Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 89

Ämne: Grundkänning för Rc 1014

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Grundkänning för Rc 1014

Okänd plats och fotograf. Samling Greger L

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Grundkänning för Rc 1014

Ja det här skeppet har gått rejält på grund

Mycket intressant bild.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett mycket fint fotografi!

Det är dock kaos att försöka dra slutsatser utifrån bilden om vad som egentligen har hänt!

Loket står snyggt och prydligt i spårets längdriktning och det är flera urspårade vagnar bakom loket, spåret är dock fullständigt trasigt även framför loket. Främre strömavtagaren är trasig men kontaktledningen ser ut att vara sträckt på normalt sätt över båda spåren.

På (huvud?)tågspåret syns baksidan av en fristående försignal som ser ut att vara försedd med en sidotågvägslykta, rimligtvis alltså försignalen till en infartssignal så platsen på bilden är rimligtvis en lastplats? Vad gör då ett persontågssätt på vad som rimligtvis är sidospåret?

Och hur har all kaffeved hamnat i spåret? Kanske är det en del pallningsvirke framsläpat som förberedelse för bärgningen, men det ser ändå rätt struligt ut. Ja detta blir en intressant utredning för oss hobbyutredare!

Passagerare cgn1954s avatar
    Medlem
    mar 2018

Fellagd växel, tåg med lite fart in på arbetsområde? Gissa kan man ju...

Med bästa hälsningar
    /CGN Civilingenjör, digital expert

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan det vara så att loket gått sist i tåget av någon anledning?

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Kan det vara så att loket gått sist i tåget av någon anledning?
    Detta är en tidig bild, 60-tal eller tidigt 70-tal. På den tiden var det inte vanligt att lok gick sist i tåget. Sånt är modernare påfund.
    Backspeglarna är utfällda närmast fotografen och infällda vid vagnarna, så körriktning mot fotografen är sannolikt.
    Men onekligen ser ju bilden lite märklig ut. Som om man kört in i en tidigare urspårningsplats ... Med tanka på krossade slipers även framför tåget.

Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018

Min spekulation är att ett tåg framför gått med en elller flera urspårade vagnar. Att dessa förstörde spåret men inte så att spårledningen blev belagd, och att tåget lämnade blocksträckan, som uppenbarligen är blocksträckan närmast före en station. Blocksignalen bakom tåget kom åter att visa "kör" och resandetåget körde in på denna blocksträcka och hamnade i det förstörda spåret. Även om det framförvarande tågets urspåring upptäcktes, t ex om stationen var bevakad, eller att det tåget blev stående inne på stationen, så blev blocksträckan fri. Kom ihåg att det inte fanns något sätt att förhindra blocksignalen att åter visa kör, om alla villkor för det är uppfyllda. Blocksignaler är ju automatiska.

En annan sak som är avvikande är att tåget verkade framföras på högerspår. Fanns det full signalering på det? Hur var reglerna för enkelspårsdrift på denna tid?

Senast redigerat av stinsx den 2018-04-15 klockan 12:43:27.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Ett mycket fint fotografi!

Det är dock kaos att försöka dra slutsatser utifrån bilden om vad som egentligen har hänt!

Loket står snyggt och prydligt i spårets längdriktning och det är flera urspårade vagnar bakom loket, spåret är dock fullständigt trasigt även framför loket. Främre strömavtagaren är trasig men kontaktledningen ser ut att vara sträckt på normalt sätt över båda spåren.

På (huvud?)tågspåret syns baksidan av en fristående försignal som ser ut att vara försedd med en sidotågvägslykta, rimligtvis alltså försignalen till en infartssignal så platsen på bilden är rimligtvis en lastplats? Vad gör då ett persontågssätt på vad som rimligtvis är sidospåret?

Och hur har all kaffeved hamnat i spåret? Kanske är det en del pallningsvirke framsläpat som förberedelse för bärgningen, men det ser ändå rätt struligt ut. Ja detta blir en intressant utredning för oss hobbyutredare!
    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Detta är en tidig bild, 60-tal eller tidigt 70-tal. På den tiden var det inte vanligt att lok gick sist i tåget. Sånt är modernare påfund.
    Backspeglarna är utfällda närmast fotografen och infällda vid vagnarna, så körriktning mot fotografen är sannolikt.
    Men onekligen ser ju bilden lite märklig ut. Som om man kört in i en tidigare urspårningsplats ... Med tanka på krossade slipers även framför tåget.
    Sidotågvägslyktan som JDS skriver om slopades våren 1975. Ser onekligen ut som att de kört in i en tidigare urspårningsplats..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

stinsx, du har nog rätt i att det kan vara en dubbelspårig linjesträcka; jag uppfattade först det tvärgående föremålet borta vid bortersta vagnen som en växel men inser att det kan vara en övergång av något slag. Och i så fall förefaller ju onekligen tåget (?) att ha framförts på högerspår.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Ja det är absolut en övergång av nåt slag.
    Troligen en mindre typ för liten väg eller gångväg.
    Står en trekantig /\ skylt precis invid övergången.

En annan intressant detalj är att samtliga 3 vagnar
    är s.k 60-talare. Ovanligt vid denna tid med ett så
    renrasigt tåg med enbart 60-talare. Dessa har för
    övrigt kvar sina skyltfäste på vagnsidornas mittre
    parti, men inga skyltar är synliga. Kan tyda på att
    vi befinner oss tidsmässigt i skarven mellan yttre
    och inre skyltar, runt 1968 ~ 70 ?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det ser ut som vagnarna har tygbälgar kvar. Bör vara 1968-69. Intressant att få veta platsen.

Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Det ser ut som vagnarna har tygbälgar kvar. Bör vara 1968-69. Intressant att få veta platsen.

Mvh/Alex
    Nu börjar det snävas in! Vi har loknummer, årtal samt ett antal detaljer som kan hjälpa till att utesluta vissa händelser.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Incidenten borde väl ha rapporterats i Tåg? Har själv "bara" tidningen från 1974 och framåt, men om någon vill bläddra och leta..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Greger Larsson Visa inlägg
    Incidenten borde väl ha rapporterats i Tåg? Har själv "bara" tidningen från 1974 och framåt, men om någon vill bläddra och leta..
    Jag har kollat i de numren jag har från 1968 till 1970 men inget napp. Har tyvärr bara ett par nummer från 1968. Sen var rapporteringen ganska bristfällig beträffande olyckor vid den tiden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enligt uppgift från en bekant bör platsen vara någonstans längs Västra stambanan att döma av kontaktledningsstolparna som såg lite annorlunda ut där än på övriga banor. Jag minns inte exakt, men har för mig att det var något med toppen på stolparna som var speciella för Västra stambanan.
    Inte heller han hade hört om denna olycka trots att han ofta letar information om gamla olyckor.
    Hans gissning var att loket står så bra som det gör för att det gick sist i tåget. Då bör det rimligen ha varit ett lok till I andra änden som dock inte syns på bilden.
    Det kanske kan vara till hjälp för "positioneringen" då jag gissar att det inte var så vanligt med sådana tåg på längre sträckor.

Senast redigerat av Fredrik G den 2018-06-03 klockan 08:50:52.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om amatören tillåts spekulera så tror jag att ovanstående kan vara rätt. Om tåget har gått i riktning bortåt stämmer det bra med vänsterspår, högerspår var väl inte så vanligt då. Stämmer med strömavtagarna, den hitre trasig, den bortre hel. Men varför trasig strömavtagare, kontaktledningen ser hel ut. Backspeglarnas läge kan bero på att någon suttit i bakhytt och hållit koll på tåget via speglarna.

Senast redigerat av Åke K den 2018-06-03 klockan 11:44:30.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Enligt uppgift från en bekant bör platsen vara någonstans längs Västra stambanan att döma av kontaktledningsstolparna som såg lite annorlunda ut där än på övriga banor. Jag minns inte exakt, men har för mig att det var något med toppen på stolparna som var speciella för Västra stambanan.
    Inte heller han hade hört om denna olycka trots att han ofta letar information om gamla olyckor.
    Hans gissning var att loket står så bra som det gör för att det gick sist i tåget. Då bör det rimligen ha varit ett lok till I andra änden som dock inte syns på bilden.
    Det kanske kan vara till hjälp för "positioneringen" då jag gissar att det inte var så vanligt med sådana tåg på längre sträckor.
    Överst på kontaktledningsstolpen till vänster sitter det två trådar, på många andra håll är det tre. Det är väl hjälpkraften.

Intuitivt fick jag en känsla av att det skulle vara väster om Hallsberg. Var Laxå-triangeln byggd vid denna tid? Eller kan det handla om ett tåg som nyss "vänt" i Laxå och just därför har lok i båda ändar?

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Överst på kontaktledningsstolpen till vänster sitter det två trådar, på många andra håll är det tre. Det är väl hjälpkraften.

Intuitivt fick jag en känsla av att det skulle vara väster om Hallsberg. Var Laxå-triangeln byggd vid denna tid? Eller kan det handla om ett tåg som nyss "vänt" i Laxå och just därför har lok i båda ändar?
    Laxå-triangeln byggdes 1962 och Rc1 1014 levererades i slutet av 1967.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Laxå-triangeln byggdes 1962 och Rc1 1014 levererades i slutet av 1967.
    Tack! Då var den teorin i vart fall felaktig.

Jag har inget minne av att jag överhuvudtaget sett uppgift om persontåg som framförts med lok i båda ändar så tidigt som på ens 1970-talet. Kanske det går att komma underfund med vilken sträcka det kan vara om det går att hitta exempel på sådana tåg från denna tid?

Skulle det förresten inte lika gärna kunna vara Hallsberg-Frövi som VSB? Kördes det där med pendel Hallsberg-Örebro med lok i båda ändar?

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-06-03 klockan 16:38:32.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag tror att Rc loken från första början dvs. slutet av 60-talet bara gick på Västra och Södra stambanan. De gick aldrig norr om Stockholm och inte på utanför de stora stambanorna. Ganska snart dök de även upp på Västkustbanan.

Det var väl också ytterst ovanligt att man körde med lok i varsin ändå på 60-talet. Det fanns växlingspersonal nästan över allt och rundgång var förhärskande.

Mvh Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-06-03 klockan 17:29:42.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •