Stockholms enda med detta utseende/Ulf
Va? Får ni köra där? Det var ju många och långa diskussioner om dels risk för stenkast vid sprängningsarbeten för den närbelägna leden, och dessutom risk för farligt godsolyckor som skulle kunna förvandla Jol till ett eldklot. Det räknades på höjd på skyddsskärmar, och hur kraftig grundläggningen skulle behöva vara för att inte skärmen skulle slås omkull av större stenblock, eller blåsa omkull av en stötvåg från en briserande gastransport. Dessutom diskussioner om material mm för att inte en skyddsskärm skulle förvandlas till aska på några sekunder.
Var det Tödde som sa nåt till Mödde, eller var det tvärtom? **minns inte**
Intresankt! Sedan 2009 är jag lyckligt ovetande men jag fick kliva på i alla fall
Gällde det här ett arbete eller en permanent ändring av någonting?
Mina 60-70 tals minnen säger mig att Johannelund var en station som inte var öppen alla tider på dygnet utan företrädelsevis för vardagspendling till närbelägna arbetsplatser. Dvs. M-F mellan 06.00-18.00. Stämmer det?
Och bägge har numera öppettider så länge det är trafik.
Johannelund har det i särklass minsta resandet av alla T-stationer (drygt 1200/dag) och dessutom speciell med sidoplattformar. Torde vara lite enahanda för spärrvakten på kvällarna.
Solna strand har 4x resande men rätt koncentrerat till industri och kontorsområdet intill.
Jag vill minnas att Johannelunds öppettider utökades redan på 90-talet så att det bara var i nattrafiken den var stängd; sedan drogs dessutom nattrafiken in i ett gäng år så att stationen de facto var öppen hela trafikdygnet. När nattrafiken sedan återkom på helgnätterna (mars 2000) så stannade man inte vid Jol, det förblev så i ett antal år.
Vreten hade väl öppet till 20.00. Den hade dessutom kvar den här kvällsstängningen ganska länge, en bit in på 2000-talet. Första tåget som inte stannade skulle vid behov stanna för transport av spärrexpeditören.
2018-2019 använde jag Solna Strand frekvent när jag bodde i Sumpan. Trevlig och lugn station.