Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Fler Transmontana till GC

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Fler Transmontana till GC

Green Cargo investerar i ytterligare sex lok av typen Transmontana. Loken, som är sexaxliga, kan dra ungefär dubbelt så mycket som ett konventionellt RC-lok och levereras under hösten 2019.

Länk

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Fler Transmontana till GC

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Green Cargo investerar i ytterligare sex lok av typen Transmontana. Loken, som är sexaxliga, kan dra ungefär dubbelt så mycket som ett konventionellt RC-lok och levereras under hösten 2019.

Länk
    Kul med bilden, det är i Ryggenbacken och undertecknad kör och vi har stannat och startat igen i backen med 24 lastade Sgnss timmervagnar samt en Traxx i transport (längst bak) ca 2100 ton, no problem

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Detta är ett bra exempel på en automatiskt postad nyhet som lyfts till en tråd. Kul att det fanns någon som varit med i verkligheten oxå!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Admin Visa inlägg
    Detta är ett bra exempel på en automatiskt postad nyhet som lyfts till en tråd. Kul att det fanns någon som varit med i verkligheten oxå!
    Det tror jag faktiskt inte att det är. Just BD brukade lägga in dylikt även i gamla PV emellanåt och har nog bevakning på olika flöden själv. Om du jämför adresserna i det automatiskt postade och det här inlägget så kan du se att det inte är riktigt samma.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Helt apropå:
    http://www.railvolution.net/railvolu...na-takes-shape

Bilden/erna går att klicka upp i större storlek.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-18 klockan 13:19:56.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har dessa lok fått något svensk littera?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Fler Transmontana till GC Typbeteckning??

Citat Ursprungligen postat av ArneO Visa inlägg
    Har dessa lok fått något svensk littera?
    Inte vad som är känt utanför GC.

Klart att loket får ett svenskt litt. Borde det anknyta till föregångarna litt M (Mg) och Ma? Eller till Rc? Eller El 15 resp 161?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Inte vad som är känt utanför GC.

Klart att loket får ett svenskt litt. Borde det anknyta till föregångarna litt M (Mg) och Ma? Eller till Rc? Eller El 15 resp 161?
    Väntar med spänning. Mb? Mg som i Green är väl mindre lämpligt eftersom väl ett Mg finns kvar. Mc som i cargo kanske? Om det nu ska va nåt rejält svenskt

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Kul med bilden, det är i Ryggenbacken och undertecknad kör och vi har stannat och startat igen i backen med 24 lastade Sgnss timmervagnar samt en Traxx i transport (längst bak) ca 2100 ton, no problem
    Några skönhetspoäng blir det inte. Maken till fult lok. Även om det nog har sina kvalitéer. Du har ju varit med ett tag Peter. Om nu dessa lokomotiv kan dra dubbelt så mycket som en traditionell Rc så borde vi väl med råge passera den gräns för vad kopplen normalt pallar ? Ensam Rc var väl i alla fall förr 1600 ton och 2400 för mult. Även om Transmontanan är råstårk gissar jag att gränsen normalt borde gå vid 2600-2700 ton ? Fast det är ju rätt coolt med ett lok som på egen hand t.ex. fixar stålet från Oxelösund...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Sverige finns inget riktigt system för littera, eller med andra ord "typbeteckningar". I en tidigare tråd nämndes att "littera" anges av någon befattningshavare "som just då tycker något", och så blir det. Typbeteckningar i Sverige är det totala kaoset.
    Exempelvis: vilken loktyp är littera F? Det finns väl åtminstone tre olika "F"... förutom varianter.
    GC:s nya lok kan få vilket littera som helst, beroende på vad ansvarig befattningshavare "just då och nu" får för idéer. Om man utgår från att "T" är reserverat för diesellok, kan det bli vad som helst annat - vilket framgår av diskussionen ovan... Kanske GC? LKAB/MTAB:s malmtågslok blev Iore...
    Berra

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bertil Bengtsson Visa inlägg
    I Sverige finns inget riktigt system för littera, eller med andra ord "typbeteckningar". I en tidigare tråd nämndes att "littera" anges av någon befattningshavare "som just då tycker något", och så blir det. Typbeteckningar i Sverige är det totala kaoset.
    Exempelvis: vilken loktyp är littera F? Det finns väl åtminstone tre olika "F"... förutom varianter.
    GC:s nya lok kan få vilket littera som helst, beroende på vad ansvarig befattningshavare "just då och nu" får för idéer. Om man utgår från att "T" är reserverat för diesellok, kan det bli vad som helst annat - vilket framgår av diskussionen ovan...
    Kanske GC? LKAB/MTAB:s malmtågslok blev Iore...
    Berra
    Helt irrationellt är det väl inte eftersom vad jag vet ska Transportstyrelsen godkänna litterat. Men IORE gick bra .
    Men det är ett knepigt kapitel , SJ fick gå igenom hela alfabetet och sedan återanvända litterabokstäver. Som en lite udda sak fanns det ett tag både elloks F och ånglok F eftersom F1200 blev inregisterat som driftlok. Ingen förväxling blev det...

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Några skönhetspoäng blir det inte. Maken till fult lok. Även om det nog har sina kvalitéer. Du har ju varit med ett tag Peter. Om nu dessa lokomotiv kan dra dubbelt så mycket som en traditionell Rc så borde vi väl med råge passera den gräns för vad kopplen normalt pallar ? Ensam Rc var väl i alla fall förr 1600 ton och 2400 för mult. Även om Transmontanan är råstårk gissar jag att gränsen normalt borde gå vid 2600-2700 ton ? Fast det är ju rätt coolt med ett lok som på egen hand t.ex. fixar stålet från Oxelösund...
    Stålpendeln kan ha en vagnvikt upp till 3200 ton från Luleå till Borlänge och använder vanliga skruvkoppel. För det krävs tre Rc4 eller två Re, på en sträcka där ett Rc-lok normalt är begränsat till 1200 ton enligt linjeboken. Jag vet inte exakt hur skruvkopplen är beskaffade på stålvagnarna, men jag har rent subjektivt upplevt dem som kraftigare och tyngre än på många andra vagnar och lok när jag har hängt på och av på Svartön och i Boden.

Senast redigerat av Simon B den 2018-04-19 klockan 01:19:57.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns olika hållfasthetsklasser på skruvkoppel och det är precis som du säger tyngre och klumpigare. Allt enligt bekant som jobbar med godsvagnsunderhåll.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Som jag förstått det får 480-orna asynkronmotorer och elutrustning från Siemens, men de måste ju bli rejält barlastade för att ha samma dragkraft som två Rc. Någon som kan förklara hur?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Som jag förstått det får 480-orna asynkronmotorer och elutrustning från Siemens, men de måste ju bli rejält barlastade för att ha samma dragkraft som två Rc. Någon som kan förklara hur?
    Eftersom du citerar mig. Klart det är asynkronmotorer, det är ju ett nytt modernt lok. Vilken elutrustning kommer från Siemens? Det finns en hel del elutrustning i ett lok och Softronic tillverkar det mesta själv. Sen får du förklara frågan ang dragkraft mer utförligt så vi kan förklara (obs, jag har inte nämnt någon jämförelse med Rc-lok)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Enligt Markus Gardbring, fordonsdirektör på Green Cargo kommer "mycket av elutrustningen från Siemens".
    Hur mycket "mycket" är vet jag dock inte.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Rc är inte speciellt tunga (78 ton tjänstevikt om jag inte minns fel). Nu vet jag inte vad Transmontanan väger, men de flesta moderna lok har några ton högre axeltryck än Rc’n. Redan där har du vunnit rätt mycket i dragkraft.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Rc är inte speciellt tunga (78 ton tjänstevikt om jag inte minns fel). Nu vet jag inte vad Transmontanan väger, men de flesta moderna lok har några ton högre axeltryck än Rc’n. Redan där har du vunnit rätt mycket i dragkraft.
    Startdragkraften kan inte bli större än tillgänglig adhesion (effekten är i regel tillräcklig och blir över, med risk för slirning). Adhesionskoefficienten för Rc är ca 0,35 (dragkraft/axellast, vid torrt spår). Om Transmontana (480) får 22,5 tons axellast blir totala adhesionsvikten 135 ton, och maximal startdragkraft blir med samma adhesionskoefficient (0,35) 460 kN, jämfört med Rc på 275 kN. Av det följer att en 480 får 67 % högre dragkraft än ett Rc-lok, om man inte barlastar till högre axellast än 22,5 ton. Så därför undra jag hur GC har fått det till dubbelt så mycket som Rc. Är det kontinuerlig dragkraft man menar, där en 480 säkert har bättre effektfaktor än Rc och kanske kan dra lika mycket som multipelkopplade Rc på banor med svagare matning?

(ursäkta Simon, du tolkade min fråga rätt men jag skulle vilja ha mer information av någon, därav häftar jag på ditt inlägg!)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Eftersom du citerar mig. Klart det är asynkronmotorer, det är ju ett nytt modernt lok. Vilken elutrustning kommer från Siemens? Det finns en hel del elutrustning i ett lok och Softronic tillverkar det mesta själv. Sen får du förklara frågan ang dragkraft mer utförligt så vi kan förklara (obs, jag har inte nämnt någon jämförelse med Rc-lok)
    Jag trodde att du hade en aning eftersom du har kört provloket och jag trodde att det var en bra tråd att häfta vid. Ingen kritik mot dig alls. Men nu har jag postat en mer detaljerad fråga efter Simon B:s inlägg.

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Startdragkraften kan inte bli större än tillgänglig adhesion (effekten är i regel tillräcklig och blir över, med risk för slirning). Adhesionskoefficienten för Rc är ca 0,35 (dragkraft/axellast, vid torrt spår). Om Transmontana (480) får 22,5 tons axellast blir totala adhesionsvikten 135 ton, och maximal startdragkraft blir med samma adhesionskoefficient (0,35) 460 kN, jämfört med Rc på 275 kN. Av det följer att en 480 får 67 % högre dragkraft än ett Rc-lok, om man inte barlastar till högre axellast än 22,5 ton. Så därför undra jag hur GC har fått det till dubbelt så mycket som Rc. Är det kontinuerlig dragkraft man menar, där en 480 säkert har bättre effektfaktor än Rc och kanske kan dra lika mycket som multipelkopplade Rc på banor med svagare matning?

(ursäkta Simon, du tolkade min fråga rätt men jag skulle vilja ha mer information av någon, därav häftar jag på ditt inlägg!)
    Nå er ikke jeg lokfører. Men snakket med en svensk lokfører når Hector tok i bruk 161 i Follum togene. Han hadde fått stans i oslotunellen med den og var bekymret da han hadde hatt problem med å starte der med dobbel RC. Det hadde ikke vært problem med 161. Kommentaren var: det er lite mer krut i benen på den enn dubbel RC.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •