Det börjar nu klarna lite kring vad som döljer sig bakom de Regina RX som Västtrafik beställt. Kontraktet är underskrivet då ingen begäran om överprovning tycks ha inkommit.
Regina RX sägs vara en "svensk" konstruktion som tillverkas i Tyskland. Man har utgått ifrån det kinesiska CRH1A-A som i sin tur är en vidareutveckling av den kinesiska Reginan CRH1. Jämfört med befintliga Reginor skiljer sig Regina RX en hel del. Bland annat så kommer korgarna att vara byggda med aluminium och inte rostfritt stål. Just korgarna kommer för övrigt att tillverkas i Kina och sedan transporteras till Tyskland för slutmontage. Regina RX kommer att få sth 200 men de skall vara möjliga att uppgradera till sth 250 som är sth för CRH1A-A.
De tåg som Västtrafik beställt kommer att bestå av två motorvagnar som är inbördes lika. Dessa får traditionell golvnivå med fasta sittplatser (inga fällsitsar) vardera. Mellanvagnen blir utan drivning och får två avdelningar med fasta sittplatser och traditionell golvnivå. Låggolvsavdelningen i mitten blir ett flexutrymme med bland annat ett par fasta sittplatser vid rullstolsplatserna, två handikappanpassade toaletter och några fällsitsar. Totalt så blir det 270 fasta sittplatser.
Tågen sägs vara anpassade för att bättre stå emot viltkollisioner och snö. Den plog som syns på Bombardiers pressbild sägs vara en "norrlandsplog" utvecklad utifrån motsvarande för Rc.