Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Åkarp: Problem med betongen i tunnelen - Dagsläget?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Åkarp: Problem med betongen i tunnelen - Dagsläget?

Det nämndes för en tid sedan att man påträffat otillräckligheter i den gjutna betongtunneln i Åkarp vid fyrspåret Arlöv-Lund. Har det hörts något mer om den saken?

Förhoppningsvis var det inte så besvärligt som kunde befaras inledningsvis. Jag antar att arbetena rullar på enligt plan?

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Sv: Åkarp: Problem med betongen i tunnelen - Dagsläget?

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Det nämndes för en tid sedan att man påträffat otillräckligheter i den gjutna betongtunneln i Åkarp vid fyrspåret Arlöv-Lund. Har det hörts något mer om den saken?

Förhoppningsvis var det inte så besvärligt som kunde befaras inledningsvis. Jag antar att arbetena rullar på enligt plan?
    Som jag förstått det är det inte själva åtgärden som är särskilt krånglig eller svår. Utan tvistemålet är kring vem som ska betala den.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Som jag förstod det stod det klart att gjutningen var undermålig och måste göras om.

Att det inte hörts mer om saken är då av den enkla anledningen att det finns inte mer att säga om saken - bara att göra jobbet. Att vi inte hör någonting innebär alltså inte att vi ska dra slutsatsen det inte var så illa. Snarare att det är väldigt illa, men att det kan hanteras utan att behöva skjuta på det viktiga - att koppla in de nya spåren december 2023.

Notera att ovanstående berör inte tidplan eller ekonomi.

Tidplanen skulle hålla även med detta (rätt omfattande) extraarbete. Enda "offret" var (om jag minns rätt) att inga av de nya spåren kommer kopplas in före det datum då alla spår kopplas in, dvs att nuvarande temporära spår/stationer kommer kvarstå under hela byggtiden, något (återigen så som jag förstod det) som ursprungligen inte var tänkt.

Ekonomin är den fråga vi kan förvänta oss en uppdatering om; dvs blir det Trafikverket eller entreprenören som får betala.

Korrigeringar emottas tacksamt.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Undrar om du tycker du fått heltäckande svar, Bobo?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av CapnZapp Visa inlägg
    Undrar om du tycker du fått heltäckande svar, Bobo?
    Oj, det har jag missat att svara på! Tack!

Jo, du har nog sammanfattat läget korrekt, antar jag. Jokern skulle ju vara om entreprenadkontraktet innehåller någonting som förskjuter den förväntade ansvarsfördelningen.

Det skulle förstås vara intressant att få veta lite grann om vad, hur, varför och teknisk konsekvens, men det svaret tror jag inte kommer att kunna läsas i det här forumet. Däremot är jag lite förvånad att branschblaskorna, såvitt jag sett, inte nämnt något om saken. Men parterna vill kanske ha locket på.

Tack för ditt inlägg!

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Åkarp: Osläta väggar?

Finns det foton tillgängliga på hur en på sådant vis gjuten mur brukar se ut. Antagligen inga släta väggar att se?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att bygga en tunnel där det är öppna områden runt om och inget berg ivägen är ju så vansinnigt dumt så man hoppas ju nästan att det blir extra besvärligt så man lär sig en läxa.....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Att bygga en tunnel där det är öppna områden runt om och inget berg ivägen är ju så vansinnigt dumt så man hoppas ju nästan att det blir extra besvärligt så man lär sig en läxa.....

Nja...

https://jvgfoto.se/banor/ostkustbana...gamla-uppsala/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Frågan är vilket klimatavtryck ett sådant bygge ger helt i onödan.....Att flytta sådana stora massor slukar mycket energi=diesel=koldioxidutsläpp. Vill till många tågresenärer och transporter innan detta är intjänat! Tänker inte de som planerar als på detta och görs ingen klimatkalkyl mellan att bygga i ytläge eller att gräva ner??

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inte bygga tunnel under Gamla Uppsala? Flera mils omväg i så fall?

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Frågan är vilket klimatavtryck ett sådant bygge ger helt i onödan.....Att flytta sådana stora massor slukar mycket energi=diesel=koldioxidutsläpp. Vill till många tågresenärer och transporter innan detta är intjänat! Tänker inte de som planerar als på detta och görs ingen klimatkalkyl mellan att bygga i ytläge eller att gräva ner??

Om diket i Åkarp vet jag intet men om situationen i Gamla Uppsala kan jag berätta, ty jag var med...

Enkelspårig jvg rakt igenom villaområde, strök förbi Vaggan och sen en ganska snäv kurva. Jag kan lova dig att en modern dubbelspårig järnväg i samma läge inte hade varit aktuell på något enda sätt alls. Alternativen var

0)
    göra ingenting alls, fortsätta som det var inkl sth 70-kurvan

a)
    bygga som nu är gjort

b)
    bygga en modern dubbelspårig järnväg nån annan stans för att runda orten Gamla Uppsala. Min bedömning är att det nog inte varit möjligt att komma runt orten Gamla Uppsala på nått vettigt sätt utan i praktiken hade en linjeomläggning fått vika österut norr om Alsike (alltså mellan Knivsta och Uppsala) och sedan följa motorvägen öster om Uppsala. Höftningsvis en linjeomläggning på ca tre mil, och knappt det styvt. Kunde den linjeomläggning ta med sig även Dalabanan trafik så hade Uppsala kommun jublat i flera år för all byggbar mark som skulle frigöras i mycket centralt läge i stan. Det lilla huset på prärien, frågas? Kom!

(För Dalabanans del hade linjeomläggningen fått fortsätta i en vid båge västerut, runda F16 vid Ärna och sedan anfalla ursprungliga Norra Stambanan nånstans i höjd med Börje, gissar jag. Eller Åland, kanske? Några få kilometer ny järnväg ytterligare...).

Slå upp en balja kaffe, rota runt lite på satellitbilder och gör en egen grovproj. Ring sen vadhannuheter i Lårbänge och informera att dom gjorde fel i Gamla Ua. Gör om, gör rätt!

Innan satellitbildspaningen så slå ett span på de här bilderna oxå, ifall du är behäftad med Fejsbok:
    https://www.facebook.com/media/set/?...4658362&type=3

Kaffe!
    /Bobo L
    en av TRV:s byggledare i dubbelspårsbygget i Altstad Übbsahl am Füris 2013-2018

Senast redigerat av Bobo L den 2022-03-25 klockan 06:25:38.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Sv: Inte bygga tunnel under Gamla Uppsala? Flera mils omväg i så fall?

Om diket i Åkarp vet jag intet men om situationen i Gamla Uppsala kan jag berätta, ty jag var med...

Enkelspårig jvg rakt igenom villaområde, strök förbi Vaggan och sen en ganska snäv kurva. Jag kan lova dig att en modern dubbelspårig järnväg i samma läge inte hade varit aktuell på något enda sätt alls. Alternativen var

0)
    göra ingenting alls, fortsätta som det var inkl sth 70-kurvan

a)
    bygga som nu är gjort

b)
    bygga en modern dubbelspårig järnväg nån annan stans för att runda orten Gamla Uppsala. Min bedömning är att det nog inte varit möjligt att komma runt orten Gamla Uppsala på nått vettigt sätt utan i praktiken hade en linjeomläggning fått vika österut norr om Alsike (alltså mellan Knivsta och Uppsala) och sedan följa motorvägen öster om Uppsala. Höftningsvis en linjeomläggning på ca tre mil, och knappt det styvt. Kunde den linjeomläggning ta med sig även Dalabanan trafik så hade Uppsala kommun jublat i flera år för all byggbar mark som skulle frigöras i mycket centralt läge i stan. Det lilla huset på prärien, frågas? Kom!

(För Dalabanans del hade linjeomläggningen fått fortsätta i en vid båge västerut, runda F16 vid Ärna och sedan anfalla ursprungliga Norra Stambanan nånstans i höjd med Börje, gissar jag. Eller Åland, kanske? Några få kilometer ny järnväg ytterligare...).

Slå upp en balja kaffe, rota runt lite på satellitbilder och gör en egen grovproj. Ring sen vadhannuheter i Lårbänge och informera att dom gjorde fel i Gamla Ua. Gör om, gör rätt!

Innan satellitbildspaningen så slå ett span på de här bilderna oxå, ifall du är behäftad med Fejsbok:
    https://www.facebook.com/media/set/?...4658362&type=3

Kaffe!
    /Bobo L
    en av TRV:s byggledare i dubbelspårsbygget i Altstad Übbsahl am Füris 2013-2018
    Du glömde c). Detta alternativ är att man inte respekterar lokalbefolkningen över huvud taget och spränger samtliga villor som är i vägen för järnvägen. Detta alternativ är starkt rekommenderat till dem som vill skaffa sig ovänner och den som vill gro en folkopinion mot allt som kallas "järnväg".

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enkelt - återinför inkomstkravet för rösträtt i både kommun och riksdagsval.

sedan mutar man de kvarvarande få villaägare i Gamla Uppsala som fortfarande kan rösta med något braigt statligt kontrakt.

Vilket var ungefär hur det gick till när man byggde huvudlinjerna in i London under 1800-talet.
    De husägare som man var tvungen att verkligen bry sig om, där var fastigheten redan någon typ av hyresrätt, hyresrätt som
    med de lagar som gällde då var lätt att säga upp.

Rikare husägare som troligtvis fick köpa aktier i järnvägsbolaget till lågt pris fixade själva avhysningen av de boende.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av CapnZapp Visa inlägg
    Som jag förstod det stod det klart att gjutningen var undermålig och måste göras om.

Att det inte hörts mer om saken är då av den enkla anledningen att det finns inte mer att säga om saken - bara att göra jobbet. Att vi inte hör någonting innebär alltså inte att vi ska dra slutsatsen det inte var så illa. Snarare att det är väldigt illa, men att det kan hanteras utan att behöva skjuta på det viktiga - att koppla in de nya spåren december 2023.

Notera att ovanstående berör inte tidplan eller ekonomi.

Tidplanen skulle hålla även med detta (rätt omfattande) extraarbete. Enda "offret" var (om jag minns rätt) att inga av de nya spåren kommer kopplas in före det datum då alla spår kopplas in, dvs att nuvarande temporära spår/stationer kommer kvarstå under hela byggtiden, något (återigen så som jag förstod det) som ursprungligen inte var tänkt.

Ekonomin är den fråga vi kan förvänta oss en uppdatering om; dvs blir det Trafikverket eller entreprenören som får betala.

Korrigeringar emottas tacksamt.

Har något mer ådagalagts i rubricerat ärende?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Har något mer ådagalagts i rubricerat ärende?
    Och foton..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •