Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: [Tyskland] Nerlagda stationer (del 6): En trio

  1. #1

    [Tyskland] Nerlagda stationer (del 6): En trio

    Hej och välkomna till Altmark. Denna region ligger i norra Sachsen-Anhalt. I syd begränsas den mera eller mindre av banan Hannover - Berlin och i öst av Elbe. De största städerna är Stendal (40.000 invånare) och Salzwedel (25.000).


    ------------


    Det är få banor i Altmark som finns kvar och även få platser där tågen stannar. Vi besöker i dag tre nerladga stationer. Två av dem ligger mellan Stendal och Wittenberge, detta är Behrend (som ni söker bäst själv på https://www.openstreetmap.org) och Düsedau. Den tredje är Meßdorf vid banan Salzwedel - Uelzen.


    ------------


    Låt oss börja där. Belägen vid stambanan Berlin - Amerika (då från nuvarande Bremerhaven ersättningstrafik med fartyg) fick Meßdorf järnvägsanslutning 15 mars 1870. Som Tyskland så delades också denna bana år 1945, Salzwedel blev lite senare till slutstation och banan nästan till en bibana. Efter murens fall skulle det ta mera än tio år innan hela banan kunde trafikeras igen. Först totalmoderniserades bandelen Stendal - Salzwedel, sedan 18 december 1997 är det elektrisk drift. 19 december 1999 återöppnades bandelen mellan Salzwedel och Wieren varmed hela banan var i drift igen. Persontrafiken är rätt glest: Regionaltågen Magdeburg - Stendal - Uelzen går varannan timme, det tillkommer enstaka lokaltåg mellan Stendal och Salzwedel.
    Färmst för godstrafiken utbyggs banan till dubbelspår (det andra spåret byggdes under 1990-talet endast på delsträckor). Med årstidtabellen 2018 gick det andra spåret mellan Hohenwulsch och Brunau-Packebusch i drift. Det är här där Meßdorf ligger. I samband med utbyggnaden behövde hållplatsen en perrong till. Den som skulle ha kostat runt 500.000 Euro byggdes inte, man ansåg att det skulle blir för dyrt för stationens tolv dagliga resenärer. Det var runt 50 personer som tog avsked den sista dagen.


    ------------


    7 juli 1849 öppnade Magdeburg-Wittenbergesche Eisenbahn-Gesellschaft delsträckan mellan Magdeburg och Seehausen. 5 augusti samma år tillkom fortsättningen till Elbe som korsas av järnvägen sedan 25 oktober 1851. Banan elektrifierades 1982 till Stendal och 1987 till Wittenberge. Den största orten mellan Stendal och Wittenberge är Osterburg. Söder om den ligger Düsedau som numera är en del av kommunen Osterburg. Norr om Osterburg ligger Behrend som ingår i kommunen Seehausen. Düsedau hade en gång en riktig station, Behrend endast en hållplats. Bägge trafikeras inte sedan längre tid. En tidning skrev 2014 att stationerna stängdes då för runt 15 år sedan. I sommartidtabellen 1999 är bägge med, men utan stopp.


    ------------


    På morgonen av 7 april 2018 besökte jag alla tre stationer. Alla fem perronger fanns kvar, fyra av dem var tillgängliga - inga förbudsskylt eller liknande fanns. Men det var tågbrist: Ett tåg missade jag, av det andra blev det en inte alltför bra bild. Men det är inte tågen som jag presenterar.


    ------------



    01-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    1 Meßdorf.



    02-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    2 Mot Salzwedel. En perrong.



    03-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    3 Mot Stendal. Ingen perrong.



    04-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    4 Låt oss gå till perrongen.
    Busshållplatsen bjuder turer till Bismark, Kalbe och Hohenwulsch. Dessa går ofta endast vid behov. Man måste ringa minst en timme i förväg - men bara må-fr 7 - 18 och på lördagarna 8 - 12.



    05-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    5 Inne i väntkuren. Ingen information.



    06-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    6 Den här meddelade att den var ur funktion.



    07-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    7 Vid perrongens slut.



    08-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    8 Mot Stendal.



    09-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    9 Tomt.



    10-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    10 Väntkuren.



    11-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    11 Informationsskylt över banarbeten.



    12-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    12 Sett från landsvägen.



    13-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    13 Tågsättet med motorvagnarna 425 010 och 425 506 passerade utan stopp.



    14-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    14 Det finns en extra väg över spåren för gårnede och cyklister. Men varken till Meßdorf (i norr) eller Büste (i syd) finns en väg för dem.



    15-LMF by Sören Heise, auf Flickr

    15 Meßdorfs kyrka byggdes under 1100-talet.


    ------------



    16-LDUE by Sören Heise, auf Flickr

    16 Välkommenshälsning i Düsedau.



    17-LDUE by Sören Heise, auf Flickr

    17 Kvarlevor av stationen. Mellan vägen och stationshuset stod en gång ställverket. Sedan 2006 fjärrstyrs banan.



    18-LDUE by Sören Heise, auf Flickr

    18 Fram till 7 maj 1996 var Düsedau en station, senare endast en blockpost.



    19-LDUE by Sören Heise, auf Flickr

    19 Perrongbild.



    20-LDUE by Sören Heise, auf Flickr

    20 Med bussväntkur.



    21-LDUE by Sören Heise, auf Flickr

    21 Till perrongen.



    22-LDUE by Sören Heise, auf Flickr

    22 Plankorsningen.



    23-LDUE by Sören Heise, auf Flickr

    23 Till höger om ljusstolpen fanns vägen till mellanperrongen.



    24-LDUE by Sören Heise, auf Flickr

    24 Dess begränsning mot spåret finns inte kvar.



    25-LDUE by Sören Heise, auf Flickr

    25 Också Düsedau har en kyrka. Tornet byggdes under 1100-talets slut. Tre klockar finns: Den yngsta gjutades 1580, de andra troligtvis runt sekelskiftet 1300.


    ------------



    26-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    26 Behrend. Hållplatsen ligger utanför byn. Perrongerna ligger före landsvägen. Här den för tågen mot norr, till Wittenberge. Vid vänstra bildkanten stod en gång ställverket som byggdes under DDR-tiden.



    27-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    27 Mot Wittenberge.



    28-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    28 Tidigare banvaktstuga.



    29-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    29 Där den östra perrongen börjar.



    30-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    30 Bild med plankorsningen.



    31-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    31 Vägen till Behrend. (På fortsättningen vidare till Seehausen körde jag frivilligt långsammare än 30 km/h som var maximalt tillåten.)



    32-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    32 Vid norra perrongen (mot Stendal) står fortfarande den träbyggda väntkuren.



    33-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    33 Spårsidan.



    34-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    34 Också på norra sidan är stationsskyltets plats synligt.



    35-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    35 Plankorsningen, vid km 35,362.



    36-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    36 En bild till av väntkuren.



    37-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    37 Perrongbild.



    38-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    38 Gammalt staket.



    39-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    39 Behrend.



    40-LBRN by Sören Heise, auf Flickr

    40 Den lilla byns kyrka byggdes under tidigt 1200-talet. Tornet passar inte.


    ------------


    Med seriens sjunde del kommer denna serie att sluta. Den utkommer kanske när stationen som vi ska besöka är fortfarande i drift.


    Viele Grüße
    Sören


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Kontaktledningsfråga / Sv: [Tyskland] Nerlagda stationer (del 6): En trio



    Varför denna i mitt tycke lite märkliga placeringen av isolatorer för kontaktledningen?

    (Kan det vara för att stolpen har en osedvanligt lång utliggare?)

    undrar
    Thomas K Ohlsson

    Senast redigerat av TKO den 2018-04-17 klockan 11:07:38.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 598

    Sv: Kontaktledningsfråga / Sv: [Tyskland] Nerlagda stationer (del 6): En trio

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg


    Varför denna i mitt tycke lite märkliga placeringen av isolatorer för kontaktledningen?

    (Kan det vara för att stolpen har en osedvanligt lång utliggare?)

    undrar
    Thomas K Ohlsson
    Flera har samma variant på upphängning. Onekligen lång utliggare.



  4. #4

    Sv: Kontaktledningsfråga / Sv: [Tyskland] Nerlagda stationer (del 6): En trio

    Det är en tiknisk detalj. Jag har tyvärr inga närmare informationer.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Kontaktledningsfråga / Sv: [Tyskland] Nerlagda stationer (del 6): En trio

    Tack för den andra bilden!

    Jag har - av för mej närmast obegriplig anledning (jag är ju en enkel byggnadsingenjör) - utvecklat ett stort intresse för märkliga kontaktledningskonstruktioner.

    För övrig stort tack för dina bildreportage från ett Tyskland bortom det vanliga!

    Bruder Thomas


  6. #6
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    174

    Sv: Kontaktledningsfråga / Sv: [Tyskland] Nerlagda stationer (del 6): En trio

    En ren gissning: Om en isolator går sönder mekaniskt, så att den släpper, så kommer den andra ändå åtminstone hålla nån ordning på bärlinan även om det inte blir perfekt. Säkert klart bättre än nån slags totalhaveri.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •