lite ort. I det hon pratar om så dammar hon även av det gamla Pajalaprojektet, alltså att ansluta till Kolaribanan i Finland. Då skulle man tex kunna transportera SSAB i Raahe med järnväg mot som nu, Järnväg Kiruna/Gällivare till Luleå, vidare med pråmar till Rahhe. Nöten att knäcka är då skillnad i spårvidd.
    Man skulle kunna redan nu transportera malm från Kiruna/Gällivare till SSAB i Raahe. Det går alldeles utmärkt att köra via Haparandabanan. Spårviddsändringen från Haparanda/Torneå är dock fortfarande kvar lösa.


  8. #8
    1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    361

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Det blir nog enklare med stavningen om man skriver Brahestad i stället för Raahe, i likhet med Torneå och inte Tornio.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Man skulle kunna redan nu transportera malm från Kiruna/Gällivare till SSAB i Raahe. Det går alldeles utmärkt att köra via Haparandabanan. Spårviddsändringen från Haparanda/Torneå är dock fortfarande kvar lösa.
    Helt klart, men det hon framförde i inslaget var som jag tolkade det just det jag beskriver

    Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Det blir nog enklare med stavningen om man skriver Brahestad i stället för Raahe, i likhet med Torneå och inte Tornio.
    Staden har mycket riktigt ett finsk och ett svenskt namn. Jag valde i hastigheten det finska, ser dock inte att det är något stort misstag.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    41

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Om vi som skattebetalare hostar upp pengarna för en järnväg på denna plats får vi då del av vinsten från malmförsäljningen? Kanske borde ett sådant projekt synas i detalj angående allmän lönsamhet innan div politiker höjer sin stämma och vill vara delaktiga i monumentbyggande.
    Bra synpunkt, men skattebetalare och trafikanter bidrar redan idag genom att upplåta det allmänna vägnätet till de jättestora lastbilar som kör från gruvan till järnvägen.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 125

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Man skulle kunna redan nu transportera malm från Kiruna/Gällivare till SSAB i Raahe. Det går alldeles utmärkt att köra via Haparandabanan. Spårviddsändringen från Haparanda/Torneå är dock fortfarande kvar lösa.
    Om man ska försörja stålverken i Brahestad/Raahe och i Torneå (som bara har finsk spårvidd om än bara 1 mil sträcka) då vore det bättre att lastbilsfrakta från Pajalagruvan till Kolaribanan och sen köra malmtåg i Finland.
    Men de svenska gruvorna är mycket större än att man kan lösa transportproblemen med att peka ut ett stålverk i Finland och anta att spårvidden är ett enkelt problem.

    En anledning till valet av Narvik var att Kina hade i högre grad byggt upp egna stålverk för sin stora konsumtion, så att malm behövde fraktas över halva jordklotet och inte till europeiska stålverk.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om man ska försörja stålverken i Brahestad/Raahe och i Torneå (som bara har finsk spårvidd om än bara 1 mil sträcka) .
    Torneå har skrot som råvara, inte malm. Däremot krom kommer som malm, men då från Kemi.


  13. #13
    Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    173

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om man ska försörja stålverken i Brahestad/Raahe och i Torneå (som bara har finsk spårvidd om än bara 1 mil sträcka) då vore det bättre att lastbilsfrakta från Pajalagruvan till Kolaribanan och sen köra malmtåg i Finland.
    Men de svenska gruvorna är mycket större än att man kan lösa transportproblemen med att peka ut ett stålverk i Finland och anta att spårvidden är ett enkelt problem.

    En anledning till valet av Narvik var att Kina hade i högre grad byggt upp egna stålverk för sin stora konsumtion, så att malm behövde fraktas över halva jordklotet och inte till europeiska stålverk.
    Nu gällde dock min kommentar angående påståendet att om det byggs en bana mellan Svappavaara & Finland, så kunde det levereras malm från Gällivare/Kiruna till Brahestad per tåg istället för som nu via pråm.


  14. #14
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Om Finlands och Norges planer på en Järnväg till Kirkenäs blir av så faller ju behovet av en järnväg till Svappavaara.
    Då kan man helt plötsligt köra till Atlantkusten via det Finska järnvägsnätet.


  15. #15
    Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    132

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Citat Ursprungligen postat av Erik Sandblom Visa inlägg
    Bra synpunkt, men skattebetalare och trafikanter bidrar redan idag genom att upplåta det allmänna vägnätet till de jättestora lastbilar som kör från gruvan till järnvägen.

    Finns det någon sådan trafik nu?
    Och jag har inte påstått att det vägslitage som orsakas av den typen av trafik är något som borde betalas av skattemedel. Villö de köra får de bygga egen väg eller jätnväg... allmännyttan av projektet är för liten för att betala sådant. Och några få jobb i trakten kommer heller aldrig att generera tillräckligt skatteunderlag.

    SA

    Senast redigerat av Svante Andersson den 2018-04-23 klockan 16:24:51.

  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Finns det någon sådan trafik nu?
    Och jag har inte påstått att det vägslitage som orsakas av den typen av trafik är något som borde betalas av skattemedel. Villö de köra får de bygga egen väg eller jätnväg... allmännyttan av projektet är för liten för att betala sådant. Och några få jobb i trakten kommer heller aldrig att generera tillräckligt skatteunderlag.

    SA
    Nej, trafiken finns inte just nu med med start i juli börjar 90 ton lastbilar börja rulla på vägarna till.
    Många industrier sliter på vägarna och järnvägar. Om inte en industri som sysselsätter 400 är stor nog för att staten skall satsa på vägar, järnvägar så får nog alla sågverk, flertalet pappersbruk lägga ner om de ensamma skulle behöv bekosta de vägar som behövs för att få fram timmer.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 892

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Finns det någon sådan trafik nu?
    Och jag har inte påstått att det vägslitage som orsakas av den typen av trafik är något som borde betalas av skattemedel. Villö de köra får de bygga egen väg eller jätnväg... allmännyttan av projektet är för liten för att betala sådant. Och några få jobb i trakten kommer heller aldrig att generera tillräckligt skatteunderlag.

    SA
    På vilka grunder skulle staten kunna förbjuda enbart ett visst företags transporter på vägarna?


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    549

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    På vilka grunder skulle staten kunna förbjuda enbart ett visst företags transporter på vägarna?
    Ett vanligt missförstånd är att det är tät lokaltågstrafik i storstäder som skapar exportintäkter i Sverige medan godstrafik är olönsamt och inte skapar några jobb. Därför vill debattörer att alla resurser koncentreras till de tre storstadsområdena. Även statsministern med sitt knutblusgäng har fattat fel, de tycker att Aviici var viktigare för Sverige än gruvarbetare och småföretagare.


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 750

    Sv: Ny järnväg ska förenkla malmtransporter

    Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Ett vanligt missförstånd är att det är tät lokaltågstrafik i storstäder som skapar exportintäkter i Sverige medan godstrafik är olönsamt och inte skapar några jobb. Därför vill debattörer att alla resurser koncentreras till de tre storstadsområdena. Även statsministern med sitt knutblusgäng har fattat fel, de tycker att Aviici var viktigare för Sverige än gruvarbetare och småföretagare.
    Ända till häromdagen var begreppet Aviici totalt okänt för mig och många med mig. Förmodligen även för statsministern.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    516

    Sv: Ny järnväg ska förenkla … (elakt OT)

    Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Ett vanligt missförstånd är att det är tät lokaltågstrafik i storstäder som skapar exportintäkter i Sverige medan godstrafik är olönsamt och inte skapar några jobb. Därför vill debattörer att alla resurser koncentreras till de tre storstadsområdena. Även statsministern med sitt knutblusgäng har fattat fel, de tycker att Aviici var viktigare för Sverige än gruvarbetare och småföretagare.
    Om man nu nödvändigt ska förlöjliga feminism och popkultur, kanske man ska försöka anstränga sig lite mer.

    Knytblus. Avicii.

    Vill man dessutom ändra debattörernas inställning, kan man förslagsvis vända sig till dem och peka på att ganska lite godstrafik gör en järnväg lönsam på ett kick, medan man måste köra en väldans massa persontåg innan samma bana blir lika lönsam av persontrafiken allena. Om det nu är så, vill säga, men jag antar att det finns goda källor till detta mitt antagande eftersom bland annat signatur "Grå tåget" är säker på godstrafikens lönsamhet.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •