Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: "På smalt spår" i Öppet arkiv

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

"På smalt spår" i Öppet arkiv

Som antyddes i förväg, har SVT publicerat dokumentärfilmen "På smalt spår" i avdelningen Öppet arkiv. Det är en film från 1984 som berättar om sträckan Växjö–Västervik. Filmen är drygt 38 minuter lång och är tillgänglig till och med 31 maj 2018 (men kan endast ses från Sverige). I mina ögon är inledningen lite seg men det tar sig efter hand. Till exempel finns (22 minuter in i filmen) en fantastisk flygbild med fem tåg som samtidigt lämnar Hultsfred i olika riktningar.

https://www.oppetarkiv.se/video/17073402/pa-smalt-spar

(Om länken förekommit tidigare i PV ber jag om ursäkt – jag gjorde en sökning som inte gav några träffar.)

Tillägg: Tidigare tråd i ämnet.

Senast redigerat av Admin den 2018-04-12 klockan 22:53:35. Anledning: kompletterande info

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: "På smalt spår" i Öppet arkiv

Jag får väl ta på mig en del av äran till "flygbilderna över Hf". Den här filmen gjordes av dåvarande SVT-Växjö med regi av Bo Loostad, ett härligt filmteam som var med i dokumentären. Jag ställde en fråga till Bo om han hade lite pengar över att hyra in en helikopter till lite flygscener, och han svarade efter ett par dagar att det skulle gå att ordna. Så ett litet snack med tkl i Hf om att visa gemensam avgång till samtliga 5 linjer och det blev ju ett bra resultat, eller hur? Jag hade hellre sett en gemensam avgång med 5 ånglok istället men man kan ju inte få allt här i livet Palle i Vika.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Som antyddes i förväg, har SVT publicerat dokumentärfilmen "På smalt spår" i avdelningen Öppet arkiv. Det är en film från 1984 som berättar om sträckan Växjö–Västervik. Filmen är drygt 38 minuter lång och är tillgänglig till och med 31 maj 2018 (men kan endast ses från Sverige). I mina ögon är inledningen lite seg men det tar sig efter hand. Till exempel finns (22 minuter in i filmen) en fantastisk flygbild med fem tåg som samtidigt lämnar Hultsfred i olika riktningar.

(Om länken förekommit tidigare i PV ber jag om ursäkt – jag gjorde en sökning som inte gav några träffar.)

Tillägg: Tidigare tråd i ämnet.
    Det här var en verklig höjdarfilm med stor nostalgifaktor från smalspåret 891 mm. Tack för den länken! 😊👍

Luftbilderna av de fem samtidiga rälsbussavgångarna från Hultsfred måste väl vara unika. Har det förekommit någon annanstans? Intervjun med det gamla paret, som stod i sin trädgård och inte hade åkt en enda gång med rälsbussen på de fjorton år man bott i banvaktstugan (?) man köpt av SJ, var också intressant.

Tågen ville man alls inte ha för de spydde ut avgaser. Men en ny fin landsväg skulle vara bra tyckte de. Jag undrar om de själva körde dieselbil på den önskade landsvägen? Konstiga prickar i mörkaste Småland år 1984!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Luftbilderna av de fem samtidiga rälsbussavgångarna från Hultsfred måste väl vara unika. Har det förekommit någon annanstans? Intervjun med det gamla paret, som stod i sin trädgård och inte hade åkt en enda gång med rälsbussen på de fjorton år man bott i banvaktstugan (?) man köpt av SJ, var också intressant.

Tågen ville man alls inte ha för de spydde ut avgaser. Men en ny fin landsväg skulle vara bra tyckte de. Jag undrar om de själva körde dieselbil på den önskade landsvägen? Konstiga prickar i mörkaste Småland år 1984!
    Det är alltså paret i Blägda som åsyftas och dom blev till åtlöje i just tågnördssverige för att dom dristade sig till att ha en åsikt om den järnväg som passerade på tomten. Dom hade hoppats på att järnvägen skulle läggas ner så det blev fridfullt framför tomten men så blev det alltså inte. Och det var rätt naturligt att deras tätort var Vimmerby det var ungefär dubbelt så långt till Västervik så dom handlade nog rationellt. Och 1984 var det nog inte så vanligt med diesel. Men det gick några år och även de mest insnöade tågentusiasterna började förstå att paret i Blägda hade nog sina skäl och omsider så försonade sig även paret med att det gick ett tåg då och då och lär ha uttryckt att det faktiskt var trevligt med den trafik man nu fick. Ömsesidig frid och fred alltså.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-04-10 klockan 00:51:16.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Underbar film.
    Det är "bara"34 år sedan den spelades in./Ulf

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Jag får väl ta på mig en del av äran till "flygbilderna över Hf". Den här filmen gjordes av dåvarande SVT-Växjö med regi av Bo Loostad, ett härligt filmteam som var med i dokumentären. Jag ställde en fråga till Bo om han hade lite pengar över att hyra in en helikopter till lite flygscener, och han svarade efter ett par dagar att det skulle gå att ordna. Så ett litet snack med tkl i Hf om att visa gemensam avgång till samtliga 5 linjer och det blev ju ett bra resultat, eller hur? Jag hade hellre sett en gemensam avgång med 5 ånglok istället men man kan ju inte få allt här i livet. Palle i Vika.
    Den insatsen tycker jag att du ska vara stolt över!

Var det också ditt förslag att matcha exakt samtidiga tåg på VHVJ och NOJ där de korsar varandra strax söder om Hultsfred? Det var nämligen också styvt gjort, tänkte jag när jag såg det. (18.40 in i filmen har jag för mig.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo, det var ett litet tips från mig till Bo Loostad på SVT. Det jag idag ångrar är att jag inte tänkte på överföringstrafiken mellan Västervik-Gunnebobruk (Verkebäck) där det M-F gick ett 5-vagnars Q37p med lastade normalspåriga O-vagnar dragna av mult Z4p. Den trafiken pågick ju även efter den 19-augusti 1984 då persontågstrafiken nedlades fram till jan 1985 då vagnuttagningen spårade ur vid Rödsle strax utanför Jenny, orsakad av svallis vid övergången. Palle i Vika.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Jo, det var ett litet tips från mig till Bo Loostad på SVT. Det jag idag ångrar är att jag inte tänkte på överföringstrafiken mellan Västervik-Gunnebobruk (Verkebäck) där det M-F gick ett 5-vagnars Q37p med lastade normalspåriga O-vagnar dragna av mult Z4p. Den trafiken pågick ju även efter den 19-augusti 1984 då persontågstrafiken nedlades fram till jan 1985 då vagnuttagningen spårade ur vid Rödsle strax utanför Jenny, orsakad av svallis vid övergången. Palle i Vika.
    Godstrafiken på Verkebäck höll i sig ända fram till Lucia 13/12 1985 då Ekelid satte Z4p-multen på tvären vid Rössle.

Mvh Daniel

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vilka är de båda herrar som kliver på i Åseda och som intervjuas under vägen upp mot Hultsfred om förslaget för banans framtid?

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Vilka är de båda herrar som kliver på i Åseda och som intervjuas under vägen upp mot Hultsfred om förslaget för banans framtid?
    Jag tror att dessa tillhörde "Järnvägsfrämjandet"
    som var en typ av förening/lobbyverksamhet på
    den tiden. Deras mål var ökad trafik på järnväg,
    eller att försöka förhindra nedläggningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De båda herrarna är Björn Karlsson och Stig Svallhammar, båda mycket trevliga järnvägsvänner. Palle i Vika.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Jag tror att dessa tillhörde "Järnvägsfrämjandet"
    som var en typ av förening/lobbyverksamhet på
    den tiden. Deras mål var ökad trafik på järnväg,
    eller att försöka förhindra nedläggningar.
    Stig Svallhammar är författare till den trevliga boken "Kronan på verket" som berättar om Västerviksbanornas uppgång och fall.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •