Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Barnvagn på SJ tåg

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Barnvagn på SJ tåg

Ringde kundtjänst för att kolla hur stora barnvagnar man kan ta med på olika tåg, främst X2000 och dubbeldäckarna då vi skall åka Stockholm - Linköping. Fick svaret att det inte fanns någon biljett att lösa för sådant gods men att de ryms om man kan fälla ihop dem vilket är lite av ett nonsenssvar. Vart rekommenderad att boka plats i vagn 7, är då tanken att ställa barnvagnen på rullstolsplatsen eller fyller man gången från änden med bagage? Fick dock klartecken att det bara är att lösa en biljett och åka men är ändå lite tveksam. https://emmaljunga.com/sv/barnvagnar/classic/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Barnvagn på SJ tåg

Det finns förhållandevis (med X2 mått...) mycket plats för barnvagnar och annat stort bagage i vagn 7 som får plats utan att blockera rullstolsplatserna. Har flera gånger rest med barnvagn i vagn 7 och den har utan problem fått plats närmast toalettdörren. Svårigheten är närmast att bära på och av barnvagn (Emmaljunga Super Nitro = normalstor), barn och bagage genom den ganska långa och trånga korridoren men även detta är lösbart om man förbereder på och avstigning lite.

Senast redigerat av B.S. den 2018-04-11 klockan 08:48:54.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Barnvagn är verkligen ingen självklarhet på tåg. Jag reste nyligen i en X40 och där är det minst sagt trångt. Det står faktiskt i reseinstruktionen i SJ appen att vagnen skall vara ihopfälld. Detta är ju faktiskt ganska tydligt, även om man såklart kan ha synpunkter.
    Från sj.se

Det går bra att resa med barnvagn på våra tåg så länge man följer våra bagageregler. Barnvagn ska fällas ihop och placeras i bagageutrymmet så att den inte stör framkomligheten ombord, bagageutrymmet hittar man oftast i någon av vagnsändarna.

Fråga 1. Bagageutrymmet? I vissa tåg är det i stort sett obefintligt. Slutsatsen måste då bli att det i princip inte är tillåtet att ha med barnvagn på tåg där detta utrymme saknas eller är fullbelagt.

Uppfälld barnvagn får endast tas med i mån av plats på tåg där barnvagnsplatser finns tillgängliga.

Fråga 2. Två parametrar måste alltså vara uppfyllda? a) på tåg där barnvagnsplats finns och b) i mån av plats. Vad inträffar om det inte finns plats?

Vår personal kan inte hjälpa till med bagage vid av/påstigning, därför är det viktigt att du inte har med dig mer bagage än vad du själv klarar att bära.

Det är bra att SJ är tydliga med att de inte kan erbjuda service. Fler borde vara lika tydliga, eftersom att service i princip inte existerar i dagen samhälle, det är en avvecklad sektor.

Senast redigerat av X1000 den 2018-04-11 klockan 08:52:29.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Barnvagn är verkligen ingen självklarhet på tåg. Jag reste nyligen i en X40 och där är det minst sagt trångt. Det står faktiskt i reseinstruktionen i SJ appen att vagnen skall vara ihopfälld. Detta är ju faktiskt ganska tydligt, även om man såklart kan ha synpunkter.
    Från sj.se

Det går bra att resa med barnvagn på våra tåg så länge man följer våra bagageregler. Barnvagn ska fällas ihop och placeras i bagageutrymmet så att den inte stör framkomligheten ombord, bagageutrymmet hittar man oftast i någon av vagnsändarna.
    Fråga 1. Bagageutrymmet? I vissa tåg är det i stort sett obefintligt. Slutsatsen måste då bli att det i princip inte är tillåtet att ha med barnvagn på tåg där detta utrymme saknas eller är fullbelagt.

Uppfälld barnvagn får endast tas med i mån av plats på tåg där barnvagnsplatser finns tillgängliga.
    Fråga 2. Två parametrar måste alltså vara uppfyllda? a) på tåg där barnvagnsplats finns och b) i mån av plats. Vad inträffar om det inte finns plats?

Vår personal kan inte hjälpa till med bagage vid av/påstigning, därför är det viktigt att du inte har med dig mer bagage än vad du själv klarar att bära.
    Det är bra att SJ är tydliga med att de inte kan erbjuda service. Fler borde vara lika tydliga, eftersom att service i princip inte existerar i dagen samhälle, det är en avvecklad sektor.
    Nu var det ett bra tag sedan jag åkte med barnvagn, och dessa kan ha utvecklats, men den jag ser på länken i trådstarten liknar mycket de jag hade.
    En inledande fråga är ju hur gammalt barnet är, vilket påverkar om barnet skall åka i barnvagnsinsatsen eller inte under resan. Skall barnet åka i barnvagnsinsatsen behöver man rimligen boka en sittplats att ha den på, och då tar ju inte själva barnvagnsunderredet mycket mer plats än en rejäl resväska.

Ang 1 så står det att det finns i någon av vagnsändarna, och det kanske rentav finns i nästa vagn. Ett underrede törs man väl lämna i en annan vagn.

Ang 2 så gäller ju frågan uppfälld barnvagn. Finns inte plats att ha den uppfälld så är min omedelbara slutsats att då får man fälla ihop den.

Ang hjälp så är det väl bra att det framgår. Om någon tänker resa ensam med barnvagn så skall man kanske överväga att ordna hjälp både till och från tåget, att inte ta med den stora barnvagnen utan ta en bärsele eller en sån där modern sak som barnet halvsitter i eller att inte resa ensam.

Däremot tycker jag att SJ Kundtjänst borde varit bättre på att tala om vilka tåg som är bättre och vilka som är sämre, och kanske rekommendera vilka restider som man kan anta att det är bättre med plats på.
    Skall man från Alvesta till Malmö så är faktiskt kanske det bättre ta ett Öresundståg. Jag inte tänkt på hur dåliga X40 är, men är de sämre än en vanlig personvagn, med sina höga trappsteg?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag frågade om att lösa biljett för att få barnvagnsplats och fick ett nekande svar men det går ändå att lösa två biljetter och boka en stolplats för barnvagnsinsatsplats? Att säga att det är ok vid hopfällbart är som sagt var intetsägande för om det verkligen får plats. Jag kan och måste fälla ihop underredet för att barnvagnen skall gå in i vår bils bagage, tåget är mycket större än min bil så då ryms den väl i tåget...

När man står där med sin bebis och en vagn är man i ett läge där man MÅSTE hem och det är ekonomisk katatstrof att lämna vagnen på perrongen så incitamentet att pressa sig på tåget oavsett hur trångt det är blir mycket stor.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Magnus Redin Visa inlägg
    Jag frågade om att lösa biljett för att få barnvagnsplats och fick ett nekande svar men det går ändå att lösa två biljetter och boka en stolplats för barnvagnsinsatsplats? Att säga att det är ok vid hopfällbart är som sagt var intetsägande för om det verkligen får plats. Jag kan och måste fälla ihop underredet för att barnvagnen skall gå in i vår bils bagage, tåget är mycket större än min bil så då ryms den väl i tåget...

När man står där med sin bebis och en vagn är man i ett läge där man MÅSTE hem och det är ekonomisk katatstrof att lämna vagnen på perrongen så incitamentet att pressa sig på tåget oavsett hur trångt det är blir mycket stor.
    Jag har full förståelse.
    Jag förutsätter att man på alla transportmedel där riktigt små barn (infant) kan resa utan att ha en egen plats, så kan man ändå betala för barnet som om det vore äldre och därigenom få rätt till en egen plats. Detta oavsett om det är tåg eller flyg, sittvagn eller sovvagn etc.
    Så som sagt, SJ kundtjänst borde nog skriva mer (och kunna berätta mer) om detta med spädbarn på tåg.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Att det i dagens fordonsutbud är svårt, ja ofta ogörligt, att kombinera resa och barnvagn på SJ vet vi sedan länge. Detta är så klart följden av en medveten strategi.

Men tiderna förändras. Numera håller det på att bli en klimatologisk nödvändighet att ta tåget i stället för bil eller flyg om vi ska resa. Det måste givetvis SJ ta hänsyn till. I första hand vid nyinvesteringar, men kanske även vid revision av fordonsparken. Om det inte anses rymmas inom ramen för företagets kommersiella villkor måste upphandling ske. Precis som för nattåg till Jämtland och trafik till Övre Norrland.

Tills dess får vi faktiskt nöja oss med de resevillkor SJ meddelar vid biljettköpet.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Tills dess får vi faktiskt nöja oss med de resevillkor SJ meddelar vid biljettköpet.
    Det är det jag menar oxå, budskapet är faktiskt ganska tydligt. Man får helt enkelt betala för fler platser om man vill få plats, eller avstå resan och välja annat färdmedel. Tyvärr väljer ju många att bortse från detta och då blir det störningar ombord, helt klart. De flesta anser nog att barnvagnar, cyklar mm är en självklar rättighet att ta med, men det blir ju på bekostnad av någon eller något annat.

Att det i dagens fordonsutbud är svårt, ja ofta ogörligt, att kombinera resa och barnvagn på SJ vet vi sedan länge. Detta är så klart följden av en medveten strategi.
    Och vad är strategin? Att maximera antalet stolar och minimera andra utrymmen? Om det är det du menar så håller jag helt med, det är tydligt att det är så.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Det SJ kundtjänst har sagt till mig är egentligen att det bara är att lösa biljett och rulla på tåget med vagnen och sedan fälla ihop den. Om den egentligen inte ryms så det blir trafikstockning med barnvagnar och bagage i gångarna blir det ett säkerhetsproblem och ett arbetsmiljöproblem för ombordpersonalen men det får de väl nöja sig med?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Det är det jag menar oxå, budskapet är faktiskt ganska tydligt. Man får helt enkelt betala för fler platser om man vill få plats, eller avstå resan och välja annat färdmedel. Tyvärr väljer ju många att bortse från detta och då blir det störningar ombord, helt klart. De flesta anser nog att barnvagnar, cyklar mm är en självklar rättighet att ta med, men det blir ju på bekostnad av någon eller något annat.

Och vad är strategin? Att maximera antalet stolar och minimera andra utrymmen? Om det är det du menar så håller jag helt med, det är tydligt att det är så.
    Att ta med cyklar på SJs snabbtåg är inte tillåtet. Att ta med barnvagnar är fullt tillåtet och det finns markerade platser att ställa dessa på (även om de kunde vara fler och bättre). Så jag tycker inte att man kan sammanföra cyklar och barnvagnar till samma kategori. Vill man boka plats till sitt spädbarn går det bra till låg avgift men framför allt om man reser två eller flera tillsammans så är det min erfarenhet att det går utmärkt utan extra sittplatser.

Jag reser ofta både med och utan barnvagn och visst kan det ibland bli lite trångt men jag har aldrig varit med om att någon inte fått med sig sin barnvagn.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av B.S. Visa inlägg
    Att ta med cyklar på SJs snabbtåg är inte tillåtet.

Jag vet att TS ställde frågor just kring snabbtågen, jag har dock breddat frågan att omfatta även andra tåg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

När det på 1990-talet var aktuellt för mig att inhandla barnvagn fick jag tipset att välja Brio hellre än Emmaljunga. Detta eftersom den var någon centimeter smalare, vilket var helt avgörande om man ville komma ombord i äldre vagnar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    När det på 1990-talet var aktuellt för mig att inhandla barnvagn fick jag tipset att välja Brio hellre än Emmaljunga. Detta eftersom den var någon centimeter smalare, vilket var helt avgörande om man ville komma ombord i äldre vagnar.
    Att inte köra omkring med en större barnvagn än vad som är nödvändigt är något fler småbarnsföräldrar borde tänka på!
    I början av 2000-talet när detta var aktuellt för mej var det oftast OK att ställa barnvagnen i vestibulen närmast loket i vagn 1 på X2000 - på höger sida i färdriktningen så den inte var i vägen för på- och avstigande resenärer. Jag förmodar att personalen bröt mot en eller flera regler när dom tillät detta, men jag lovade att ha koll på om det blev spårändringar som krävde att barnvagnen flyttades. Vår barnvagn var i o f s så liten att den fick plats längst ner i bagageutrymmet om jag fällde ihop den, men då var jag ju tvungen att flytta på allt som låg i vagnen!
    (Jag tror det här var innan UA2 byggdes om med pentry i ena vagnänden, då minskade väl bagageutrymmet?)

Men även om detta funkade bra var det lite bökigt, så vi övergick så snabbt det gick till en liten "paraplyvagn" som kunde läggas upp på bagagehyllan ovanför sittplatsen. Även de flesta barn har två ben, och behöver alltså inte rullas runt i vagn till dom är 3-4 år!

minns
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Att inte köra omkring med en större barnvagn än vad som är nödvändigt är något fler småbarnsföräldrar borde tänka på!
    I början av 2000-talet när detta var aktuellt för mej var det oftast OK att ställa barnvagnen i vestibulen närmast loket i vagn 1 på X2000 - på höger sida i färdriktningen så den inte var i vägen för på- och avstigande resenärer. Jag förmodar att personalen bröt mot en eller flera regler när dom tillät detta, men jag lovade att ha koll på om det blev spårändringar som krävde att barnvagnen flyttades. Vår barnvagn var i o f s så liten att den fick plats längst ner i bagageutrymmet om jag fällde ihop den, men då var jag ju tvungen att flytta på allt som låg i vagnen!
    (Jag tror det här var innan UA2 byggdes om med pentry i ena vagnänden, då minskade väl bagageutrymmet?)

Men även om detta funkade bra var det lite bökigt, så vi övergick så snabbt det gick till en liten "paraplyvagn" som kunde läggas upp på bagagehyllan ovanför sittplatsen. Även de flesta barn har två ben, och behöver alltså inte rullas runt i vagn till dom är 3-4 år!

minns
    Thomas K Ohlsson
    Fast nu pratar du väl främst om skillnaden mellan barnvagn (för liggande barn) och sittvagn? Att dra runt på en sittvagn istället för paraplyvagn är bara onödigt, att däremot transportera ett barn under 1 år i paraplyvagn vore närmast idiotiskt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Reser flitigt med barnvagn och har så gjort några år (men snart ska den yngsta gå själva också...). Några generella råd o erfarenheter:

Liten vagn bättre än stor (men även större modell brukar fungera). Packa för att kunna fälla ihop den.

Vagn 7 (X2000) har bättre med plats, men det kan krävas man agerar bagageslusk och hjälper till att upplysa folk om att det finns plats för bagage även närmast förarplatsen (om det nu inte är X2K). Annars brukar alla lägga allt bagage precis innanför entrén.

Åker man själv, be någon om hjälp så får man hjälp med vagnen.

Barn upp t.o.m. 7 år kan man köpa sittplats till för en billig penning. Men de får annars åka med gratis om de sitter i knät.

X40 är svårare att hitta rätt i och dessutom en hel del fällsitsar som kan bli upptagna där man vill fram med vagnen. Kortare sträckor kan den stå i den rymliga vestibulen. Säkert inte tillåtet egentligen.

Regina, lite bökigt med den invändiga hissen. Kortare sträckor brukar vagnen kunna stå på hissen vid låggolvsdelen. Annars är hissen opålitlig och manöverutrymmet för att lyfta manuellt lite trångt (men brukar gå bra). Enklare att lyfta in i övriga ingångar. Men där är det sämre med förvaringsytor har jag för mig.

Senast redigerat av jonas72 den 2018-04-11 klockan 12:43:56.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast nu pratar du väl främst om skillnaden mellan barnvagn (för liggande barn) och sittvagn? Att dra runt på en sittvagn istället för paraplyvagn är bara onödigt, att däremot transportera ett barn under 1 år i paraplyvagn vore närmast idiotiskt.
    Med "barnvagn" förstår jag såväl "sittvagn" som "liggvagn"!
    (Men är jag inte säker på att gränsen för liggande resp sittande transport av barn går vid 1 år, nog klarar barn på säg 7 månader av att sitta??)

Idiotiska beteenden vill jag dock - liksom förmodligen de flesta - undvika!

/TKO

Passagerare Xerxess avatar
    Medlem
    mar 2018

Att blockera utrymningsvägar kommer aldrig att vara accepterat. Det är inget personalen kommer att "nöja sig med". Barnvagn skall fällas ihop och placeras på anvisad bagageplats.

Angående din bil och tåget. Din bil rymmer din barnvagn. Men om dina 3 kompisar som åker med dig i din bil också har 3 barnvagnar, får dom då plats i bagageluckan?

Om du bokar en extra sittplats så står den till ditt förfogande, precis som om du bokar en extra plats för kontrabas, stor hund eller djurbur.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Xerxes Visa inlägg
    Att blockera utrymningsvägar kommer aldrig att vara accepterat. Det är inget personalen kommer att "nöja sig med". Barnvagn skall fällas ihop och placeras på anvisad bagageplats.

Angående din bil och tåget. Din bil rymmer din barnvagn. Men om dina 3 kompisar som åker med dig i din bil också har 3 barnvagnar, får dom då plats i bagageluckan?

Om du bokar en extra sittplats så står den till ditt förfogande, precis som om du bokar en extra plats för kontrabas, stor hund eller djurbur.
    Det gäller alltså att vara först på perrongen och ha vassa armbågar, suck.

SJ var inte direkt på hugget med att lösa problemet genom att sälja fler biljetter.

Denna gång har vi dock löst problemet genom att planera om så det går att åka bil, det är nog de vettiga lösningen framöver.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Även om vi förmodligen bröt mot ett antal regler - med personalens goda minne - så var det aldrig några problem med att få plats för barnvagn på SJ:s tåg. Andra kan ha andra erfarenheter och väljer därför att åka bil, vilket för oss aldrig var något alternativ. Och vi åkte mycket tåg när sonen var i barnvagnsåldern, både inom och utom Sverige. Nu är detta några år sedan - tänk vad åren går - så jag vet egentligen inte hur det fungerar idag. men har svårt att tro att det blivit avsevärt sämre...

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Även om vi förmodligen bröt mot ett antal regler - med personalens goda minne - så var det aldrig några problem med att få plats för barnvagn på SJ:s tåg. Andra kan ha andra erfarenheter och väljer därför att åka bil, vilket för oss aldrig var något alternativ. Och vi åkte mycket tåg när sonen var i barnvagnsåldern, både inom och utom Sverige. Nu är detta några år sedan - tänk vad åren går - så jag vet egentligen inte hur det fungerar idag. men har svårt att tro att det blivit avsevärt sämre...

/TKO
    På gott och ont är det nog inte likadant. Det har blivit hårdare koll på att utrymningsvägar inte blockeras, vilket naturligtvis är bra när man någon gång skulle behöva utrymma, men mindre bra för den som vill slippa fälla ihop barnvagnen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •