Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad är det fär mackapär som sitter i plattformstaket på Ropstens station?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad är det fär mackapär som sitter i plattformstaket på Ropstens station?

Besökte idag Ropstens tunnelbanestation för att filma stationen och trafiken där och upptäckte två små boxar monterade under plattformstaket vid nedgången från plattformen som såg ut som högtalare och storlek som en normal blåtandshögtalare.

Bägge sände ut korta tonstötar ungefär varannan sekund.

Först trodde jag att det var för att skrämma bort duvor men det bodde en gradios vacker duva bredvid en av "högtalarna" så det måste vara något annat - men vaddå??

Hade i övrigt en väldigt fin filmdag med tunnelbana, Lidingötåg och Waxholmsbåt - allt på SL-kortet,

/Jan-Erik

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Vad är det fär mackapär som sitter i plattformstaket på Ropstens station?

Det var nog de lådor som knäpper för att indikera från vilken sida nästa tåg går som du fick syn på. Dessa finns vid t ex Kungsträdgården och jag har för mig att de även finns vid Ropsten, men då borde det ha knäppt på ena sidan och inte den andra.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-13 klockan 16:33:09. Anledning: förtydligande

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Aha!

Det finns en skylt som pekar ut just detta men alla har ju inte så bra syn. Smart!

Tack!

/Jan-Erik

Avstängd
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Aha!

Det finns en skylt som pekar ut just detta men alla har ju inte så bra syn. Smart!

Tack!

/Jan-Erik
    Intressant, annars låter de exakt som apparater som ska skrämma undan råttor. Jag har aldrig hört att dessa skulle "skifta sida" beroende på tåg, trots snart 15 års flitigt åkande från Ropsten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Intressant, annars låter de exakt som apparater som ska skrämma undan råttor. Jag har aldrig hört att dessa skulle "skifta sida" beroende på tåg, trots snart 15 års flitigt åkande från Ropsten.
    Det är svårt att höra vid Ros tycker jag. Lättare vid Kungsträdgården eller Västra skogen!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

De hörs endast i södra änden av plattformen vid utgången mot Hjorthagen(men ekot genereras längre ut under kvällstid).
    "Nästa tåg"skyltarna har funnits där sedan 70-talet./Ulf

Avstängd
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är svårt att höra vid Ros tycker jag. Lättare vid Kungsträdgården eller Västra skogen!
    Jag får hoppa över några tunnelbanor en morgon och lyssna noga!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Jag får hoppa över några tunnelbanor en morgon och lyssna noga!
    Jag tillbringade några minuter i "stoppbocksänden" i Kungsträdgården nyligen, och det är tydligt att knäppandet byter sida allt eftersom tågen avgår.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns väl även något liknande i Mörby Centrum?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Hagsätra finns inga med nedsatt syn för här är det tyst. ....fast elektroniska skylten sitter ganska nära uppgången och med des automatiska uppläsning av informationen kanske man bedömt att det räcker.

Stefan

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •