Om diket i Åkarp vet jag intet men om situationen i Gamla Uppsala kan jag berätta, ty jag var med...
Enkelspårig jvg rakt igenom villaområde, strök förbi Vaggan och sen en ganska snäv kurva. Jag kan lova dig att en modern dubbelspårig järnväg i samma läge inte hade varit aktuell på något enda sätt alls. Alternativen var
0)
göra ingenting alls, fortsätta som det var inkl sth 70-kurvan
a)
bygga som nu är gjort
b)
bygga en modern dubbelspårig järnväg nån annan stans för att runda orten Gamla Uppsala. Min bedömning är att det nog inte varit möjligt att komma runt orten Gamla Uppsala på nått vettigt sätt utan i praktiken hade en linjeomläggning fått vika österut norr om Alsike (alltså mellan Knivsta och Uppsala) och sedan följa motorvägen öster om Uppsala. Höftningsvis en linjeomläggning på ca tre mil, och knappt det styvt. Kunde den linjeomläggning ta med sig även Dalabanan trafik så hade Uppsala kommun jublat i flera år för all byggbar mark som skulle frigöras i mycket centralt läge i stan. Det lilla huset på prärien, frågas? Kom!
(För Dalabanans del hade linjeomläggningen fått fortsätta i en vid båge västerut, runda F16 vid Ärna och sedan anfalla ursprungliga Norra Stambanan nånstans i höjd med Börje, gissar jag. Eller Åland, kanske? Några få kilometer ny järnväg ytterligare...).
Slå upp en balja kaffe, rota runt lite på satellitbilder och gör en egen grovproj. Ring sen vadhannuheter i Lårbänge och informera att dom gjorde fel i Gamla Ua. Gör om, gör rätt!
Innan satellitbildspaningen så slå ett span på de här bilderna oxå, ifall du är behäftad med Fejsbok:
https://www.facebook.com/media/set/?...4658362&type=3
Kaffe!
/Bobo L
en av TRV:s byggledare i dubbelspårsbygget i Altstad Übbsahl am Füris 2013-2018