Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Fula skotska tåg får inte köra p g a reflexer i frontrutor

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Fula skotska tåg får inte köra p g a reflexer i frontrutor

"Aslef has warned that modifications must be made to ScotRail's new Class 385 electric trains - or its drivers will refuse to work them.

The train drivers' union is concerned that the curved windscreen is causing reflections of other signals at night.

Drivers identified the problem on a recent evening test run between Glasgow Central and Paisley Gilmour Street."

Skotska tåg

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Fula skotska tåg får inte köra p g a reflexer i frontrutor

Jag har alltid fascinerats av dessa brittiska motorvagnar med sidoplacerad förarhytt och korridor i mitten. Sikten åt höger måste ju vara minimal som bäst. Hur lyckas man pricka rätt vid plattformar? Lär ju nämnas att det finns långt "värre" konstruktioner än denna.

Senast redigerat av Bönan den 2018-04-12 klockan 20:20:38.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Jag har alltid fascinerats av dessa brittiska motorvagnar med sidoplacerad förarhytt och korridor i mitten. Sikten åt höger måste ju vara minimal som bäst. Hur lyckas man pricka rätt vid plattformar? Lär ju nämnas att det finns långt "värre" konstruktioner än denna.
    Har man aldrig vant sig vid att ha bättre sikt än med en stor ångpanna framför så klagar man kanske inte?

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Även i Storbritannien är det idag väldigt få lokförare som arbetat under ånglokstiden. Så jag ser ditt inlägg som ett uslag av missriktad humor. Finns ju i PV då "smileys" för att indikera humor som kanske inte är enkel att förstå.

SA

Senast redigerat av Svante Andersson den 2018-04-12 klockan 21:14:57.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Även X60 har rätt usel sidosikt och gigantiska döda vinklar, om än att siktfältet är helt symmetriskt. Stanna vid plattformar går ändå rätt bra.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Även i Storbritannien är det idag väldigt få lokförare som arbetat under ånglokstiden. Så jag ser ditt inlägg som ett uslag av missriktad humor. Finns ju i PV då "smileys" för att indikera humor som kanske inte är enkel att förstå.

SA
    Och 1968 slutade ånglokseran för BR British Rail så det är 50 år sedan . På normalspåret vill säga för BR fortsatte att driva smalspårsbanan Vale if Rheidol fram till 1989 när den privatiserades.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och 1968 slutade ånglokseran för BR British Rail så det är 50 år sedan . På normalspåret vill säga för BR fortsatte att driva smalspårsbanan Vale if Rheidol fram till 1989 när den privatiserades.
    Att man har haft siktproblem tidigare under ånglokseran är knappast någon tröst i sammanhanget‽ Det är därför konstigt att man designar moderna EMU:er med sådan här konstig förarhyttsplacering. Det finns ju dessutom bra exempel från exempelvis både Japan och Nederländerna på fordonslösningar där man kan ha både centralt placerad övergång mellan multade enheter och samtidigt en upphöjd förarhytt som tillåter bra sikt både åt vänster/höger och rakt fram.

Men rent stolligt är förstås den här skotskjapanska hyttlösningen som dessutom har en välvd förarhyttsruta. Man undrar vad man har tänkt på? Nog måste man redan på designstadiet gjort datorsimuleringar av hur ljusreflexer kan uppträda nattetid?! Och om inte annat så borde dessa olika reflexer upptäckts - och kunnat åtgärdas - redan vid testkörningarna av prototyptågsätten!

PS. Du menar förstås smalspårsbanan The Vale of Rheidol Railway (Welsh: Rheilffordd Cwm Rheidol) i Wales!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

PS. Du menar förstås smalspårsbanan The Vale of Rheidol Railway (Welsh: Rheilffordd Cwm Rheidol) i Wales!
    Ja jag stavade fel med en bokstav , det blev if i stället för of.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Måste du verkligen anmärka på vareviga stavfel du hittar? Även när det är uppenbart vad som avses?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vi får väl inte heller glömma X31 och Y2 som är två nära exempel på en bra lösning av problemet med att få genomgångsmöjligheter vid multipelkörning av motorvagn! Dansk design och ingenjörskonst i stället för brittisk bonnsmide

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

8<...

(min blåfärgning ovan i citatet)

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Måste du verkligen anmärka på vareviga stavfel du hittar? Även när det är uppenbart vad som avses?
    Det är inte alltid lätt att skriva foruminlägg som inte kan missförstås av åtminstone någon läsare! När jag skrev mitt tidigare inlägg om det skotskjapanska motorvagnssättet som har problem med ljusreflexer i den välvda frontrutan och dålig sikt åt höger i körriktningen för lokföraren så tillade jag ett kort PS. som lite extra info.

Men det var inte som du tror för att påpeka ett mindre namnstavfel – som ju är en petitess i sammanhanget – utan för att tala om att den omtalade smalspårsbanan ligger ’i Wales’ och inte i Skottland!

Och jag lade också till det poetiska walesiska originalnamnet på den aktuella järnvägen. Namnet ’Rheilffordd Cwm Rheidol’ betyder ungefär ’järnvägen i Rheidol-dälden’. Däld är ett gammalt vackert poetiskt namn på en liten dalgång.

Jag tyckte alltså att det kunde vara värt att påpeka i tråden, som ju egentligen handlar om det skotska tåget, att Lennarts omnämnande av en smalspårsbana att denna ligger i Wales. Jag är nämligen inte helt säker på att alla vet att så är fallet! 😊

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

(min blåfärgning ovan i citatet)

Det är inte alltid lätt att skriva foruminlägg som inte kan missförstås av åtminstone någon läsare! När jag skrev mitt tidigare inlägg om det skotskjapanska motorvagnssättet som har problem med ljusreflexer i den välvda frontrutan och dålig sikt åt höger i körriktningen för lokföraren så tillade jag ett kort PS. som lite extra info.

Men det var inte som du tror för att påpeka ett mindre namnstavfel – som ju är en petitess i sammanhanget – utan för att tala om att den omtalade smalspårsbanan ligger ’i Wales’ och inte i Skottland!

Och jag lade också till det poetiska walesiska originalnamnet på den aktuella järnvägen. Namnet ’Rheilffordd Cwm Rheidol’ betyder ungefär ’järnvägen i Rheidol-dälden’. Däld är ett gammalt vackert poetiskt namn på en liten dalgång.

Jag tyckte alltså att det kunde vara värt att påpeka i tråden, som ju egentligen handlar om det skotska tåget, att Lennarts omnämnande av en smalspårsbana att denna ligger i Wales. Jag är nämligen inte helt säker på att alla vet att så är fallet!
    Jag kan inte se att någon påstått att den ligger i Skottland. Men det är ju jag det...

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Jag kan inte se att någon påstått att den ligger i Skottland. Men det är ju jag det...
    Men även du måste nog erkänna att i en tråd som primärt handlar om skotska motorvagnssätt ett hastigt infogat 'sidospår' om en helt annan bana kan leda till frågetecken om den geografiska placeringen av denna.

Det var därför jag gjorde mitt klargörande inlägg om att smalspårsbanan 'Rheilffordd Cwm Rheidol' faktiskt ligger i Wales och inte i Skottland som tråden handlar om!

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Men även du måste nog erkänna att i en tråd som primärt handlar om skotska motorvagnssätt ett hastigt infogat 'sidospår' om en helt annan bana kan leda till frågetecken om den geografiska placeringen av denna.

Det var därför jag gjorde mitt klargörande inlägg om att smalspårsbanan 'Rheilffordd Cwm Rheidol' faktiskt ligger i Wales och inte i Skottland som tråden handlar om!
    Att du orkar...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Att man har haft siktproblem tidigare under ånglokseran är knappast någon tröst i sammanhanget‽ Det är därför konstigt att man designar moderna EMU:er med sådan här konstig förarhyttsplacering. Det finns ju dessutom bra exempel från exempelvis både Japan och Nederländerna på fordonslösningar där man kan ha både centralt placerad övergång mellan multade enheter och samtidigt en upphöjd förarhytt som tillåter bra sikt både åt vänster/höger och rakt fram.
    Har du något bra exempel på en sådan lösning som skulle kunna få plats i brittisk lastprofil?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Har du något bra exempel på en sådan lösning som skulle kunna få plats i brittisk lastprofil?
    Nåt i den här stilen kanske?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Då får man nog vänta på Brexit. Denna front får inte nytillverkas för EU-länder längre.

/Christer

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Christer Göransson Visa inlägg
    Då får man nog vänta på Brexit. Denna front får inte nytillverkas för EU-länder längre.

/Christer
    Det är väl inte konstruktionen som sådan som är förbjuden, utan snarare finns det något krav på typ krocksäkerhet som den inte uppfyller. Det är förstås möjligt att det är vetenskapligt uteslutet att det skulle gå att konstruera en liknande front som uppfyller dessa krav, men det är i alla fall olika saker.

(För övrigt ser ju inte den där skotska vagnen så värst mycket säkrare ut...)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Även X60 har rätt usel sidosikt och gigantiska döda vinklar, om än att siktfältet är helt symmetriskt. Stanna vid plattformar går ändå rätt bra.
    X60 har krav att kunna stanna med decimeternoggrannhet vid två stationer med plattformsdörrar. Men förarna lär sig väl och det finns väl någon slags markörer att hålla utkik på. Värre skulle det bli om fler stationer skulle få plattformsdörrar och med olika utformning mot de två (city och odenplan).

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    X60 har krav att kunna stanna med decimeternoggrannhet vid två stationer med plattformsdörrar. Men förarna lär sig väl och det finns väl någon slags markörer att hålla utkik på. Värre skulle det bli om fler stationer skulle få plattformsdörrar och med olika utformning mot de två (city och odenplan).
    Det är ju en digital display som hjälper förarna att stanna rätt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •