Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Dagens lastbil

  1. #1
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Dagens lastbil

    SL meddelar: "Oregelbunden trafik samt inställda avgångar förekommer för linje 17, 18 och 19 på grund av tekniskt fel på banan mellan Brommaplan och Åkeshov."

    Det tekniska felet består i att en lastbil har kört in i en bro vid Åkeshov. Har vi hört det förut?

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    274

    Sv: Dagens lastbil

    Hur länge blir körkortet indraget?

    Nu är detta Sverige, så jag befarar att inga åtgärder vidtas.

    Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

  3. #3
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Dagens lastbil



  4. #4
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: Dagens lastbil

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Vimsigt värre: "På sträckan mellan Brommaplan och Åkeshov går de båda tunnelbanespåren över en bro över en väg. En lastbil har kört in i bron och skadat en pelare under en av broarna.

    – Det gör att vi inte kan köra på den ena bron, säger Johan Nordgren på SL:s presstjänst.

    Färre tåg än normalt
    Olyckan får följden att tågen inte kan köra i båda riktingarna samtidigt."


    Klart som korvspad eller?

    (Stavfelet står Expressen för...)

    Senast redigerat av Jan L den 2018-04-09 klockan 17:31:39. Anledning: typografi
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 601

    Sv: Dagens lastbil

    Det har inte dykt upp någon bild på den skadade bron, men ska man gissa på den vid Åkeshovsvägen? 3.6 meters.
    https://www.google.se/maps/@59.34142...2!8i6656?hl=sv


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    159

    Sv: Dagens lastbil

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det har inte dykt upp någon bild på den skadade bron, men ska man gissa på den vid Åkeshovsvägen? 3.6 meters.
    https://www.google.se/maps/@59.34142...2!8i6656?hl=sv
    Ja det finns inte så många alternativ, dock står ju pelarna mellan körbanorna


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 673

    Sv: Dagens lastbil

    Den här viadukten står ju på pendelpelare, eller vad de nu kallas. Om en sådan har slagits ur läge så är det en fenomenal tur att det hela har upptäckts i tid. Blir spännande att följa fortsättningen.

    Vad beträffar trafikinformationen, så är det väl ungefär som vanligt, folk kan inte uttrycka sig men man förstår ungefär vad de menar. Det är ju rimligtvis enkelspårsdrift mellan Stora mossen (ja växeln ligger närmare Abrahamsberg men man säger så) och Åkeshov, man kan kanske köra två tåg per riktning var 15:e minut eller något sådant i praktiken.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Dagens lastbil

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Olyckan får följden att tågen inte kan köra i båda riktingarna samtidigt."[/I]

    Klart som korvspad eller?


    (Stavfelet står Expressen för...)
    Ja det är nog hyggligt tydligt för en allmänhet. Har man dubbelspår så kan man köra i bägge riktningarna, om än naturligtvis på varsitt spår.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    259

    Sv: Dagens lastbil

    När man byggde gång- och cykelbron vid (det som ska bli det nya) Resecentrum i Halmstad gjorde man den medvetet så hög att ingen lastbil i världen kan köra in i den (den löper parallellt med järnvägsbron som regelbundet attackeras av för höga fordon).

    Tänkte man inte så förr eller är det helt enkelt så att lastbilarna blivit högre med åren?

    Man tänker att utsocknes förare kör med GPS kodad för tung trafik och då borde inte sån't här kunna hända.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 244

    Sv: Dagens lastbil

    Om chauffören är utomlandsboende lär det nog spridas tillräckligt därhemma.../Ulf


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Dagens lastbil

    Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    När man byggde gång- och cykelbron vid (det som ska bli det nya) Resecentrum i Halmstad gjorde man den medvetet så hög att ingen lastbil i världen kan köra in i den (den löper parallellt med järnvägsbron som regelbundet attackeras av för höga fordon).

    Tänkte man inte så förr eller är det helt enkelt så att lastbilarna blivit högre med åren?
    Höjden under viadukten är nog styrd av krav på att undvika en alltför hög och dominerande banvall (och höga trappor till stationerna). Samtidigt ville man nog inte göra en alltför djup svacka i vägen just under banan, en sådan grop kan lätt bli vattenfylld vid kraftigt regn. Sannolikt också till besvär för hästdragna transporter, som när banan planerades på 1930-talet var vanliga i denna lantliga miljö.

    Jag har en känsla av att många vägportar som byggdes på 1950-talet eller tidigare hade ganska låg fri höjd. Lastbilar med full höjd fick köra annan väg. Vägportarna var ofta också smala; full bredd som under den bro där dagens påkörning skedde var definitivt inte standard. Mera vanligt med ett lågt och smalt hål, och längs vägarna fanns därför en mängd varningsmärken med tilläggstavla "vägport".

    Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-04-09 klockan 22:40:43.

  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 765

    Sv: Tidigare lastbilar. Som väl var ingen järnväg inblandad.



    Dessutom skåpets fästen i chassit sönderslitna. Det var den unge förarens första tur till Stockholm. Han hade dessförinnan av skojfriska arbetskamrater varnats för låga viadukter i stockholmstrakten. Innan viadukterna finns två skyltar som varnar för 3,9 m.
    Själv kunde jag passera med bilen på trottoaren. Men vid återfärden var genomfarten avspärrad.

    3,9 m fri höjd. Skåpet 4,5 m.

    Senast redigerat av BD den 2018-04-10 klockan 11:49:38.

  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 396

    Sv: Dagens lastbil

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Om chauffören är utomlandsboende lär det nog spridas tillräckligt därhemma.../Ulf
    Finns det någonstans information om vilket åkeri och sånt? Jag ser inget i Expressens artikel.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 499

    Sv: Dagens lastbil

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Finns det någonstans information om vilket åkeri och sånt? Jag ser inget i Expressens artikel.
    Det anses väl vara helt ointressant.


  15. #15
    1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: Dagens lastbil

    Det fanns en och annan hög bil förr, men bilar
    över 4 meter var mycket ovanligt. Idag är de
    svenska inrikes-bilarna ofta runt 4,40 ~ 4,45
    och fri höjd är 4,50. (Europa-bilar är lite lägre).

    Å andra sidan fanns många fler låga och trånga
    undergångar förr och de var ibland till problem.
    Men det fanns också ofta en alternativ väg via
    en plankorsning över spåret. Ofta borttagna nu.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    195

    Sv: Dagens lastbil

    Det finns en järnvägsbro i Durham, NC, som fått en egen website, 11foot8.com. Det är en järnvägsbro ägd av järnvägsbolaget CSX Transportation som blev påkörd om och om igen. Till slut tröttnade man och nu har man byggt en stadig skyddsram framför bron med ljussignaler och informationsskylt. Men vad hjälper det... Här är ett urval krascher.
    https://www.youtube.com/watch?v=9k319Qfm01A


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 519

    Sv: Dagens lastbil

    Citat Ursprungligen postat av Lars Stegenius Visa inlägg
    Det finns en järnvägsbro i Durham, NC, som fått en egen website, 11foot8.com. Det är en järnvägsbro ägd av järnvägsbolaget CSX Transportation som blev påkörd om och om igen. Till slut tröttnade man och nu har man byggt en stadig skyddsram framför bron med ljussignaler och informationsskylt. Men vad hjälper det... Här är ett urval krascher.
    https://www.youtube.com/watch?v=9k319Qfm01A
    Undrar om det inte hade varit enklare och i längden billigare att höja bron eller sänka vägen den decimetern som behövs? Normalhöjden är väl 12 fötter?


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    516

    Sv: Dagens lastbil

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Undrar om det inte hade varit enklare och i längden billigare att höja bron eller sänka vägen den decimetern som behövs? Normalhöjden är väl 12 fötter?
    Jag tror att det har konstaterats att det inte går att sänka vägen på grund av installationer under den. Att höja bron... ja, var det inte något hinder för det också? Kostnaden kanske?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •