Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Inte lika mycket spår i Hallstavik

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Inte lika mycket spår i Hallstavik

Jag har inte passerat förbi timmerlossningen i Hallstavik på mer än en månad, men igår skymtade jag en Huddig från långt håll och svängde ner och tittade.

Då kunde jag se den på närmare håll, och började också förstå varför den var där.

Man har rivit upp de spår som är närmast timmerlossningen, dvs de som används mest frekvent.

Här är en bild från den plats som är så nära lossningen jag kan komma, man ser att det ju inte går att lossa (eller lasta) något.
    Om ni inte känner igen er, så kolla på förra reportaget.

Om någon vet mer detaljer om vad som är på gång, så berätta gärna.

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

Sv: Inte lika mycket spår i Hallstavik

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har inte passerat förbi timmerlossningen i Hallstavik på mer än en månad, men igår skymtade jag en Huddig från långt håll och svängde ner och tittade.

Då kunde jag se den på närmare håll, och började också förstå varför den var där.

Man har rivit upp de spår som är närmast timmerlossningen, dvs de som används mest frekvent.

Här är en bild från den plats som är så nära lossningen jag kan komma, man ser att det ju inte går att lossa (eller lasta) något.
    Om ni inte känner igen er, så kolla på förra reportaget.

Om någon vet mer detaljer om vad som är på gång, så berätta gärna.
    Gång- och cykelvägen mellan Tulkavägen och Kustvägen i Hallstavik är avstängd på grund av upprustningsarbete.

Det är en större avstängning som gäller övergången över tågbron söder om vattendraget vid Holmens pappersbruk. Arbetet går ut på att man ska riva järnväg över plankorsningen där. I dagsläget går två spår längs med Holmens avlastningsplats. Ett av dessa ska tas bort för att göra mer plats för lastning. Det andra spåret ska höjas upp för bättre anslutning.

I och med arbetet stängs gång- och cykelvägen mellan Tulkavägen och Kustvägen av. Arbetet beräknas pågå mellan den 21 mars och 31 juli.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Efter lite letande kommer jag fram till att Trafikverket bara är infrastrukturförvaltare för ett enda spår i Hallstavik, så via dem går det förmodligen inte att hitta uppgifter om vad som är på gång.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Efter lite letande kommer jag fram till att Trafikverket bara är infrastrukturförvaltare för ett enda spår i Hallstavik, så via dem går det förmodligen inte att hitta uppgifter om vad som är på gång.
    Intressant. Framgår det vem som är infrastrukturförvaltare för övriga spår?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Intressant. Framgår det vem som är infrastrukturförvaltare för övriga spår?
    Nej, enbart att det varken är Trafikverket, IBAB, Öresundsbro Konsortiet eller kommun.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej, enbart att det varken är Trafikverket, IBAB, Öresundsbro Konsortiet eller kommun.
    De spåren ligger på brukets tomt. Brukets förvaltning?

https://kartor.eniro.se/?c=60.052306...l=aerial&som=0

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg

Förmodligen så när det gäller norra bangården, den som diskuteras i denna tråd.

Sedan finns det en bangård i söder också, söder om Norra Uppsalavägen. Den ligger däremot på Trafikverkets mark.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Förmodligen så när det gäller norra bangården, den som diskuteras i denna tråd.

Sedan finns det en bangård i söder också, söder om Norra Uppsalavägen. Den ligger däremot på Trafikverkets mark.
    Ja, det är klart att arbetena bara berör spår som ligger på brukets mark och det bör väl vara bruket som är infrastrukturförvaltare för de spåren.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg

Det framgår i NJDB att infrastrukturförvaltare är Holmens Bruk AB.
    https://njdbwebb.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tack för uppdateringen Ulf! Hur ser det ut nu - är arbetet färdigt? Och, hur såg tidtabellen ut nu förtiden? Var det 2 tåg i veckan onsdag och söndag?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    Tack för uppdateringen Ulf! Hur ser det ut nu - är arbetet färdigt? Och, hur såg tidtabellen ut nu förtiden? Var det 2 tåg i veckan onsdag och söndag?
    Det är inte klart med arbetet ännu, men jag har sett det arbetas och det har hänt saker. Det är mycket avspärrat så svårt att ta foton. Jag får återkomma.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Inte lika mycket spår i Hallstavik - Färdigbyggt

Det är inte klart med arbetet ännu, men jag har sett det arbetas och det har hänt saker. Det är mycket avspärrat så svårt att ta foton. Jag får återkomma.
    Idag åkte jag förbi, och nu är de klara med spåren vad jag kan se, och gångvägen har öppnats.
    Beskrivningen JVM gjorde tidigare i tråden stämmer bra.
    När jag kollar på https://tracker.railit.se så verkar det gå tåg i morgon söndag, GC 9781/9780 (Gävle-Örbyhus och tillbaka), får se om det stämmer.

Här lite bilder, och tar med några äldre (tidigare publicerade) som jämförelse.

Fotograferad från gångvägen, med nybyggda lastningsspåret mitt i, och inget spår in från höger längre.

Samma position, december 2021. Man ser till höger det ganska dåliga spåret, som nu har tagits bort.

Från samma övergång, men lite till vänster så man ser uppställningsspåren, som man inte verkar ha gjort mycket åt.

Nu har jag gått längre bort, till min vanligaste fotoposition, det är precis vid stängslet som inhägnar hela bruksområdet och lastningen.

Från samma plats, men kanske lite mer tele, från mars 2021. Man ser de två lossnings/lastningsspåren. Det till vänster var nog mest för lossning (från tåg till lastbil (som körde till vedgården norr om fabriken som inte har spåranslutning), medan spåret till höger användes vid lastning (som skedde från de stora högar man kan se till höger).

En inzoomad bild, där spårspärren som inte funnits förut, syns bättre.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Idag åkte jag förbi, och nu är de klara med spåren vad jag kan se, och gångvägen har öppnats.
    Beskrivningen JVM gjorde tidigare i tråden stämmer bra.
    När jag kollar på https://tracker.railit.se så verkar det gå tåg i morgon söndag, GC 9781/9780 (Gävle-Örbyhus och tillbaka), får se om det stämmer.
    Jag var förbi strax före 15-tiden idag söndag men såg inget lok eller vagnar, och inte ens lastningskranen framkörd. Men, tåg 9781 gick från Gävle till Örbyhus i morse, som planerat, och tåg 9780 tillbaka syns ännu inte på jvgfoto.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Jag var förbi strax före 15-tiden idag söndag men såg inget lok eller vagnar, och inte ens lastningskranen framkörd. Men, tåg 9781 gick från Gävle till Örbyhus i morse, som planerat, och tåg 9780 tillbaka syns ännu inte på jvgfoto.
    Jag ser nu på jvgfoto att 9780 lämnade Örbyhus (mot Gävle) kl 17.20 (4.5 timme för tidigt), så det bör ha varit i Hallstavik och jag kollade efter det för sent.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tackar! Det är ett otyg för oss entusiaster när avgångar dras in, tidigareläggs etc. Har ofta glad i hågen väntat på tåg längs med bana på bra fotoplatser, för att sedan upptäcka att det gått tidigare!

Jobbet ser klart ut och nu området torde ha varit i behov av lite justeringar, länge sedan det gjordes några mer omfattande jobb där om jag minns rätt!

Senast redigerat av Rälsis den 2022-07-25 klockan 11:04:30.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •