Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Jolstämning

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jolstämning

Inte varje dag man är här ute! Vagn 2206 går som ledarvagn här, om någon undrar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Jolstämning

Stockholms enda med detta utseende/Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Va? Får ni köra där? Det var ju många och långa diskussioner om dels risk för stenkast vid sprängningsarbeten för den närbelägna leden, och dessutom risk för farligt godsolyckor som skulle kunna förvandla Jol till ett eldklot. Det räknades på höjd på skyddsskärmar, och hur kraftig grundläggningen skulle behöva vara för att inte skärmen skulle slås omkull av större stenblock, eller blåsa omkull av en stötvåg från en briserande gastransport. Dessutom diskussioner om material mm för att inte en skyddsskärm skulle förvandlas till aska på några sekunder.

Var det Tödde som sa nåt till Mödde, eller var det tvärtom? **minns inte**

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intresankt! Sedan 2009 är jag lyckligt ovetande men jag fick kliva på i alla fall

Gällde det här ett arbete eller en permanent ändring av någonting?

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Stockholms enda med detta utseende/Ulf
    För undrande läsare kan jag meddela att det handlar om Johannelunds tunnelbanestation, mellan Vällingby och Hässelby gård.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Mina 60-70 tals minnen säger mig att Johannelund var en station som inte var öppen alla tider på dygnet utan företrädelsevis för vardagspendling till närbelägna arbetsplatser. Dvs. M-F mellan 06.00-18.00. Stämmer det?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Mina 60-70 tals minnen säger mig att Johannelund var en station som inte var öppen alla tider på dygnet utan företrädelsevis för vardagspendling till närbelägna arbetsplatser. Dvs. M-F mellan 06.00-18.00. Stämmer det?
    Nånting sånt ja, samma för Vreten (nuvarande Solna strand).

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Nånting sånt ja, samma för Vreten (nuvarande Solna strand).
    Och bägge har numera öppettider så länge det är trafik.
    Johannelund har det i särklass minsta resandet av alla T-stationer (drygt 1200/dag) och dessutom speciell med sidoplattformar. Torde vara lite enahanda för spärrvakten på kvällarna.
    Solna strand har 4x resande men rätt koncentrerat till industri och kontorsområdet intill.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag vill minnas att Johannelunds öppettider utökades redan på 90-talet så att det bara var i nattrafiken den var stängd; sedan drogs dessutom nattrafiken in i ett gäng år så att stationen de facto var öppen hela trafikdygnet. När nattrafiken sedan återkom på helgnätterna (mars 2000) så stannade man inte vid Jol, det förblev så i ett antal år.

Vreten hade väl öppet till 20.00. Den hade dessutom kvar den här kvällsstängningen ganska länge, en bit in på 2000-talet. Första tåget som inte stannade skulle vid behov stanna för transport av spärrexpeditören.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och bägge har numera öppettider så länge det är trafik.
    Johannelund har det i särklass minsta resandet av alla T-stationer (drygt 1200/dag) och dessutom speciell med sidoplattformar. Torde vara lite enahanda för spärrvakten på kvällarna.
    Solna strand har 4x resande men rätt koncentrerat till industri och kontorsområdet intill.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

2018-2019 använde jag Solna Strand frekvent när jag bodde i Sumpan. Trevlig och lugn station.

Passagerare
    Medlem
    jul 2021

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Japp! Mormor och morfar bodde i Hässelby från 60-talet till 1986, så när man åkte hem därifrån på kvällskvisten passerade tåget i full fart - bromsade inte ens in.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •