Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 80

Ämne: Betalning med reskassa vid inresa i SL-området

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Betalning med reskassa vid inresa i SL-området

Jag reser ibland Uppsala-Stockholm med pendeltåg. Ingenstans finner jag hur jag betalar med blå kortet när tåget kommer till Arlanda och ska vidare inom SL-området. Måste man gå av på Arlanda och registrera kortet? Vad händer om det blir kontroll och man inte haft möjligt registrera?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Betalning med reskassa vid inresa i SL-området

Nu har jag inte varit i Uppsala på ett bra tag, men åtminstone tidigare fanns "dumma" stolpar som betedde sig som en tunnelbanespärr. Dessa var förvisso idiotiska när reskassan hade zoner om man inte hade rätt antal inställt, eftersom de drog en standardresa i och med att de saknar valmöjligheter och skärm, men numera finns det ju en zon så det blir ju rätt. Dock så förlorar man ju tiden mellan Uppsala och Arlanda på giltighetstiden. SL har börjat införa nya stolpar med skärm längs spårvägar och lokalbanor (aktivering före ombordstigning istället för konduktör), men om de satt upp eller tänker sätta upp någon sådan i Uppsala vet jag inte. En sådan skulle ju lämpa sig där.

Om du inte har giltig biljett så är den sannolika utgången förstås att du får betala tilläggsavgift vid kontroll. Det går att köpa biljett i UL:s automater så att du skyller på att du inte har kunnat registrera lär förmodligen inte stå så högt i kurs, inte heller att du blir sur för att du förlorar giltighetstid på reskassebiljetten om du aktiverar den i Uppsala.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-12 klockan 09:23:04.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Jag reser ibland Uppsala-Stockholm med pendeltåg. Ingenstans finner jag hur jag betalar med blå kortet när tåget kommer till Arlanda och ska vidare inom SL-området. Måste man gå av på Arlanda och registrera kortet? Vad händer om det blir kontroll och man inte haft möjligt registrera?
    Eftersom det inte går att köpa biljett på tåget är det lämpligt att köpa biljetten (eller motsvarande) före du stiger på tåget i Uppsala. Vilket är fullt möjligt och det påpekas också i skyltningen att det krävs både UL- och SL-biljett för resa förbi Arlanda.

Gå till UL-automaten och välj resa till valfri SL-station. Då får du frågor om du har UL- och/eller SL-biljett.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Eftersom det inte går att köpa biljett på tåget är det lämpligt att köpa biljetten (eller motsvarande) före du stiger på tåget i Uppsala. Vilket är fullt möjligt och det påpekas också i skyltningen att det krävs både UL- och SL-biljett för resa förbi Arlanda.

Gå till UL-automaten och välj resa till valfri SL-station. Då får du frågor om du har UL- och/eller SL-biljett.
    Inte med reskassa vilket var vad som efterfrågades.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Nu har jag inte varit i Uppsala på ett bra tag, men åtminstone tidigare fanns "dumma" stolpar som betedde sig som en tunnelbanespärr. Dessa var förvisso idiotiska när reskassan hade zoner om man inte hade rätt antal inställt, eftersom de drog en standardresa i och med att de saknar valmöjligheter och skärm, men numera finns det ju en zon så det blir ju rätt. Dock så förlorar man ju tiden mellan Uppsala och Arlanda på giltighetstiden. SL har börjat införa nya stolpar med skärm längs spårvägar och lokalbanor (aktivering före ombordstigning istället för konduktör), men om de satt upp eller tänker sätta upp någon sådan i Uppsala vet jag inte. En sådan skulle ju lämpa sig där.

Om du inte har giltig biljett så är den sannolika utgången förstås att du får betala tilläggsavgift vid kontroll. Det går att köpa biljett i UL:s automater så att du skyller på att du inte har kunnat registrera lär förmodligen inte stå så högt i kurs, inte heller att du blir sur för att du förlorar giltighetstid på reskassebiljetten om du aktiverar den i Uppsala.
    Det blir väl i värsta fall två tilläggsavgifter, dels en som ULs kontrollanter utfärdar för UL-land (om man saknar UL-biljett) och dels en som skrivs ut av SLs kontrollanter som gäller i SL-land (om man saknar SL-biljett) om du skulle ha otur att du råkar ut för kontroll i bägge länen.

Men vad gäller omvänt? Om man vill åka pendeltåg till Uppsala och ska blippa reskassa i Stockholm City eller i nån annan pendeltågstation, funkar det?

Senast redigerat av Per No den 2018-04-12 klockan 12:04:05.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Men vad gäller omvänt? Om man vill åka pendeltåg till Uppsala och ska blippa reskassa i Stockholm City eller i nån annan pendeltågstation, funkar det?
    Du blippar din SL-reskassa på samma sätt oavsett om du ska till Upplands Väsby, Arlanda eller Uppsala. Men du måste köpa tilläggsbiljetten vid påstigningsstationen för den går inte att skaffa längs vägen.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Så har man UL-reskassa måste man kliva av vid Arlanda och blippa kortet om man kommer från SL-land?
    Och ingen av reskassorna är "kompatibla" med varandra så det går att köpa UL-biljett med SLs reskassa och vice versa?

Senast redigerat av Per No den 2018-04-12 klockan 21:18:44.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Du blippar din SL-reskassa på samma sätt oavsett om du ska till Upplands Väsby, Arlanda eller Uppsala. Men du måste köpa tilläggsbiljetten vid påstigningsstationen för den går inte att skaffa längs vägen.
    Det finns väl en UL-stolpe i Upplands Väsby har jag för mig, så man kan nog i och för sig åka med ett tåg före, gå av och fixa biljetten och sedan hoppa på ett tåg mot Uppsala. Om man inte är optimist och hoppas hinna fixa biljetten under passagerarutbytet förstås. Sedan finns förstås mobilappsalternativet om man vill/kan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Arlanda tror jag är en dålig idé, finns det verkligen validerare på plattformen där?

"Dubbla reskassor" tycker jag verkar rätt krångligt i vilket fall som helst, då är nog app-biljetterna bättre. Eller varför inte skippa hela skiten och åka med uppsalapendeln i stället (alltså SJAB).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Tolkar jag rätt:
    Om vi har en person som har både UL Reskassa OCH en SL reskassa och vill åka pendel från Uppsala till t.ex. Helenelund och tillbaka.
    Är det då så att från Uppsala kan den fixa resan med reskassor (om SL-stolparna du nämner finns kvar i Uppsala), MEN i motsatt riktning går inte det för det finns inga UL-stolpar i Helenelund, eller ombord på tågen? Eller finns varianten att på tillbakavägen gå av i Upplands Väsby om det stämmer att där finns en UL-apparat?

Eller förekommer det inte UL reskassa, så det hela inte är något problem?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej den lösningen att blippa på Arlanda skulle ju bli vansinnigt dyr eftersom man måste passera spärren på Arlanda för att komma till UL-Automaterna som sitter utanför. Då åker man väl på en passageavgift till A-train för att komma ut genom spärrarna och sedan en till för att komma in igen? Enklast är väl att köpa biljetten för UL-sträckan i pendeltågsspärren där man kliver på eller så köper man UL-biljetten via ULs app. Att gå upp till Skycity och blippa UL-kort blir väl typ 240 kronor i avgifter till A-train? Utöver detta så lär det ju ge längre restid eftersom man inte kan fortsätta med samma tåg.

Senast redigerat av Alexander Lukas den 2018-04-13 klockan 01:58:25.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Det blir väl i värsta fall två tilläggsavgifter, dels en som ULs kontrollanter utfärdar för UL-land (om man saknar UL-biljett) och dels en som skrivs ut av SLs kontrollanter som gäller i SL-land (om man saknar SL-biljett) om du skulle ha otur att du råkar ut för kontroll i bägge länen.

Men det finns ju ingen att starta resan helt utan biljett, det finns ju goda möjligheter att köpa så att dra på sig dubbla kontrollavgifter kan ju bara ske om man medvetet fuskar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag kanske ska precisera min ursprungliga frågeställning. Vid resa till Uppsala inget problem - då köper jag UL-tillägget i SL-spärren och blippar mitt SL-reskassekort. Vid återresa från Uppsala köper jag UL-tillägget i automat där men hur och var blippar jag mit reskassekort när jag åker in på SL's domäner? Det finns vad jag vet inga SL-stolpar i Uppsala och jag tycker inte det verkar servicevänligt att tvinga mig gå av i Upplands Väsby för att blippa och sedan vänta på nästa tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lasse,

Allt det här spelar faktiskt ingen roll! En tilläggsbiljett för UL-sträckan kostar 90 kr och lägg till detta en reskassebiljett för 31 kr, summan blir 121 kr och reskassebiljetten i SL-området gäller då i 75 minuter.

Men om du köper en UL/SL-biljett för sträckan Uppsala-Stockholm (den finns i samma automat och heter UL 1+2+5+SL) så kostar den bara 116 kr. Den gäller i 150 minuter så du om du t ex vill åka till Saltsjöbaden så kan du göra det utan att röra reskassan överhuvudtaget.

Senast redigerat av JDS den 2018-04-13 klockan 06:51:02.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Jag kanske ska precisera min ursprungliga frågeställning. Vid resa till Uppsala inget problem - då köper jag UL-tillägget i SL-spärren och blippar mitt SL-reskassekort. Vid återresa från Uppsala köper jag UL-tillägget i automat där men hur och var blippar jag mit reskassekort när jag åker in på SL's domäner? Det finns vad jag vet inga SL-stolpar i Uppsala och jag tycker inte det verkar servicevänligt att tvinga mig gå av i Upplands Väsby för att blippa och sedan vänta på nästa tåg.
    Så blev det för mig ett par dagar i februari. Uppresan enligt din beskrivning. Första nerresan steg jag av i Upplands Väsby och fick vänta en kvart på nästa tåg. Andra nerresan köpte jag en kombinerad biljett i Uppsala. Den kostade några kronor mer, men jag slapp byta tåg.
    Någon annan, smidigare lösning, kom jag inte på.

/A

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ArneL Visa inlägg
    Så blev det för mig ett par dagar i februari. Uppresan enligt din beskrivning. Första nerresan steg jag av i Upplands Väsby och fick vänta en kvart på nästa tåg. Andra nerresan köpte jag en kombinerad biljett i Uppsala. Den kostade några kronor mer, men jag slapp byta tåg.

/A
    Se ovanstående svar. UL+SL-biljetten är billigare och dessutom mer förmånlig i de flesta fall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack JDS för klart svar! Även om jag nu är en glad pensionär och betalar mindre på SL så går det ungefär jämnt upp med ditt förslag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Se ovanstående svar. UL+SL-biljetten är billigare och dessutom mer förmånlig i de flesta fall.
    Ja, det stämmer för de flesta, men i mitt fall blev det 90+21=111 kr eftersom jag är pensionär. En förlust på hela 5 kr! Det var alltså kombinationsbiljetten för 116 kr jag köpte till andra dagens nerresa.

/A

Senast redigerat av ArneL den 2018-04-13 klockan 07:19:48.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

/A
    Varför har man valt denna komplicerade lösning, istället för att ha viseringen ombord? Det skulle nog kunna bli lite enklare för de flesta.

Senast redigerat av Per No den 2018-04-13 klockan 08:45:40.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/A
    Har dom blippautomater för SL-kort som fanns i Uppsala tagits bort? I somras då jag gjorde denna resa så blippade jag bara mitt SL-reskassekort i dessa automater på perrongen i Uppsala innan jag klev på.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •