Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 83

Ämne: Norrland: Vy kräver krismöte om nattåg

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Norrland: Vy kräver krismöte om nattåg

Västerbottens Kuriren rapporterar idag att Vy har bett om ett krismöte med Trafikverket. (URL)

Artikeln är endast tillgänglig för tidningsprenumeranter, men viktig:

Nu har Vy därför skrivit till Trafikverket för att få till ett möte om ”de ekonomiska förutsättningarna för nattågstrafikens fortsatta drift.” Man beskriver situationen som mycket allvarlig.

I skrivelsen, som VK tagit del av och som är maskad på sina ställen på grund av att den ”innehåller affärshemligheter”, framkommer att Vy anser att Trafikverket har beräknat passagerarminskningen under pandemin på fel sätt och att siffrorna därför inte stämmer.
    I skrivelsen trycker Vy på att man inte fått något ekonomiskt stöd från svenska staten, förutom sänkt banavgift samt ett stöd för sjuklönekostnader på omkring tre miljoner kronor.

”Bolaget har därför varit finansiellt helt beroende av sitt moderbolags aktieägartillskott, vilket hittills säkerställt upprätthållandet av den kommersiellt olönsamma nattågstrafiken, trots kraftigt svikande passagerarunderlag under pandemin.”

Vy hävdar att nattågsavtalet kommer att fortsätta generera förluster under 2022 och beskriver två möjliga handlingsalternativ.

Det ena alternativet innebär att ”nattågsavtalet fortsätter gälla oförändrat”, men texten är i övrigt så hårt maskad att något mer inte går att utläsa.

Ursäkta mitt svenska - jag lär mig det långsamt!

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Norrland: Vy kräver krismöte om nattåg

Citat Ursprungligen postat av jamesontheroad Visa inlägg
    Västerbottens Kuriren rapporterar idag att Vy har bett om ett krismöte med Trafikverket. (URL)

Den vanliga upphandlingsproblematiken. För låga bud och/eller glädjekalkyler. Sedan kräver man att samhället ska städa.

I Gävle stod Vy och väntade på de man trodde skulle komma från Norrlandståg med mössan i hand och be om jobb. De kom aldrig. Det fick bli hyrchaufförer och nyanställda direkt från skolan. Vilket är tufft för ett uppdrag att köra nattågstrafik på Övre Norrland. Man visste inte vad man bjöd på, saknade helt erfarenhet av sådan trafik och klarade inte att räkna rätt. Konstigare än så var det nog inte...

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Verkar påminna en hel del om DSB och Öresundstågen.....Kan tänka mig att VY haft och kanske fortfarande har 50% högre kostnader än SJ för förarna då det inte är gratis att vare sig utbilda eller hyra in.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Verkar påminna en hel del om DSB och Öresundstågen.....Kan tänka mig att VY haft och kanske fortfarande har 50% högre kostnader än SJ för förarna då det inte är gratis att vare sig utbilda eller hyra in.
    Man har väl haft ganska höga uppstartskostnsder med mycket störningar. Företaget hade noll erfarenhet av loktågskörning på Norrland. Enligt ett par jag jag pratade med saknade man helt driftstöd och de helt nya förarna var väl mer eller mindre helt lämnade åt sitt öde när det stannade. Inte deras fel utan snarare en brist på kravställan av erfarenhet av den typen av trafik vid upphandlingen.

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

SJ lade in ett mycket lågt bud på nattågen. Sen kom Vy och lade ett bud som var 400 mille lägre… Är nån förvånad?
    Vy kan inte räkna med att nån annan ska rädda dem, denna situation har de själva försatt sig i.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En kvarts miljard i förluster 2020 för den svenska aktiebolaget...

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Vad finns för möjligheter?

Trafikverket lösgör Vy från avtalet?
    Därefter en ny upphandling, hur lång tid tar det?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Vikke Visa inlägg
    Vad finns för möjligheter?

Trafikverket lösgör Vy från avtalet?
    Därefter en ny upphandling, hur lång tid tar det?
    Om Vy lämnar avtalet i förtid gissar jag på att Trafikverket gör en direktupphandling med SJ i avvaktan på en ordinarie upphandling

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Man har väl haft ganska höga uppstartskostnsder med mycket störningar. Företaget hade noll erfarenhet av loktågskörning på Norrland. Enligt ett par jag jag pratade med saknade man helt driftstöd och de helt nya förarna var väl mer eller mindre helt lämnade åt sitt öde när det stannade. Inte deras fel utan snarare en brist på kravställan av erfarenhet av den typen av trafik vid upphandlingen.
    Inte bara förarna utan även ombordarna var förstås nyanställda. Om en färsk förare har ett par gamla rävar i tåget som stöd betyder ju en hel del när det krisar. Dessutom en snövinter som var rätt rejäl.
    En av de riktiga dundertabbarna var när VY försökte sig på att köra SBÖN från Sundsvall via Ånge - Långsele till Umeå, när alla andra ställde in pga snö.

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Om Vy lämnar avtalet i förtid gissar jag på att Trafikverket gör en direktupphandling med SJ i avvaktan på en ordinarie upphandling
    Det är väl ganska troligt att Vy kliver av i förtid. De har ju 2 1/2 år kvar på avtalet, och norska moderbolaget vill nog inte skjuta till mer medel.

Frågan är väl sedan om SJ är intresserade att köra en övergångsperiod, även om de såklart har stora möjligheter att vinna trafiken.

Andra får svara på det rättsliga läget i dessa frågor.

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Går mycket rykten nu… Enligt en kontakt jag har på Vy, så är Vy på väg att dra sig ur nattågen.
    SJ lär vara intresserade att köra till dec-24. På löpande räkning.
    En annan kontakt säger dock att Vy bestämt sig att köra avtalsperioden ut, dvs till dec -24. Och att man kommer att få pengar från norska staten, genom moderbolaget.

Första ryktet säger att Vy vill bort från det blödande avtalet om nattågen i o m att Trafikverket vägrar ge Vy mer pengar. I detta att bli av med nattågen ingår att Vy tänker kämpa hårt för att behålla Norrtågstrafiken. Den ska ut på räkning-24.

Blir spännande att se vad som händer.

Senast redigerat av Vikke den 2022-03-31 klockan 21:03:23.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Vikke Visa inlägg
    Går mycket rykten nu… Enligt en kontakt jag har på Vy, så är Vy på väg att dra sig ur nattågen.
    SJ lär vara intresserade att köra till dec-24. På löpande räkning.
    En annan kontakt säger dock att Vy bestämt sig att köra avtalsperioden ut, dvs till dec -24.
    Och då kommer genast frågan vilket som är ekonomiskt bäst för Vy, dra sig ur i förtid och tvingas betala ersättning till Trafikverket (jag gissar att avtalet innehåller krav på ersättning om någon part drar sig ur i förtid) eller att fortsätta köra med förlust.

Att SJ skulle vara intresserad av att ta över och fortsätta köra men på löpande räkning betvivlar jag inte, SJ har kompetensen att sköta den här sortens trafik

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

VR är ju bra på att köra nattåg, Vy —> VR ??

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    VR är ju bra på att köra nattåg, Vy —> VR ??
    Om nu inte ÖBB får för sig att det vore kul att köra nattåg där uppe.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jamesontheroad Visa inlägg

Då är det väl tillåtet att undra varför 2022 beräknas ge sådana förluster. När tågresandet ser ut att explodera med fullbokade tåg , även på nattåg som SJ Stockholm-Malmö och Snälltåget Stockholm-Berlin.
    Och Vy priser verkar vara anmärkningsvärt höga.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Då är det väl tillåtet att undra varför 2022 beräknas ge sådana förluster. När tågresandet ser ut att explodera med fullbokade tåg , även på nattåg som SJ Stockholm-Malmö och Snälltåget Stockholm-Berlin.
    Och Vy priser verkar vara anmärkningsvärt höga.
    Gissningsvis ser man väl att det inte finns nån möjlighet att vända hem kontraktet till nån total och slutlig vinst med de förluster man redan gjort. Tåget har så att säga redan gått...

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Gissningsvis ser man väl att det inte finns nån möjlighet att vända hem kontraktet till nån total och slutlig vinst med de förluster man redan gjort. Tåget har så att säga redan gått...
    Jo men det historiska är ju just historia, ”gråta över spilld mjölk”. Men kan man inte få ekonomi i 2022 och återhämta åtminstone något så är det något fundamentalt fel.
    Och upphandlande myndighet kanske har ett ansvar. Ska man acceptera ett orealistiskt lågt anbud.
    Och mycket gick ju förlorat i den samordning som SJ kunde göra med Göteborgståget och Jämtland.
    Fördelen med ett genomgående biljettpris för resande söder om Stockholm försvann (Resplus finns men det är ju bara addition av respektive pris) och många har klagat på dramatiskt högre priser.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Jo men det historiska är ju just historia, ”gråta över spilld mjölk”. Men kan man inte få ekonomi i 2022 och återhämta åtminstone något så är det något fundamentalt fel.
    Och upphandlande myndighet kanske har ett ansvar. Ska man acceptera ett orealistiskt lågt anbud.
    Och mycket gick ju förlorat i den samordning som SJ kunde göra med Göteborgståget och Jämtland.
    Fördelen med ett genomgående biljettpris för resande söder om Stockholm försvann (Resplus finns men det är ju bara addition av respektive pris) och många har klagat på dramatiskt högre priser.
    Jag håller helt med dig. Det var bara en gissning om bakgrunden.

Vad gäller orealistiskt låga bud hamnar man ju osökt i ett märkligt läge. Upphandlaren ska se till att ett bud är realistiskt. Samtidigt som de som bjuder hade tänkt att lägga ett bud som är lägre än det. Då slår man ju ut hela principen med upphandlingar. Hur skulle man kunna lösa det ?

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Inte bara förarna utan även ombordarna var förstås nyanställda. Om en färsk förare har ett par gamla rävar i tåget som stöd betyder ju en hel del när det krisar. Dessutom en snövinter som var rätt rejäl.
    En av de riktiga dundertabbarna var när VY försökte sig på att köra SBÖN från Sundsvall via Ånge - Långsele till Umeå, när alla andra ställde in pga snö.
    Ska man vara lite rättvis (å det ska man), så ska man till Vys försvar säga att TRV stängt banan längs med kusten och engagerat rätt mycket resurser för att hålla stambanan öppen, något man också kommunicerade till operatörerna. "Vi kommer hålla stambanan öppen så länge det går".

Sen blev det en urspårning i Skorped och då var det färdigåkt eftersom det inte fanns någon omledningssträcka kvar. Möjigen kan man skylla på bristande erfarenhet hos Vy, men det var inte enbart deras dundertabbe...!

Senast redigerat av Fredrik Lundström den 2022-04-01 klockan 06:57:59.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Ett stort bekymmer är att förtroendet för Vy är förbrukat. Ett benbrott ändrade mina planer, men jag hade ursprungligen planerat att åka flera gånger med nattågen till övre norrland nu under våren - men problemen med förseningar och framförallt katastrofal kundservice vid förseningarna, gjorde att jag istället hade kört bil +100 mil enkel resa * flera på grund av osäkerheten.

Dessvärre har mitt förtroende för SJ också rasat sista året efter alla bekymmer även med dem, så jag känner mig inte helt säker med dem heller med operatör på nattågen. Jag tror det finns ett stort generellt problem med förtroendet för tåg just nu, och jag tror att kostnadsjakten har spårat ur inom tågbranschen har bidragit till detta. Jag är beredd att betala det dubbla för tågresa jämfört med bil/flyg, bara det fungerar!

Tågtrafiken sista åren har blivit alltmer likt boskapstransport. Man är mest intresserad av att fylla platserna till lägsta möjliga kostnad, och sedan när det går åt pipsvängen så finns det inga resurser att reda ut soppan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •