Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Raska tag om raska tåg - S och MP överens

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Raska tag om raska tåg - S och MP överens

I dag är det tänkt att regeringen ska träffa övriga riksdagspartier (utom SD?) för att försöka få till stånd en gemensam ståndpunkt om höghastighetstågen. Frågan anses kräva ett beslut eftersom byggnadstiden år så lång att den måste göras oberoende av regeringsskiften.

Förslaget från de båda regeringspartierna är enligt Sveriges radio att banorna ska vara klara 2045 i stället för 2035 som Sverigeförhandlingen förutsatte. De ska också vara billigare än de 240 miljarder som det talats om. Troligen betyder det att man tänker sig sth 250 i stället för 320.

Vi får väl se senare i dag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Raska tag om raska tåg - S och MP överens

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    I dag är det tänkt att regeringen ska träffa övriga riksdagspartier (utom SD?) för att försöka få till stånd en gemensam ståndpunkt om höghastighetstågen. Frågan anses kräva ett beslut eftersom byggnadstiden år så lång att den måste göras oberoende av regeringsskiften.

Förslaget från de båda regeringspartierna är enligt Sveriges radio att banorna ska vara klara 2045 i stället för 2035 som Sverigeförhandlingen förutsatte. De ska också vara billigare än de 240 miljarder som det talats om. Troligen betyder det att man tänker sig sth 250 i stället för 320.

Vi fick inga svar senare heller. Inga samtal idag.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6932837

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lutar väl åt 320? Eller iaf att många jobbar för det? P1 debatten mellan Kd (320) och Mp (egentligen 320) hade nog ingen av partierna något emot. Men S & M har fler väljare..

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Visserligen finns inga beslut än och de politiska överläggningarna om höghastighetståg är knappt inledda, men jag funderar över den långa tidsplanen. 2045 verkar långt bort. Visserligen ska allt beredas, beslutas, projekteras och mycket mycket annat, men höghastighetslinjen från Madrid till Barcelona på 621 km (som Stockholm till Malmö) byggdes på 12 år, från byggstarten 1996 - till invigningen av hela sträckan 2008.

Senast redigerat av 103fan den 2018-04-17 klockan 19:17:14.

Citat Ursprungligen postat av 103fan Visa inlägg
    Visserligen finns inga beslut än och de politiska överläggningarna om höghastighetståg är knappt inledda, men jag funderar över den långa tidsplanen. 2045 verkar långt bort. Visserligen ska allt beredas, beslutas, projekteras och mycket mycket annat, men höghastighetslinjen från Madrid till Barcelona på 621 km (som Stockholm till Malmö) byggdes på 12 år, från byggstarten 1996 - till invigningen av hela sträckan 2008.
    Men nu befinner vi ju oss i Sverige, där allt ska ältas in absurdum. Sen ska det överklagas hit och dit. Så tror inte på några höghastighetståg förrän jag ser dem, om man lever så länge.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Någon kommentar "fladdrade förbi mig under dagen om detta. Jag minns dessvärre inte vilket media det var. Dom flesta tidningar har ju betalsidor numera så det kanske kvittar ändå?
    Men kommentaren var ungefär detta: Lägg dom pengarna på befintlig järnväg i stället. Kostnadsberäkningen är säkert för låg och politiker fattar ändå inget av hur man bygger järnvägar.

Om det nu var en vederhäftig tidning, eller radio, så får man säkert läsa det flera gånger inom den närmaste tiden.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ak44 Visa inlägg
    Någon kommentar "fladdrade förbi mig under dagen om detta. Jag minns dessvärre inte vilket media det var. Dom flesta tidningar har ju betalsidor numera så det kanske kvittar ändå?
    Men kommentaren var ungefär detta: Lägg dom pengarna på befintlig järnväg i stället. Kostnadsberäkningen är säkert för låg och politiker fattar ändå inget av hur man bygger järnvägar.

Om det nu var en vederhäftig tidning, eller radio, så får man säkert läsa det flera gånger inom den närmaste tiden.
    Var det en tidning som sade det, låter det bara dumt. Var det en insändare eller kommentar på f/b som sade det, behöver man inte bry sig. Tyvärr är jag ändå rädd att liknande kommentarer kommer att fortsätta snurra omkring, eftersom alltför många tar dem för sanning.

Nej, jag tror inte att det blir någon ny järnväg. Dagens politiker är alldeles för ängsliga. De saknar visioner, har inga mål och är så rädda för förlorade röster att de inte vågar upprätta eller följa något program. Det är lite som en 0-0-match i första omgången av fotbolls-VM.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var nog en tidning och den som kommenterade var en journalist eller kanske redaktör?

Normalt läser jag bara rubrikerna (och serierna) i DN, mer får man ju inte läsa. Men jag kollar även Sveriges Radio också. Där kan det ju bli krångligt i detta fallet för det finns ju flera radiodistrikt och det kan ju ha varit någon lokalredaktör på en berörd järnvägssträcka. Så läser jag det som verkar intressant i Ny Teknik också. På det här forumet kan man ju ibland bli länkad till någon tidning i landet men som man normalt inte läser. Länken vill visa något annat, men en rubrik intill kanske intresserar. Det kan ju vara en sådan möjlighet också.

Närmare än så kommer jag inte med mitt minne just nu.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enligt de politiker som uttalade sig i radio på förmiddagen är det 320km/h som gäller. Det talades också om låga byggkostnader i Frankrike, men är det inte då makadamspår istället för slabtrack? Och därmed högre underhållskostbad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Här hittade jag uttalandet: https://asikt.dn.se/asikt/debatt/lag...stighetsbanor/
    Alltså ett debattinlägg i DN.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •