Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Uppehåll i Ärla

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Uppehåll i Ärla

Foto S-E Bäck

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Uppehåll i Ärla

TGOJ-vagn? Eller fanns det SJ-vagnar med sådana metallbokstäver på sidan?

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-04-14 klockan 09:27:58.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    TGOJ-vagn? Eller fanns det SJ-vagnar med sådana metallbokstäver på sidan?
    Det är säkerligen en TGOJ-vagn. Jag tror att SJ-vagnarnas metallbokstäver "SJ" togs bort i slutet av 1950-talet eller något liknande. TGOJ hade kvar metallbokstäver. Från maj 1968 och i varje fall till mitten av 1970-talet gick TGOJ-vagnar dagligen i persontåg Eskilstuna - Stockholm. Bilden ser ut att mycket väl kunna vara tagen under den perioden.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-04-14 klockan 11:07:33. Anledning: rättat skrivfel i andra meningen

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Det är säkerligen en TGOJ-vagn. Jag tror att SJ-vagnarnas metallbokstäver "SJ" togs bort i slutet av 1950-talet eller något liknande. TGOJ hade kvar metallbokstäver. Från maj 1968 och i varje fall till mitten av 1970-talet gick TGOJ-vagnar dagligen i persontåg Eskilstuna - Stockholm. Bilden ser ut att mycket väl kunna vara tagen under den perioden.
    Eftersom den har blå skyltar i dörren så är bilden i varje fall inte tagen före maj 1970.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Eftersom den har blå skyltar i dörren så är bilden i varje fall inte tagen före maj 1970.
    De blå skyltarna kom väl 1968?

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    De blå skyltarna kom väl 1968?
    Jo, det är riktigt. Glöm alltså vad jag skrev nyss. Det var rätt det jag skrev 2005 (alltså enligt länken).

Senast redigerat av Staffan Sävenfjord den 2018-04-14 klockan 15:08:26.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Det bör ha varit vid tidtabellsskiftet på försommaren 1978 som TGOJ-vagnar och TGOJ-lok inte längre gick i resandetågen. SJ införde då genomgående tåg Eskilstuna - Stockholm - Västerås - Hallsberg. De första tågen gick åren med F-lok, därefter i några år med Ra, och så småningom med Rc.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-04-14 klockan 21:38:01. Anledning: rättat skrivfel

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Så här såg det ut i Ärla i februari i år. Jag har tagit fotot ungefär i höjd med loket på ursprungsbilden. Tåget var då på väg mot Eskilstuna. Mvh/Alex

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •