Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Trafikverket avslöjar sig

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Trafikverket avslöjar sig

Sker det tjälskador på järnvägar? (Jag vet inte, så det är en ärlig fråga.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur det är med dagens moderna järnvägar med makadamballast vet jag inte, men förr hade man ofta problem med uppfrysningar när banvallen hade tjälskjutande material. Då fick man justera spåret med kilar (sliprarna var ju fastfrusna) så att spåret blev kördugligt. När sedan tjälen efter hand släppte så fick man följa efter med att ändra kilningen. Det hela finns beskrivet i den gamla Banläran.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Artikeln handlar om vägar så då finns det ingen anledning att ta upp hur det är med järnvägen. om Tradikverket skulle ha en artikel om signalsystem tror jag ingen här hade uppskattat om de passade på att få med några rader om trafikljus...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Artikeln handlar om vägar så då finns det ingen anledning att ta upp hur det är med järnvägen. om Tradikverket skulle ha en artikel om signalsystem tror jag ingen här hade uppskattat om de passade på att få med några rader om trafikljus...
    Det som fascinerar mig i sammanhanget är att när Trafikverket bildades var det jätteviktigt att väg och järnväg skulle hanteras i klump. Å andra sidan blev jag raskt urtagen det när jag senare upptäckte att de ansåg det mycket viktigt att plankorsningar hanteras i två olika regelverk, ett för väg och ett för järnväg.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det som fascinerar mig i sammanhanget är att när Trafikverket bildades var det jätteviktigt att väg och järnväg skulle hanteras i klump. Å andra sidan blev jag raskt urtagen det när jag senare upptäckte att de ansåg det mycket viktigt att plankorsningar hanteras i två olika regelverk, ett för väg och ett för järnväg.
    Nå, nu var det väl inte riktigt därför TrV kom till. Såvitt jag minns handlade det om samhällsplanering. Det ansågs olyckligt att vägar och järnvägar planerades av två olika verk. Stora planeringsvinster kunde göras om infrastrukturen planerades av samma instans.

Själva byggandet och underhållet kunde upphandlas. Att TrV är fullt kompetent att se skillnad på en järnväg och en landsväg tvivlar jag inte en sekund på.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Nå, nu var det väl inte riktigt därför TrV kom till. Såvitt jag minns handlade det om samhällsplanering. Det ansågs olyckligt att vägar och järnvägar planerades av två olika verk. Stora planeringsvinster kunde göras om infrastrukturen planerades av samma instans.

Själva byggandet och underhållet kunde upphandlas. Att TrV är fullt kompetent att se skillnad på en järnväg och en landsväg tvivlar jag inte en sekund på.
    Men man gjorde också en stor sak av att det är samma kompetens som krävs, blev av med en massa specifik järnvägskompetens och hankar sig nu hjälpligt fram när det gäller järnväg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    För X antal år sedan hade vi i Stockholmsområdet flera problem med"uppfrysningar"bl a innan Märsta samt på Nynäsbanan,men efter spårbyten är dessa i princip borta.
    De största problemen sker säkerligen på skarvspår?/Ulf

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    För X antal år sedan hade vi i Stockholmsområdet flera problem med"uppfrysningar"bl a innan Märsta samt på Nynäsbanan,men efter spårbyten är dessa i princip borta.
    De största problemen sker säkerligen på skarvspår?/Ulf
    Nja, tjälproblemen har egentligen inte alls med överbyggnaden (skarvspår) att göra, utan hur djupt ned man skiftat till tjälsäkra massor. Sedan är det en annan sak att detta oftast är mer rejält gjort där man har betongslipers och helsvetsat. Dock händer det ju även på sådana spår att det blir smärre spårlägesproblem, men då enbart om tjälen är ovanligt djup och enbart smärre problem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nja, tjälproblemen har egentligen inte alls med överbyggnaden (skarvspår) att göra, utan hur djupt ned man skiftat till tjälsäkra massor. Sedan är det en annan sak att detta oftast är mer rejält gjort där man har betongslipers och helsvetsat. Dock händer det ju även på sådana spår att det blir smärre spårlägesproblem, men då enbart om tjälen är ovanligt djup och enbart smärre problem.
    På nätet utanför stambanorna är det inte ovanligt med nedsättningar pga tjälskador den här tiden på året, kan t ex uppstå vid vägkorsningar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    På nätet utanför stambanorna är det inte ovanligt med nedsättningar pga tjälskador den här tiden på året, kan t ex uppstå vid vägkorsningar.
    Korsningarna är dubbelt problematiska, dels brukar det vara sämre urgrävt (kanske delvis beroende på att det återfylls med finmaterial som rinner dit från vägen), dels så hålls snön undan bättre så att kylan snabbare kommer ned i marken.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Det brukar dyka någon gång ibland när bankroppen inte.kan ta hand om vattnet. Sedan fryser det och spåret lyfts lite.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så det kanske var fel att avbryta kanalutbyggnaden med Göta kanal... men det går ju att rätta till! Snabbjärnväg eller Kinda kanal förlängd till Bolmen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men man gjorde också en stor sak av att det är samma kompetens som krävs, blev av med en massa specifik järnvägskompetens och hankar sig nu hjälpligt fram när det gäller järnväg.
    Mycket av den utveckling som skett sedan Trafikverket bildades skulle ha skett även om Banverket hade funnits kvar. Anläggningsbranschen hade säkert utvecklats på liknande sätt mot fler totalentreprenader, och förskjutningen av arbetsuppgifter och ansvar till konsulter hade säkert också skett. Folk med kunskap hade gått i pension eller bytt jobb ändå. Det finns för- och nackdelar med bildandet av Trafikverket som trafikslagsövergripande verk, men det gäller både väg och järnväg.

En fråga som jag tror skulle må bra av mer trafikslagsövergripande synsätt är nollvisionen. Satsningar på järnväg motiveras nästan aldrig med ökad säkerhet, medan satsningar på väg alltid till stor del motiveras med ökad säkerhet trots att trafikarbetet oftast ökar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Järnvägsingenjörn Visa inlägg
    Mycket av den utveckling som skett sedan Trafikverket bildades skulle ha skett även om Banverket hade funnits kvar. Anläggningsbranschen hade säkert utvecklats på liknande sätt mot fler totalentreprenader, och förskjutningen av arbetsuppgifter och ansvar till konsulter hade säkert också skett. Folk med kunskap hade gått i pension eller bytt jobb ändå. Det finns för- och nackdelar med bildandet av Trafikverket som trafikslagsövergripande verk, men det gäller både väg och järnväg.

En fråga som jag tror skulle må bra av mer trafikslagsövergripande synsätt är nollvisionen. Satsningar på järnväg motiveras nästan aldrig med ökad säkerhet, medan satsningar på väg alltid till stor del motiveras med ökad säkerhet trots att trafikarbetet oftast ökar.
    Fast det som inte "gäller både väg och järnväg" är att inom Trafikverket var det från start så att en tydlig majoritet av högre chefer hade en vägverksbakgrund.

När det sedan gäller nollvisionen har plankorsningsåtgärder alltid motiverats med säkerhet. Å andra sidan är det också så att alla åtgärder utsätts för samhällsekonomiska kalkyler, där säkerhet är en bland flera aspekter som vägs in. Därmed så finns det inga åtgärder som enbart motiveras med säkerhet och inte heller några åtgärder som inte alls beaktar säkerheten.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

De flesta som använder plankorsningar har glädje av att regelverket är separat. De som använder järnvägen behöver inte känna till landsvägens regelverk och vice versa. De enda som har nytta av ett gemensamt regelverk är dels kanske de som skriver regelverket, och kanske de som faktiskt bygger/underhåller/hanterar/planerar plankorsningar.

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Nja, den absolut största anledningen var att dåvarande regering skulle kunna visa sig handlingskraftiga genom att lägga ner en massa statliga verk. Att det t.ex. torde inneburit mer eller lindre noll färre mantimmar inom offentlig sektor att lägga ner stängselnämnden (eller vad den kallas) talades det väldigt tyst om.

Det byggdes ju dessutom järnväg och landsväg parallellt i samarbete redan innan verken slogs samman. Det kanske bästa exemplet är upprustningen från Göteborg i riktning mot Trollhättan.

Att det tidigare byggdes både järnvägar och landsvägar utan något större samarbete berodde väl inte så mycket på att det var separata verk, utan mer att före 90-talet var järnvägen på dekis och dessutom så byggdes det säkerligen landsväg på sträckor där det ändå inte lämpade sig att bygga järnväg och vice versa. Jag kan inte historiken fullt ut kring järnväg och motorväg Göteborg-Malmö men för t.ex. Hallandsåsen så verkar det direkt dumt att bygga både järnväg och landsväg sida vid sida. Däremot kunde man kanske tycka att där järnvägen ändå byggdes med stationshus "på prärien" så kunde den väl lika gärna gått parallellt med motorvägen. Om dessa nu byggdes samtidigt.

Detta är en grav gissning men sannolikt så är E6 Göteborg-Halden för backig för att vara lämplig sträcka för järnväg. Likaså så är Bohusbanans existerande sträcka inte lämplig för att bygga motorväg invid. Det hade nog varit svårt att hitta en bra sträcka för båda sorternas trafik i detta kuperade landskap, även om man verkligen haft viljan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    De flesta som använder plankorsningar har glädje av att regelverket är separat. De som använder järnvägen behöver inte känna till landsvägens regelverk och vice versa. De enda som har nytta av ett gemensamt regelverk är dels kanske de som skriver regelverket, och kanske de som faktiskt bygger/underhåller/hanterar/planerar plankorsningar.
    Förlåt min otydlighet, de regelverk jag syftade på var regler för utformning av plankorsningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast det som inte "gäller både väg och järnväg" är att inom Trafikverket var det från start så att en tydlig majoritet av högre chefer hade en vägverksbakgrund.

När det sedan gäller nollvisionen har plankorsningsåtgärder alltid motiverats med säkerhet. Å andra sidan är det också så att alla åtgärder utsätts för samhällsekonomiska kalkyler, där säkerhet är en bland flera aspekter som vägs in. Därmed så finns det inga åtgärder som enbart motiveras med säkerhet och inte heller några åtgärder som inte alls beaktar säkerheten.
    Jag har flera gånger skrivit om att de flesta högre tjänstemän när TRV kom till kom från Vägverket ,men varje gång jag fått svaret att jag haft fel om det. Men nu tackar jag för svaret.Jag tror mera på dej än en massa uppkäftiga skribenter här.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •