Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Smått och blandat från Kalifornien

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Smått och blandat från Kalifornien

Tänkte lägga upp några ströbilder till från min resa.
    Hela albumet med bilder på mycket mer än tåg finns här. https://flic.kr/s/aHsky12ii1

Planen med första dagen med bil i San Francisco var att köra över Golden Gate-bron till Muir Woods och titta på redwoodsträden, men det senare krävde förbokning och det hade jag inte gjort. Jag körde istället vidare på Panoramic Highway (bra namn!) och hamnade högst upp på Mt Tamalpais. Där 784 meter över havet gick utsikten inte av för hackor. Den var smått magisk. Här är Bay Area med San Franiscos skyline på halvön en bit bort. Bron till vänster är San Francisco - Oakland Bay Bridge, som jag körde över flera gånger. Golden Gate-bron blev det enbart en tur över, och toppen på en av dess pyloner kan anas sticka upp mellan kullarna till höger i bild.
    I förgrunden är det Mill Valley och Richardson Bay som syns.

Här bör det vara Richmond - San Rafael Bridge som syns.

Vad jag inte hade räknat med att få se högst upp på det här berget efter många miles med slingrande serpentinväg upp från havsnivån, var en järnvägsvagn. Från 1896 fram till 1930 fanns det en turistjärnväg upp från Mill Valley till Mount Tamalpais topp. Den fick smeknamnet "The crookedest railroad in the world", och tågen drogs/sköts av ledade shay-ånglok. Från toppen kunde man åka ner med en sk "gravity car", som rullade för sig själv och bara bromsades nedför banan. Här är en replika på en sådan uppställd. Någon riktig fanns inte kvar.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Mount_..._Woods_Railway

Turen gick vidare efter en mycket god burgare på Super Duper Burgers i Mill Valley. Napa Valley blev målet, och även där lyckades jag faktiskt få syn på tåg. Det verkar gå att åka något slags sightseeing genom vindistriktet med Napa Valley Wine Train. Låter väldigt lockande ärligt talat... :)

Utanför Fairfield stod det här godståget uppställt på tomgång.

Strax söder om stationen Fairfeld Suisun City passerade det här tåget på Capitol Corridor från Sacramento till Oakland.

I det återuppbyggda stationshuset i Tehachapi fanns ett trevligt järnvägsmuseum. På utsidan fanns en samling av gamla signaler.

I Los Angeles finns det faktiskt en metro. Den största delen består av spårväg i gatuspår eller på egen banvall. Men det finns faktiskt också ett litet men ändå riktigt helt slutet tunnelbanesystem, med strömskena och allt. Här är ett sådant tåg på den lila linjen vid Wilshire/Normandie station, på väg mot Union Station.
    Första dagen i LA valde jag att åka kollektivt, men jag tröttnade rätt fort. Visserligen fungerade den riktiga tunnelbanan bra, men nätet var minimalt. När det gäller spårvägsdelen så kändes det som att tågen stod mer stilla vid rödljusen än vad de faktiskt rörde på sig, så jag valde att använda min hyrbil nästa dag. Visserligen är bilköerna i LA inte heller att leka med, men det var helg och inte samma rusningstrafik som man kan anta att det är på vardagar.

Självklart var jag tvungen att prova Angels Flight, den över hundra år gamla lilla bergbanan i Los Angeles downtown.

Senast redigerat av Simon B den 2018-04-14 klockan 13:37:11.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Smått och blandat från Kalifornien

Jag vet inte riktigt hur jag lyckas tagga varje inlägg som bildgåta...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Smått och blandat från Kalifornien

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Självklart var jag tvungen att prova Angels Flight, den över hundra år gamla lilla bergbanan i Los Angeles downtown.
    Trevliga bilder, helt andra vyer än jag såg i SF och LA.
    Och inte kunde jag åka Angels Flight, den var avstängd när jag var där.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •