Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Stenstolpar utmed Karlskrona - Växjö - Alvesta

Stenstolpar utmed Karlskrona - Växjö - Alvesta

Först tänkte jag ställa en fråga men vi räknade ut svaret! Bilder kommer ändå.

Utmed banan Karlskrona - Växjö - Alvesta finns på många platser en stenstolpe som ungefär stämmer överens med dagens km-tavlor. Linjen är ju omlagd på vissa sträckor så det haltar lite.

Det visar sig att siffrorna stämmer med avståndet från Karlskrona i riktning mot Växjö.

Här två bilder från Hovmantorp. Med lite bildbehandling går det se att det står 89 vilket stämmer.

Andra banor med stenstolpar som km-påle är Blekinge Kustbana och Säröbanan. Fler?

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Stenstolpar utmed Karlskrona - Växjö - Alvesta

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Utmed banan Karlskrona - Växjö - Alvesta finns på många platser en stenstolpe som ungefär stämmer överens med dagens km-tavlor. Linjen är ju omlagd på vissa sträckor så det haltar lite.

Det visar sig att siffrorna stämmer med avståndet från Karlskrona i riktning mot Växjö.

Här två bilder från Hovmantorp. Med lite bildbehandling går det se att det står 89 vilket stämmer.

Andra banor med stenstolpar som km-påle är Blekinge Kustbana och Säröbanan. Fler?

Lindman
    På sträckan Kvarnamåla–Växjö såg vi några stycken när vi cyklade förbi för ett par år sedan. Där syntes km-angivelsen tydligt och det stämde med avståndet till Växjö, här 19 km:

1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018

Undrar om det inte finns ganska på km-stenstolpar därute. Här ett till exempel och då från Daglösen (där banan grenar sej mot Nykroppa resp Herrhult). Bilden iofs från 1985. Trevligt att man någon gång har brytt sej om att uppdatera stenen med ny färg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    På sträckan Kvarnamåla–Växjö såg vi några stycken när vi cyklade förbi för ett par år sedan. Där syntes km-angivelsen tydligt och det stämde med avståndet till Växjö, här 19 km:

En lätt tillgänglig stolpe är km 46, utmed Lokgatan strax söder söder om stationen i Tingsryd.

Senast redigerat av Lennart Fransson den 2018-04-16 klockan 17:15:08.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Längs f.d. SGGJ i Valbo fanns det flera stenstolpar med kilometertal, men jag tror att kommunen har tagit bort dem. (Eftersom de tillkommit efter 1850 räknas de inte som fast fornlämning.) Rimligen borde det därmed finnas stenstolpar kvar på sträckan söder om Mackmyravägen eftersom den inte byggts om till GC-väg.

Om jag förstått det rätt så delade SGGJ kilometerräkning med GDJ på den gemensamma sträckan och SGGJ:s nollpunkt var därmed inte på Gävle C utan på GDJ:s ursprungliga station på Alderholmen, dvs. vid Stuvaregatan 40-nånting.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Norén Visa inlägg
    Längs f.d. SGGJ i Valbo fanns det flera stenstolpar med kilometertal, men jag tror att kommunen har tagit bort dem. (Eftersom de tillkommit efter 1850 räknas de inte som fast fornlämning.) Rimligen borde det därmed finnas stenstolpar kvar på sträckan söder om Mackmyravägen eftersom den inte byggts om till GC-väg.

Om jag förstått det rätt så delade SGGJ kilometerräkning med GDJ på den gemensamma sträckan och SGGJ:s nollpunkt var därmed inte på Gävle C utan på GDJ:s ursprungliga station på Alderholmen, dvs. vid Stuvaregatan 40-nånting.
    Vid dagiset alldeles väster om Siporexgropen fanns stenen i alla fall kvar sommaren 2017.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av t43241 Visa inlägg
    Vid dagiset alldeles väster om Siporexgropen fanns stenen i alla fall kvar sommaren 2017.
    Precis - jag är uppvuxen där - och det fanns också en sten någonstans mellan missionskyrkan och banvaktarstugan vid Ludvigsbergsvägen, men jag hittar ingen av stenarna i Mapillarys gatuvyer. Så jag håller öppet för att bilderna är färska och stenarna nyligen bortplockade. Men jag hoppas att jag har fel.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •