Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Idag för 12 år sedan – Getingmidjan avstängd

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag för 12 år sedan – Getingmidjan avstängd

Under påsken 2006 var sträckan Stockolms södra–Stockholms central avstängd och såväl fjärr- som lokaltåg söderifrån hade Södra station som slutstation. I sommar är det dags igen, men med den skillnaden att pendeltågen går som vanligt via Citybanan.

På Rosenlundsgatan stod ersättningsbussarna på rad.

På plattformen mellan spår 1 och 2 hade SJ såväl personallokaler som ett minimalt trafikkontor.

Det fanns gott om personal som visade såväl SL- som SJ-resenärer till rätta.

Senast redigerat av Jan L den 2018-04-14 klockan 12:31:16.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Idag för 12 år sedan – Getingmidjan avstängd

Intressant tillbakablick, tack!

Gissar att det är ett misstag att samma bild länkas in två gånger sist i inlägget.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Intressant tillbakablick, tack!

Gissar att det är ett misstag att samma bild länkas in två gånger sist i inlägget.
    Tack, det är korrigerat nu.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det kommer alltså att se likadant ut i år som på bild 1.;)/Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Det kommer alltså att se likadant ut i år som på bild 1.;)/Ulf
    Eller nästan lika. För nu är det väl 1 och 2 som används av pendeltågen och fortsätter med Citybanan medans 3 och 4 används av fjärrtågen.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    På plattformen mellan spår 1 och 2 hade SJ såväl personallokaler som ett minimalt trafikkontor.

Trevliga bilder. Ser att nån använder en Kingston DataTraveler USB-sticka Eller är det rent av en mobiltelefon framför den främsta datorn?

Jag har rätt dålig lokalkännedom - hur funkar det med fönster ut mot spåren? Är det här liksom bortom den del av plattformen som tågen normalt stannar vid? Var det ett utrymme för vanliga passagerare att gå förbi detta på sidan?

Senast redigerat av MM den 2018-04-14 klockan 22:51:49.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Trevliga bilder. Ser att nån använder en Kingston DataTraveler USB-sticka Eller är det rent av en mobiltelefon framför den främsta datorn?

Jag har rätt dålig lokalkännedom - hur funkar det med fönster ut mot spåren? Är det här liksom bortom den del av plattformen som tågen normalt stannar vid? Var det ett utrymme för vanliga passagerare att gå förbi detta på sidan?
    Som framgår av första inlägget är det mitt på plattformen. I utrymme som annars är "väntsal" och med glasväggar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg

Om du tittar noga på bilden så ser du en X2-tågsättsvagn utanför fönstret och då får du lättare att orientera dig. Plattformen har utgångar i båda ändarna och resten kan du räkna ut deduktivt.

Grejen framför främsta (antar att du menar närmaste) datorn tycker jag ser ut som en miniräknare från 80-talet, vad man nu ska med en sån till.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg

Grejen framför främsta (antar att du menar närmaste) datorn tycker jag ser ut som en miniräknare från 80-talet, vad man nu ska med en sån till.
    Min gissning är att det är en Nokia telefon

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Om du tittar noga på bilden så ser du en X2-tågsättsvagn utanför fönstret och då får du lättare att orientera dig. Plattformen har utgångar i båda ändarna och resten kan du räkna ut deduktivt.

Vill också ha det till en miniräknare.
    Platta typen som låg inlagd i en liten pärm.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Vill också ha det till en miniräknare.
    Platta typen som låg inlagd i en liten pärm.
    Är det då den svarta saken med en gul klick allra längst till höger ?
    Jag tänker på grejen i vitt och svart som ligger rakt framför datorn, ser ut som en telefon ?

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Jag tänker på grejen i vitt och svart som ligger rakt framför datorn, ser ut som en telefon ?
    Jag menar den längst ut till höger vid bordskanten.
    (Ja altså, inte musen)

Kan inte säga vad den andra saken är - Trots full zoom.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det finns väl ingen gul klick på den svarta saken vid bordets bakre högra hörn, sett från operatören (alltså det hörn som är längst till höger på bilden). Den har ett omslag som är lite öppet så du ser en bit av bordsskivan.

Grejen i vitt och svart som ligger framför datorn tycker jag mest påminner om en omkullvält häftapparat i miniformat. Men det kan säkert vara precis vad som helst, så varför inte en telefon, vi säger det tycker jag

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det finns väl ingen gul klick på den svarta saken vid bordets bakre högra hörn, sett från operatören (alltså det hörn som är längst till höger på bilden). Den har ett omslag som är lite öppet så du ser en bit av bordsskivan.
    Ang. grejen med knappar långt till höger, kan det ha varit någon sån där kod-dosa för säker inloggning, ifall det var någon slags osäker uppkoppling på platsen? Det är ju ett tag sen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •