Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Skidtåg

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Skidtåg

Två bilder från den vida värden utanför vårt avlånga land. Fast detta land är förståss också avlångt, men på ett annat sätt...

Var klev jag av detta långa nattåg?
    Och som bonusfråga om det skulle vara lätt: hur långt var tåget (helt planenligt) vid utgångsstationen?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Skidtåg

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    Två bilder från den vida värden utanför vårt avlånga land. Fast detta land är förståss också avlångt,

Och som bonusfråga om det skulle vara lätt: hur långt var tåget (helt planenligt) vid utgångsstationen?
    Gissning A: Murmansk, gissning B: 18 vagnar

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Gissning A: Murmansk, gissning B: 18 vagnar
    Nej och nej.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Då vagnarna ser väldigt stora och ryska ut gissar jag ändå på någon vintersportort i Ryssland kanske Sotji? Antalet vagnar 20 för jämnhetens skull och att 12 verkar vara mitt i tåget!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Två bilder från den vida värden utanför vårt avlånga land. Fast detta land är förståss också avlångt, men på ett annat sätt...
    17 vagnar verkar det vara här, fast det var ju inte det du frågade efter.

Om frågan är klurig, så får jag gissa på att det är i norra Finland. Fast det stämmer ju inte med ledtråden, utan ledtråden om avlångt tyder på Ryssland.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Då vagnarna ser väldigt stora och ryska ut gissar jag ändå på någon vintersportort i Ryssland kanske Sotji? Antalet vagnar 20 för jämnhetens skull och att 12 verkar vara mitt i tåget!
    Ryssland är rätt (så vagnarna är i sitt hemland), men Sotij är fel. Om det är långt bort eller inte är förståss rellativt, men jag skulle nog tycka att det är det.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Kolasportland? Men inte mycket berg i sikte på bilderna, så det är kanske ingen utförsåknings plats.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Apatity

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Kan det vara ett tåg från Magnitogorsk eller Novosibirsk till någon skidort i Ural?
    Kanske Sherengesh?

Senast redigerat av Sluggern den 2018-04-15 klockan 11:58:29. Anledning: Tillägg

Medlem
    mar 2018

Visst är det Apatity!

Medlem
    mar 2018

Apatity ligger mitt på Kolahalvön norr om polcirkeln, och knappt tre timmar söder om Murmansk.

Ifall man går upp på vägbron över järnvägen och tittar norrut anar man Chibinybergen dit skidåkarna är på väg.
    I en dalgång i bergsmassivet ligger gruv- och skidorten Kirovsk som har världens renaste förekomst av apatit. Av apatiten kokar man konstgödsel, de största processanläggningarna ligger vid järnvägen och den tillhörande staden har fått namnet Apatity...

Lokaltåget, eller vad det är, har jag ingen aning om vart eller varifrån. Det fanns inte med i tidtabellen, men stod där både den dag jag kom och den jag åkte därifrån.

Det var föresten 19 vagnar i tåget när det lämnade St Petersburg, men två sattes redan i Petrosavodsk så resten av färden till Murmansk var det 17 vagnar, vagnsnumreringen hoppar lite. Det verkar inte gå att söka tågsammansättningar bakåt i tiden i "Ekspress 3" så det är nog svårt att svara på.

Vitryska järnvägen har ett ganska direkt gränssnitt mot det postsovjetiska bokningssystemet:
    https://poezd.rw.by/wps/portal/home/rp/schedule
    Klicka på "Information about the train" och välj och skriv in "022" och välj "022Ч S-PET-LADOJ - MURMANSK" (samma tågnummer kan finnas flera gånger så bokstaven skiljer dem åt) och klicka på "Get" så kommer tidtabell och vagnlista upp över bokningsbara vagnar upp för detta tåg den valda dagen. Restaurangvagn eller andra vagnar som inte går att boka syns inte. Roligt verktyg att undersöka de bredspåriga järnvägarna! (OK, inte Finland eller Turkmenistan eller .., men ni fattar...)

Senast redigerat av Johan Wahlstedt den 2018-04-15 klockan 17:22:35.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

En följdfråga på Ryssland. När man väl fått visum och är inne i Ryssland är man fri att åka hur som helst?
    Ingen kontroll och ingen visumbegränsning?

Medlem
    mar 2018

I praktiken ja. I visumansökan anger man vart man ska, men det kollas inte. Å andra sidan sparat passnummret i tågbokningar (lär ska vara vanligt att FSB välkommnar utlänningar i just Murmansk) och man behöver registrera sig där man bor (efter 3(?) dagar på samma ställe), vilket hotellet gör om man bor på ett sådant.

Ryskt visum är inte så krångligt, men kostar närmare 700 SEK i praktiken.

Tack för bilderna!

Lokaltåget, eller vad det är, har jag ingen aning om vart eller varifrån. Det fanns inte med i tidtabellen, men stod där både den dag jag kom och den jag åkte därifrån.
    https://rasp.yandex.ru/station/96032...&type=suburban har inget tåg som passar heller.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vitryska järnvägen har ett ganska direkt gränssnitt mot det postsovjetiska bokningssystemet:
    https://poezd.rw.by/wps/portal/home/rp/schedule
    Klicka på "Information about the train" och välj och skriv in "022" och välj "022Ч S-PET-LADOJ - MURMANSK" (samma tågnummer kan finnas flera gånger så bokstaven skiljer dem åt) och klicka på "Get" så kommer tidtabell och vagnlista upp över bokningsbara vagnar upp för detta tåg den valda dagen. Restaurangvagn eller andra vagnar som inte går att boka syns inte. Roligt verktyg att undersöka de bredspåriga järnvägarna! (OK, inte Finland eller Turkmenistan eller .., men ni fattar...)[/QUOTE]

Den sidan var ju riktigt cool!

Mvh Olsson

Senast redigerat av Anders Olsson den 2018-04-16 klockan 12:32:55.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •