Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Till Krakow med tåg

Passagerare cgn1954s avatar
    Medlem
    mar 2018

Till Krakow med tåg

Tänkte skippa flyget denna gång (gällande företagets höstkonferens) och lirka mig ner till Krakow i Polen - med tåg förstås.

Jag har ingen koll alls - finns det någon eller några vänliga själar här som kan tipsa om bästa (inte billigaste) sätt?

Snälltåg till Berlin? Och sen?

Med bästa hälsningar
    /CGN Civilingenjör, digital expert

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Till Krakow med tåg

Jag vet inte om färja är acceptabelt, men jag har använt mig linjen Nynäshamn - Gdansk ett par gånger. 3 avgångar per vecka och väldigt rimliga priser (jämfört med Finlands/Baltstatslinjerna). Jag vet inte riktigt var närmasta spårvagnshållplats i Gdansk finns (har själv alltid haft ont om tid och tagit taxi...), men det kan inte vara mer än ett par hundra meter från färjeläget.

Från Gdansk tar man sig smidigt till Krakow, eventuellt med ett byte i Warszawa men flera avgångar är genomgående. Både snabbtåg och traditionella loktåg erbjuds, de senare både i expressvariant och "här och där"-stil med lite enklare standard. Direkta nattåg finns också, om man vill stanna i Gdansk över dagen (vilket jag vill rekommendera!).

Senast redigerat av Bönan den 2018-04-17 klockan 21:32:58.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av cgn1954 Visa inlägg
    Tänkte skippa flyget denna gång (gällande företagets höstkonferens) och lirka mig ner till Krakow i Polen - med tåg förstås.

Jag har ingen koll alls - finns det någon eller några vänliga själar här som kan tipsa om bästa (inte billigaste) sätt?

Snälltåg till Berlin? Och sen?
    Det finns en uppsjö möjligheter. Om du ska åka till Berlin först så kan du sedan ta fjärrtåg till Poznan och byta där vidare till Krakow; det, eller via Warszawa torde vara den smidigaste vägen från Berlin då det numera inte finns direkttåg.

Annars kan du ta dig med båt till Trestadsområdet (Gdansk-Sopot-Gdynia) och ta ett polskt Pendolino-tåg direkt därifrån, om flyg är uteslutet och Berlin inte är ett krav.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Jag vet inte om färja är acceptabelt, men jag har använt mig linjen Nyköping - Gdansk ett par gånger. 3 avgångar per vecka och väldigt rimliga priser (jämfört med Finlands/Baltstatslinjerna). Jag vet inte riktigt var närmasta spårvagnshållplats i Gdansk finns (har själv alltid haft ont om tid och tagit taxi...), men det kan inte vara mer än ett par hundra meter från färjeläget.

Från Gdansk tar man sig smidigt till Krakow, eventuellt med ett byte i Warszawa men flera avgångar är genomgående. Både snabbtåg och traditionella loktåg erbjuds, de senare både i expressvariant och "här och där"-stil med lite enklare standard. Direkta nattåg finns också, om man vill stanna i Gdansk över dagen (vilket jag vill rekommendera!).
    Närmaste spårvagnshållplats är bara ca 300 m från färjeläget, d v s i alla fall från Polferries terminal. (Om den färja du hänvisar till - som jag aldrig tagit - lägger till någon annanstans vet jag inte.) Det är i så fall linje 7 till centralstationen, eller linje 5 till stadsdelen Wrzeszcz (jo jag vet, men jag bodde där i sju år så jag har en särskild relation, namnet till trots) som också har en station med fjärrtågsstopp.

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-04-17 klockan 20:41:48.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Närmaste spårvagnshållplats är bara ca 300 m från färjeläget, d v s i alla fall från Polferries terminal. (Om den färja du hänvisar till - som jag aldrig tagit - lägger till någon annanstans vet jag inte.) Det är i så fall linje 7 till centralstationen, eller linje 5 till stadsdelen Wrzeszcz (jo jag vet, men jag bodde där i sju år så jag har en särskild relation, namnet till trots) som också har en station med fjärrtågsstopp.
    Just den färja jag syftar på. :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Jag vet inte om färja är acceptabelt, men jag har använt mig linjen Nyköping - Gdansk ett par gånger. 3 avgångar per vecka och väldigt rimliga priser (jämfört med Finlands/Baltstatslinjerna). Jag vet inte riktigt var närmasta spårvagnshållplats i Gdansk finns (har själv alltid haft ont om tid och tagit taxi...), men det kan inte vara mer än ett par hundra meter från färjeläget.

Från Nynäshamn går färjan.. bara så ingen letar avgång från sörmlandsmetropolen.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Från Nynäshamn går färjan.. bara så ingen letar avgång från sörmlandsmetropolen.
    Tack, korrigerat...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Var på en helgresa till Gdansk förra sensommaren och gjorde en utflykt till Westerplattemonumentet.
    Då passade färjan från Nynäshamn att anlända.

Med andra ord så lade den till vid Polferries terminal på östra sidan om floden.
    Inte en spårvagn i sikte! Men det gick bussar alldeles vid terminalen.

http://www.ztm.gda.pl/img/plik_duzy_3546.pdf

På sommaren går det även båtar in till stan men det var inte speciellt ofta.
    Med tanke på prisnivån skulle jag nog ta en taxi!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vet inte hur det är nu. Men när jag fick i gymnasiet i Ystad så åkte vi en gång på en ungdomskonferens i Krakow. Då åkte vi båten från Ystad till Swinjouscie (stavning?) och sen tåg därifrån till Krakow. Kommer inte ihåg om vi bytte nånstans.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av SAE Visa inlägg
    Var på en helgresa till Gdansk förra sensommaren och gjorde en utflykt till Westerplattemonumentet.
    Då passade färjan från Nynäshamn att anlända.

Med andra ord så lade den till vid Polferries terminal på östra sidan om floden.
    Inte en spårvagn i sikte! Men det gick bussar alldeles vid terminalen.

http://www.ztm.gda.pl/img/plik_duzy_3546.pdf

På sommaren går det även båtar in till stan men det var inte speciellt ofta.
    Med tanke på prisnivån skulle jag nog ta en taxi!
    Aha, har man åter tagit platsen på östra/norra sidan i bruk, det hade jag missat. Därifrån gick en tid en färja till Danmark, men sedan den lades ned runt 2006 fanns bara färjeläget på Nowy Port-sidan så länge jag bodde kvar i staden.
    Och nej, i så fall finns ingen spårväg i närheten.

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-04-18 klockan 15:47:10.

Passagerare cgn1954s avatar
    Medlem
    mar 2018

Tack alla för engagemanget ....

Det verkar "bara" vara att luska lite så ska det fungera. Kul.

Med bästa hälsningar
    /CGN Civilingenjör, digital expert

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Bästa rutt, det beror ju på hur mycket tid man har.

Ett alternativ är färjan Karlskrona-Gdynia, sen tåg till Warszawa och vidare till Krakow.

Det går även direktbussar från Berlin & Gdansk till Krakow.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •