Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: GHJ - vilket signalsystem??

  1. #1
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    562

    GHJ - vilket signalsystem??

    Även på Gotland finns det lite järnväg, tänker främst på den i Dalhem.
    Finns även lite gamla träskyltar och en järnvägsövergång med en sk V-signal precis vid eken.

    Men vilket signalsystem har järnvägen?
    Och finns stationerna ens med i Trafikverkets register och har signaturer?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    26

    Sv: GHJ - vilket signalsystem??

    Man kan ju fråga dom själva, direkt så att säga. http://www.gotlandstaget.se/styrelsen-kontaktsida/

    Sedan kan man ju resa dit och kolla nu när sommaren snart är här.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 537

    Sv: GHJ - vilket signalsystem??

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Även på Gotland finns det lite järnväg, tänker främst på den i Dalhem.
    Finns även lite gamla träskyltar och en järnvägsövergång med en sk V-signal precis vid eken.

    Men vilket signalsystem har järnvägen?
    Och finns stationerna ens med i Trafikverkets register och har signaturer?
    Nu är det i och för sig Transportstyrelsen som har detta register och fastställer signaturer, där är de med. Dessutom finns banan med i Trafikverkets BIS.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    220

    Sv: GHJ - vilket signalsystem??

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Även på Gotland finns det lite järnväg, tänker främst på den i Dalhem.
    Finns även lite gamla träskyltar och en järnvägsövergång med en sk V-signal precis vid eken.

    Men vilket signalsystem har järnvägen?
    - - -
    Jag svarar på frågan "vilka trafikregler och vilket trafikeringssystem används på GHJ?":

    GHJ tillämpar dokumentet "MRO Säo" från Museibanornas Riksorganisation, i 1982 års utgåva, möjligen med enstaka tillägg och undantag. De reglerna kan du hitta på MRO:s webbplats, www.museibanorna.se . Sök under Bibliotek / MRO-Säo.

    I grova drag används, liksom på de flesta museijärnvägar, trafikregler som motsvarar dem som på 1960-talet var i bruk på SJ:s smalspåriga enkelspåriga oelektrifierade järnvägar utan linjeblockering.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •