Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: X2 med gröna strömavtagare

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

X2 med gröna strömavtagare

Jag vet inte om detta är direkt nytt, men det är i varje fall första gången jag har fått det på bild...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: X2 med gröna strömavtagare

Grön el?

Det var ju i alla fall en liten färgklick till de annars så trista tågen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har man lånat av Arlanda Express?
    Bild på en grön

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Det var ju i alla fall en liten färgklick till de annars så trista tågen.
    Fast normalt är ju färgklicken röd, så skillnaden är ju marginell.
    Färgen är ju f.ö. rostfritt stål, även om de skiftar i bromssmutsbrunt.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Fast normalt är ju färgklicken röd, så skillnaden är ju marginell.
    Färgen är ju f.ö. rostfritt stål, även om de skiftar i bromssmutsbrunt.
    Jag tror att "färgklick" är den minsta anledningen. Annars kan det vara allt från "leverantören hade bara gröna på lagerhyllan" till ja, ni kan säkert gissa själva...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Jag tror att "färgklick" är den minsta anledningen. Annars kan det vara allt från "leverantören hade bara gröna på lagerhyllan" till ja, ni kan säkert gissa själva...
    Trodde bara det förekom när det gäller backspeglar.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

En tanke utslängd i rymden..
    Skulle det kunna vara en förberedelse inför kommande
    nya design, att ändra kulör på dessa också vid byte ?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    En tanke utslängd i rymden..
    Skulle det kunna vara en förberedelse inför kommande
    nya design, att ändra kulör på dessa också vid byte ?
    Ja varför inte. En grön miljöprofil ligger kanske i tiden och det kan ju synas även på den yttre designen. Går man sedan samman med green Cargo så...

Medlem
    mar 2018

Naturligtvis är det inte avsett som färgklick, eller har något med grön el att göra (vad nu det är)...
    Men eftersom jag nu inte vet med säkerhet, så skrev jag inget förut.

Dock är det ju så, att man i många år haft problem med bygelstudsar i hastigheter över 180.
    Olika lösningar har provats, men utan egentlig förbättring.
    Alltså kan jag tänka mig att detta är strömavtagare av avvikande typ eller med annan utrustning, som nu testas.
    Avvikande färg är då för att tydligt påvisa att detta är prov.
    Minst två drivar har dessa gröna strömavtagare. Jag såg nyss på tågsätt 27 och om jag minns rätt har jag sett på tågsätt 34, men lite osäker där.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Naturligtvis är det inte avsett som färgklick, eller har något med grön el att göra (vad nu det är)...
    Men eftersom jag nu inte vet med säkerhet, så skrev jag inget
    Avvikande färg är då för att tydligt påvisa att detta är prov.
    Minst två drivar har dessa gröna strömavtagare. Jag såg nyss på tågsätt 27 och om jag minns rätt har jag sett på tågsätt 34, men lite osäker där.
    Låter intressant och spännande. Men det ena utesluter inte det andra, man får ju en liten färgtouche på köpet...

Robert
    Fripassagerare

Jag hade ju önskat att tågen var gröna och strömavtagarna gråa än tvärt om...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Från början satt det WBL88, det nedre rörets undre halva är ett uppochnedvänt U. Nu sitter det Stemmann DSA200 enligt SLMP. Jag tycker den gröna är ganska lik DSA200, men jag inbillar mig att den har något kraftigare rör. Men det är iallfall för mig omöjligt att säga något säkert utgående från bilden.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Från början satt det WBL88, det nedre rörets undre halva är ett uppochnedvänt U. Nu sitter det Stemmann DSA200 enligt SLMP. Jag tycker den gröna är ganska lik DSA200, men jag inbillar mig att den har något kraftigare rör. Men det är iallfall för mig omöjligt att säga något säkert utgående från bilden.
    Vi får se om jag kan komma med mer info ikväll eller imorgon. Om planeringen håller ska jag ha tågsätt 27 i 505 ikväll (tisdag 10/4).

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

X2-strömavtagarna målas numera om i grönt istället för i rött. Detta dels för att föra tankarna till Grön el (Åke K hade rätt), dels för att färgsättningen av de ombyggda tågsätten ska ha inslag av grönt (WS hade rätt). Detta från en synnerligen välinformerad källa.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

X2-strömavtagarna målas numera om i grönt istället för i rött. Detta dels för att föra tankarna till Grön el (Åke K hade rätt), dels för att färgsättningen av de ombyggda tågsätten ska ha inslag av grönt (WS hade rätt). Detta från en synnerligen välinformerad källa.
    Det senare är i alla fall något jag har haft lite misstankar/lösa teorier om ganska länge, även om jag nog inte har torgfört dem. De accentfärger SJ införde borde slå igenom mer än bara på engångsprodukter etc. och på hemsidan, kan ju tyckas, och grönt är den som är vanligast förekommande.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-10 klockan 13:38:24.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det senare är i alla fall något jag har haft lite misstankar/lösa teorier om ganska länge, även om jag nog inte har torgfört dem. De accentfärger SJ införde borde slå igenom mer än bara på engångsprodukter etc. och på hemsidan, kan ju tyckas, och grönt är den som är vanligast förekommande.
    RB11-vagnarna som nu renoveras och målas om får ju även de grön text m m på utsidan - ytterligare en sak som fick en att ana något.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Bara man nu inte faller för frestelsen att måla X2-orna vita med gröna accenter. Det kräver - som bilden i trådens inledning visar - en helt annan tvättdiciplin än vad som vanligen förekommer i vårt land.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Strömavtagare, liksom plogar, tycker jag ser bäst ut i rött. Plogarna på Rc-loken var gula ett tag, men man återgick snart till röda plogar. Detta även på Green Cargo som annars gillar grönt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vi får se om jag kan komma med mer info ikväll eller imorgon. Om planeringen håller ska jag ha tågsätt 27 i 505 ikväll (tisdag 10/4).
    Jo, 505 hade rätt förare och rätt tågsätt (med grön strömavtagare). Det andra X2-tågsättet med grön strömavtagare gick lite tidigare i 637.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •