Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hamnbanan idag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hamnbanan idag.

Inga tåg syntes idag när jag tog en promenad, bara denna manick. Det verkar som om gubbarna höll på med en kabel som sattes fast direkt i stolparna. Är det månne en ny typ av gemensam jordning? På hitsidan skymtar en likadan uppe till vänster. Såg ut att vara aluminium.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hamnbanan idag.

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Inga tåg syntes idag när jag tog en promenad, bara denna manick. Det verkar som om gubbarna höll på med en kabel som sattes fast direkt i stolparna. Är det månne en ny typ av gemensam jordning? På hitsidan skymtar en likadan uppe till vänster. Såg ut att vara aluminium.
    Nej, den gemensamma jordningen brukar alltid gå via S-rälen. Skulle kunna vara återgångs- eller förstärkningsledning som kommer att fästas med isolator innan den spänningssätts.

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nej, den gemensamma jordningen brukar alltid gå via S-rälen. Skulle kunna vara återgångs- eller förstärkningsledning som kommer att fästas med isolator innan den spänningssätts.
    I mina trakter, läs på Malmbanan, finns det i alla fall en jordlina monterad så som Åke beskriver och så som det ser ut på bilden.

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På Malmbanan har man installerat AT-system, då brukar det finnas en jordlina fäst direkt i stolpen. Däremot inte på BT-system. Men det vore ju intressant att få en förklaring på varför det är så! Och om det alltid är så.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hade jag tänkt på detta på plats kunde jag dokumenterat bättre men nu kom jag på detta efteråt. Jordar man stolparna i luften behöver man inte jorda i rälsen vid varje stolpe.

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    På Malmbanan har man installerat AT-system, då brukar det finnas en jordlina fäst direkt i stolpen. Däremot inte på BT-system. Men det vore ju intressant att få en förklaring på varför det är så! Och om det alltid är så.
    Ja det har väl kanske med AT-systemet att göra, även om det finns J-lina även på exempelvis Gällivare bangård där det är BT-system. Men det är inte så att man tänker bygga AT på hamnbanan också då?

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har mailat frågan vidare till projektledaren för bygget. Men är den korta Hamnbanan ett lämpligt objekt för AT-system?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Kanske en extra jordning för att skydda mot stölder av jordledningar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Passar på att fråga om denna bilden jag visade tidigare, är detta sugtransformatorer eller autotransformatorer? Eller något annat?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Äntligen fick jag tag på rätt person att fråga, han blev nr 4 i kedjan. Jo, det skall bli AT-system på Hamnbanan och det är autotransformatorerna som syns ovan.

Edit: Jag blev uppringd av personen jag pratat med för han kom på att han gett mig fel uppgifter, han höll på med flera projekt. Det skall bli ett ST-system på Hamnbanan, vad det nu är för något?

Senast redigerat av Åke K den 2018-04-12 klockan 08:55:06.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

ST= SugTransformator?

En jordlina har ju inte riktigt samma potential som rälerna när man kör sugtransformator. Men det hindrar ju inte att använda en jordlina för att jorda stolparna istället för kablar på marken, antar jag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    ST= SugTransformator?

En jordlina har ju inte riktigt samma potential som rälerna när man kör sugtransformator. Men det hindrar ju inte att använda en jordlina för att jorda stolparna istället för kablar på marken, antar jag.
    Nja, system med sugtransformatorer kallas för BT-system. https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ls%C3%A5terledning men i ett AT-system används autotransformatorer, därav namnet, men de kan även kallas spartransformatorer. ST? Förvirringen är stor, jag får kolla upp närmare nästa vecka.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Nja, system med sugtransformatorer kallas för BT-system. https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ls%C3%A5terledning men i ett AT-system används autotransformatorer, därav namnet, men de kan även kallas spartransformatorer. ST? Förvirringen är stor, jag får kolla upp närmare nästa vecka.
    Det skulle kunna vara så att din kontakt blandat ihop elmatningssystemet AT eller BT med kontaktledningssystemet ST repetitive SYT. Det finns ett antal olika kontaktledningssystemet som har betäckningen ST och SYT mer kan du läsa i kapitel 9.2 i denna skrift https://www.trafikverket.se/contenta....pdf?id=135915

/Magnus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •