Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82

Ämne: MTR Express anmäler SJ till Konkurrensverket

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

MTR Express anmäler SJ till Konkurrensverket

MTR Express anmäler SJ till Konkurrensverket ( MTR EXpress )

Sedan trafikstart 2015 har MTR Express varit det enda tågbolag som inte har tillåtits att sälja biljetter i den marknadsdominerande kanalen SJ.se som SJ byggt upp under tiden för sitt monopol. Därför lämnar MTR Express nu in ett formellt klagomål mot statens bolag SJ till Konkurrensverket för Missbruk av dominerande ställning och Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.

Några reflektioner kring MTR Express möjligheter att få gehör för sin anmälan?

/Jan-Erik

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: MTR Express anmäler SJ till Konkurrensverket

Jag får en viss känsla av déjà vu...

Tillägg:
    Förra försöket: http://www.konkurrensverket.se/globa...82014-11mb.pdf

Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-11 klockan 14:19:03.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hoppas verkligen att MTR förlorar det....

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Hmm..har inte sett att MTR säljer SJ-biljetter heller. Det känns som om det blåser lite nya politiska vindar i och med SJ:s förändrade ägardirektiv. Blir väl en favorit i repris.

Passagerare Xerxess avatar
    Medlem
    mar 2018

SJ säljer inte heller biljetter till Rosa tåget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vill Rosa tåget finnas i SJs säljkanal på webben, har dom frågat och fått nej?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Iore Visa inlägg
    Vill Rosa tåget finnas i SJs säljkanal på webben, har dom frågat och fått nej?
    Ja och ja.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ok, då är alltså Rosa Tåget i allra högsta grad intresserad av detta och eventuellt utfall, spännande.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Hmm..har inte sett att MTR säljer SJ-biljetter heller. Det känns som om det blåser lite nya politiska vindar i och med SJ:s förändrade ägardirektiv. Blir väl en favorit i repris.
    Ännu märkligare är kanske att man inte säljer anslutningar till det egna tåget. Och inte på minsta sätt antyder att dessa förbindelser går att boka på annat håll som resplus. Ändå stannar man i världsmetropolen Herrljunga dit massor (??)har ärende. ”Det moderna snabbtåget” ?

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Visst kan man hoppas att MTR förlorar, men det tillför inget i diskussionen om man inte berättar varför. Det är ju knappast fråga om en AIK-Djurgården-situation.

Jag anser själv att Konkurrensverket ska tillbakavisa MTR:s klagomål på principiella grunder. SJ har och ska ha samma ställning på marknaden som MTR. Saken är i själva verket en ren förhandlingsorganisation utanför Konkurrensverkets kontrollområde.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Visst kan man hoppas att MTR förlorar, men det tillför inget i diskussionen om man inte berättar varför. Det är ju knappast fråga om en AIK-Djurgården-situation.

Jag anser själv att Konkurrensverket ska tillbakavisa MTR:s klagomål på principiella grunder. SJ har och ska ha samma ställning på marknaden som MTR. Saken är i själva verket en ren förhandlingsorganisation utanför Konkurrensverkets kontrollområde.
    Intressant men den är en ny vinkel med konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet och det är svårt att bortse från att det är säljverksamher i sj.se och svårt att bortse från att SJ är offentligt!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Hoppas verkligen att MTR förlorar det....
    Varför detta?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Resenären Visa inlägg
    Intressant men den är en ny vinkel med konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet och det är svårt att bortse från att det är säljverksamher i sj.se och svårt att bortse från att SJ är offentligt!
    Nja, SJ är ett aktiebolag och som sådant visserligen statsägt, men aktiebolag anses i de flesta sammanhang som privat verksamhet, exempelvis är personalen inte statsanställd. Såsom statsägt bolag lyder det inte heller under offentlighetsprincipen (vilket däremot kommunala och landstingsägda bolag gör). Så "offentligt" är fel ordval, offentligägt är mer korrekt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Har ingen uppfattning i sakfrågan men det är jättebra att frågan blir prövad ordentligt.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /ib Visa inlägg
    Varför detta?
    Det kan man verkligen fråga sig. Det är obegripligt att MTR Express väcker så starka känslor om vi nu bortser från sakfrågan om distribution och säljkanaler. Å andra sidan så är det samma sak inom flyget. SAS-hatarna har blivit SAS-kramare i takt med att flygmarknaden avreglerats. Dagens SJ-kramare kanske var betydligt mera kritiska förr till SJ. Man är rädd för att kon ska lämna båset. Inom telesektorn finns det inga Telia-kramare, där är nog preferenserna mera jämnt fördelade. Jag är för övrigt trogen Telia-kund.

Alla som dissar MTR Express med automatik, det vore intressant att veta deras yrkesbakgrund. Visst f-n jag har ju inte facebook och kan därmed inte skärskåda dessa skribenter. Jag blev avhyvlad av en av MTR-dissarna vid en middag för något år sedan där jag kraftigt ifrågasatte facebook. Jag kan ju inte hjälpa att jag är synsk ...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /ib Visa inlägg
    Varför detta?
    Av den enkla anledningen att det inte finns någon som helst anledning att ett aktiebolag självklart ska ha tillträde till ett annat aktiebolags säljkanaler. Sen oavsett om företagen heter MTR och SJ eller Norwegian och SAS eller något annat spännande

Senast redigerat av Björn Lövdahl den 2018-04-11 klockan 20:12:19.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Det kan man verkligen fråga sig. Det är obegripligt att MTR Express väcker så starka känslor om vi nu bortser från sakfrågan om distribution och säljkanaler. Å andra sidan så är det samma sak inom flyget. SAS-hatarna har blivit SAS-kramare i takt med att flygmarknaden avreglerats. Dagens SJ-kramare kanske var betydligt mera kritiska förr till SJ. Man är rädd för att kon ska lämna båset. Inom telesektorn finns det inga Telia-kramare, där är nog preferenserna mera jämnt fördelade. Jag är för övrigt trogen Telia-kund.

Alla som dissar MTR Express med automatik, det vore intressant att veta deras yrkesbakgrund. Visst f-n jag har ju inte facebook och kan därmed inte skärskåda dessa skribenter. Jag blev avhyvlad av en av MTR-dissarna vid en middag för något år sedan där jag kraftigt ifrågasatte facebook. Jag kan ju inte hjälpa att jag är synsk ...
    Nu finns det förstås andra dimensioner än om man gillar MTR eller inte. Att finnas på SJ.se är givetvis värt mycket pengar, som då inte behöver läggas på marknadsföring . Skulle MTR vara beredda att betala och i så fall hur mycket? SJ tycker ju inte att det är värt intäkten från bokningsavgiften.

MTR:s strategi att såga SJ är också lite annorlunda om de vill att de ska ta in dem i säljkanalerna.

Sedan ska man förstås ha i minnet att det här också är ett sätt att skapa uppmärksamhet runt sig. Om man får tidningarna att skriva så är det i princip gratis reklam, som också kan spela lite på somligas SJ-ogillande. Givetvis lite beroende på ideologisk hemvist.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-11 klockan 20:17:44.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Tycker det är sniket och girigt av MTR att bråka om detta.

SJAB Försäljning är ju inte nån offentlig resebyrå fri för
    allehanda bolag och företag att nyttja efter eget tycke.

Skulle marknadsledande ICA vilja sälja produkter
    från den lilla uppstickaren Netto. Nej, troligen inte..

Senast redigerat av WS den 2018-04-11 klockan 20:41:27.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Tycker det är sniket och girigt av MTR att bråka om detta.

SJAB Försäljning är ju inte nån offentlig resebyrå fri för
    allehanda bolag och företag att nyttja efter eget tycke.

Skulle marknadsledande ICA vilja sälja produkter
    från den lilla uppstickaren Netto. Nej, troligen inte..
    Jo, just i det fallet samarbetade Ica och Netto, läs mer på Wiki om varför Netto öppnade butiker i Mälardalen men att de sedan konverterades till Ica genom överenskommelse om marknadsdelning.

I princip är det givetvis så att var och en får bekosta sina egna säljkanaler. I praktiken är det inte så eftersom SJ säljer till exempel Snälltåget och Tågab och då kommer SJ:s dominerande ställning i ett annat ljus. Om SJ inte behöver sälja MTR:s biljetter kanske Konkurrensverket anser att SJ inte får sälja Snälltågets m fl biljetter. SJ ställs inför ett val - släpp in MTR eller släng ut de övriga. Men det är väl bara bra i så fall om SJ avvecklar övriga tågoperatörer av principiella skäl. Alla är nöjda, åtminstone här på Postvagnen.

Senast redigerat av /jes den 2018-04-11 klockan 21:39:57.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Har ingen uppfattning i sakfrågan men det är jättebra att frågan blir prövad ordentligt.
    Men har du läst den ganska fylliga utredning som Konkurrensverket gjorde förra gången (enligt inlägg tidigare i tråden)?

Jag kan spontant inte komma på något som förändrat situationen sedan den utredningen gjordes, men jag kan förstås ha missat något.

Edit: En liten skillnad (som också påpekas i pressmeddelandet) är att nu har även Saga Rail drabbats, men det kan ju vid en första anblick snarare tyda på att SJ är konsekventa och inte bara hindrar MTR, utan kanske kommer att stoppa alla nykomlingar på svenska järnvägsmarknaden, dvs det är inte just MTR Express som blir förfördelat.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-04-11 klockan 21:43:47. Anledning: Tillägg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •