Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Det har tidigare i Postvagnen och/eller Spårvägssällskapets forum skrivits om att de ganska nya rulltrapporna vid Stockholm City och Odenplan ofta verkar drabbas av störningar. I dag noterade jag att man vid Odenplan, norra uppgången, håller på med "escalator upgrade":

    Förhoppningsvis medför uppgraderingen att rulltrapporna blir mer driftsäkra.

    Hissarna vid Odenplan tycks numera fungera bra - första tiden efter trafikstart var det ständigt problem, och det fanns en misstanke (kanske obefogad) om att det var vibrationer från tågen som störde hissarna.

    Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-04-17 klockan 22:30:12.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 097

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Det vore ju dumt att översätta underhåll till maintenance...


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 484

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det vore ju dumt att översätta underhåll till maintenance...
    Kanske är den engelska texten mer korrekt än den svenska.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Uppgraderingen vid Odenplan pågår fortfarande. Det vill säga, rulltrappan är avstängd och det ser ut som att arbete påbörjats och några komponenter plockats bort. Någon "progress" har dock inte kunnat observeras under senaste månaden. I går och i dag var ytterligare en av de tre långa rulltrapporna vid utgången mot Vanadisvägen ur drift.

    Även vid Stockholm City pågår "escalator upgrade".

    DN skrev den 4 maj att det är onormalt mycket driftstopp på Citybanans rulltrappor. En orsak är att de, enligt Trafikförvaltningen, inte är konstruerade enligt specifikationen. Exempelvis skulle de långa rulltrappornas handledare ha två drivleder, men det finns bara en sådan led. Leverantören Otis tycker dock det är grusets fel. Det finns alldeles för många grova gruskorn i Stockholm. Och förortsbor för med sig stora mängder grus när det åker in till City eller Odenplan, sedan hamnar gruset i rulltrapporna som stoppar. Skosnören orsakar också stopp. Så man kunde ju tro att Otistrapporna skulle fungera bättre nu när det inte är så mycket grus på gator och vägar, och många resenärer har sandaler utan skosnören.

    Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-05-23 klockan 19:10:32.

  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 895

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Uppgraderingen vid Odenplan pågår fortfarande. Det vill säga, rulltrappan är avstängd och det ser ut som att arbete påbörjats och några komponenter plockats bort. Någon "progress" har dock inte kunnat observeras under senaste månaden. I går och i dag var ytterligare en av de tre långa rulltrapporna vid utgången mot Vanadisvägen ur drift.

    Även vid Stockholm City pågår "escalator upgrade".

    DN skrev den 4 maj att det är onormalt mycket driftstopp på Citybanans rulltrappor. En orsak är att de, enligt Trafikförvaltningen, inte är konstruerade enligt specifikationen. Exempelvis skulle de långa rulltrappornas handledare ha två drivleder, men det finns bara en sådan led. Leverantören Otis tycker dock det är grusets fel. Det finns alldeles för många grova gruskorn i Stockholm. Och förortsbor för med sig stora mängder grus när det åker in till City eller Odenplan, sedan hamnar gruset i rulltrapporna som stoppar. Skosnören orsakar också stopp. Så man kunde ju tro att Otistrapporna skulle fungera bättre nu när det inte är så mycket grus på gator och vägar, och många resenärer har sandaler utan skosnören.
    Man kanske har stängt av för att få bort alla gruskorn? Så fungerar det bra några månader i vart fall.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 685

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Man kanske har stängt av för att få bort alla gruskorn? Så fungerar det bra några månader i vart fall.
    Rulltrapporna på Lund C fungerar ju i regel (händer att de inte gör det) och där är det ju rejält med grus vintertid. I Stockholm finns det ju mängder med rulltrappor tom utan tak utomhus, borde bli mängder med grus. Fanns det inget krav på grustålighet i specifikationen?


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Rulltrapporna på Lund C fungerar ju i regel (händer att de inte gör det) och där är det ju rejält med grus vintertid. I Stockholm finns det ju mängder med rulltrappor tom utan tak utomhus, borde bli mängder med grus. Fanns det inget krav på grustålighet i specifikationen?
    Enligt DN-artikeln menar Otis ungefär att rulltrapporna är extraförstärkta för att klara hårda krav och att problemen mest beror på fel sorts grus. Trafikförvaltningen tycker snarare att rulltrapporna i vissa avseenden inte byggts enligt specen, och att detta upptäcktes så sent att det inte var läge att genast bygga om dem, utan det arbetet görs nu. Likväl förvånande att denna ombyggnad/uppgradering kan ta mer än en månad bara för en enstaka rulltrappa.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Rulltrappsuppgraderarna har under sommaren haft annat att tänka på, så avstängningarna och skyltarna om "Escalator Upgrade" har varit borta. Dock har jag under denna tid aldrig sett trappan rulla. Sedan några veckor finns dock mycket kraftiga avspärrningar, och ofta ser man även folk som arbetar på, i eller under trappan. Uppenbarligen gör man en mycket omfattande upprustning.

    Några bilder från tidigare i kväll:




    De två andra rulltrapporna vid uppgången mot Vanadisvägen fungerar oftast. Senast häromdagen stod dock en av dessa rulltrappor still, så endast en trappa för uppfärd var igång. Detta har jag observerat vid ytterligare några enstaka tillfällen.

    Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-09-18 klockan 21:20:41.

  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Den i tidigare inlägg avbildade rulltrappan är nu sedan ett par månader färdiguppgraderad. I dag kunde jag också konstatera att en av rulltrapporna från pendeltågsstationen Odenplans södra mellanplan till tunnelbanestationen Odenplan kommit igång. Å andra sidan hade båda rulltrapporna från mellanplanet till översta biljetthallen stoppat. På kvällen var den ena dock åter igång, så tydligen inget allvarligt fel.

    Vid pendeltågsstation Odenplans norra utgång har den nedåtgående rulltrappan från mellanplanet till plattformen sedan några dagar varit trasig; där är det dock ganska kort gångsträcka. Hissen från norra mellanplanet till biljetthallen under Vanadisvägen har länge varit trasig (i varje fall har jag varje morgon på väg till arbetsplatsen noterat den rödlysande avstängd-skylten, men givetvis kan hissen tänkas ha varit i funktion under tiden däremellan).

    Sammanfattningsvis kan alltså konstateras att det inte alltid är enkelt med fungerande transport mellan markytan och djupt belägna stationer.

    Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-11-30 klockan 21:06:53.

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 656

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Sammanfattningsvis kan alltså konstateras att det inte alltid är enkelt med fungerande transport mellan markytan och djupt belägna stationer.
    Ja, eller alternativt att det inte är så viktigt. I tunnelbanan brukar ju rulltrapporna fungera klockrent, vilket jag tycker visar att det går om man vill. Stockholms stads rulltrappor är däremot alltid svårt misskötta.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 239

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Ja, eller alternativt att det inte är så viktigt. I tunnelbanan brukar ju rulltrapporna fungera klockrent, vilket jag tycker visar att det går om man vill. Stockholms stads rulltrappor är däremot alltid svårt misskötta.
    Dom kanske är tillverkade av Schindler eller Kone?/Ulf


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 656

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Dom kanske är tillverkade av Schindler eller Kone?/Ulf
    Jag vågar påstå att det inte spelar någon roll vem som har tillverkat dem, de är alltid ur funktion ändå. Påståendet blir, att en rulltrappa av ett visst fabrikat har mer nertid om den innehas av staden än motsvarande trappa hos SL.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Dom kanske är tillverkade av Schindler eller Kone?/Ulf
    Jag har svårt att se att en av världens största tillverkare skulle bli just det genom att generellt vara sämre än sina konkurrenter. Sedan kan alla tillverkare tillverka "måndagsexemplar" och som påpekas är underhållet en viktig faktor. Tyvärr är just underhållet en faktor som varierar mycket.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Dom kanske är tillverkade av Schindler eller Kone?/Ulf
    Där jag bor säger man jag hade osis i stället för otur. På SL kanske man säger vi hade OTis vad vet jag ?


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Den rulltrappa vid Odenplan som så ofta varit stängd för "uppgradering" har nu fått de orange uppgraderingsskärmarna borttagna, så antagligen har man i varje fall tillfälligtvis givit upp hoppet om att kunna få trappan att rulla. Däremot kvarsitter orange klisterlappar om att trappan är felanmäld. Från och med i går har ytterligare en av de tre långa rulltrapporna mot Vanadisvägen varit trasig och försedd med orange lappar. Dessbättre har den enda fungerande rulltrappan varit riktad uppåt. På förmiddagen i dag var även hissen trasig, på kvällen fungerade den emellertid. Det hade nog varit bra att satsa på dubbla hissar här.

    Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2019-03-14 klockan 22:16:26.

  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    I dag var alla tre rulltrapporna trasiga och försedda med orange lappar om att felet anmälts. Hissen var dock igång. När stationen i somras på grund av många stillastående rulltrappor var stängd för av- och påstigning var det tal om att man inte vågade ha passagerare på plattformen med tanke på svårigheterna vid en utrymning på grund av brand. Nu är det antagligen stor risk att tågen återigen måste passera utan uppehåll, i varje fall om ytterligare någon rulltrappa i södra änden av stationen går sönder. Man kan undra hur det är tänkt att passagerare vid en brand skall fås att i första hand utrymma i riktning söderut? Det fanns i varje fall vid 17-tiden i dag såvitt jag kunde se inga skyltar på plattformen om att alla rulltrappor i norra änden har totalhavererat och att den som inte orkar klättra eller vill stå i kö till den lilla och långsamma hissen bör bege sig söderut.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 656

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    I dag var alla tre rulltrapporna trasiga och försedda med orange lappar om att felet anmälts. Hissen var dock igång. När stationen i somras på grund av många stillastående rulltrappor var stängd för av- och påstigning var det tal om att man inte vågade ha passagerare på plattformen med tanke på svårigheterna vid en utrymning på grund av brand. Nu är det antagligen stor risk att tågen återigen måste passera utan uppehåll, i varje fall om ytterligare någon rulltrappa i södra änden av stationen går sönder. Man kan undra hur det är tänkt att passagerare vid en brand skall fås att i första hand utrymma i riktning söderut? Det fanns i varje fall vid 17-tiden i dag såvitt jag kunde se inga skyltar på plattformen om att alla rulltrappor i norra änden har totalhavererat och att den som inte orkar klättra eller vill stå i kö till den lilla och långsamma hissen bör bege sig söderut.
    Nåja, om nu alla fjorton passagerarna som vill norrut tålmodigt står kvar så är det ändå inte något större problem. Eller visst, i morgonrusningen kan det ju också vara lite flera men det ser jag som ett kuriosum liksom allt annat som händer vid tresiffriga klockslag! Hur som helst, så länge det inte är några längre perioder som man får klara sig med rulltrappor i ena änden har jag svårt att se några panikartade risker.


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Tydligen har man nu i varje fall prioriterat att försöka få tre fungerande rulltrappor i södra änden av stationen, så i dag arbetade man (trots lördag) med tung utrustning (antagligen för att byta ut trasiga komponenter) vid en av de tre långa rulltrapporna mellan södra mellanplanet och planen Odenplan. Trappan provkördes när jag passerade vid 15-tiden, men var avspärrad med de välkända orange skärmarna med text om "Escalator upgrade in progress".


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    Nu har två rulltrappor vid Odenplans norra uppgång fungerat under flera veckor, och några dagar rullade t o m alla tre trapporna. I går morse såg det dock återigen ut så här vid den oftast trasiga trappan:


    Det pågick också arbete i nedre änden av trappan, men uppgraderingen misslyckades tydligen, för nu är de orange "Escalator upgrade"-skärmarna borta och ersatta med orange klisterlappar om att trappan är felanmäld.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Citybanan: Rulltrappsuppgradering

    När jag jag i förra veckan kom tillbaka till arbetet efter semester såg det ut så här vid den oftast trasig rulltrappan mellan station Odenplans norra mellanplan och Vanadisvägen:


    Texten på plakaten har ändrats, nu handlar det inte om uppgradering utan om att säkerställa god tillgänglighet. Hittills har tillgängligheten på den rulltrappan oftast varit obefintlig:


    Stegen har återigen demonterats


    Dessbättre var det - i varje fall när jag passerade - hundra procents tillgänglighet på de andra två rulltrapporna bredvid den trasiga. En av rulltrapporna mellan plattformen och mellanplanet var dock inte igång i förra veckan, och den orange klisterlappen hade inget datum om när den beräknades vara återställd.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •