Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Stopp Storvik-Hofors

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Stopp Storvik-Hofors

Tydligen Hector som havererat ett lok ordentligt har jag hört. Nån som vet mer? Prognosen är i nuläget att stoppet ska vara i ca 27 timmar...

Passagerare
    Medlem
    aug 2021

Sv: Stopp Storvik-Hofors

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Tydligen Hector som havererat ett lok ordentligt har jag hört. Nån som vet mer? Prognosen är i nuläget att stoppet ska vara i ca 27 timmar...
    vad har hänt

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Cargonet sine tog ble omledet på strekningen Ludvika - Storvik og motsatt, mens Green Cargo tog 4002 gikk til Borlänge før omledning startet. Ikke så galna forsinkelser foreløpig, men får se utover dagen hvordan det går med togene nordover.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av fille Visa inlägg
    vad har hänt
    Ja, ingen som vet vad som hänt? Någon form av motorhaveri max?

https://www.trafikverket.se/trafikin...e&Counties=21&

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ja, ingen som vet vad som hänt? Någon form av motorhaveri max?

https://www.trafikverket.se/trafikin...e&Counties=21&
    Bland trafikstörningsrapporterna i Postvagnen (från 1409.se) hittar jag dessa notiser steg för steg. Det kan väl inte vara vanligt att ett trasigt lok vållar driftstopp i mer än ett dygn på en bana med hyfsat tät trafik? Vi undrar nog alla vad som kan ha hänt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Bland trafikstörningsrapporterna i Postvagnen (från 1409.se) hittar jag dessa notiser steg för steg. Det kan väl inte vara vanligt att ett trasigt lok vållar driftstopp i mer än ett dygn på en bana med hyfsat tät trafik? Vi undrar nog alla vad som kan ha hänt.
    Låter som ett befarat axelbrott tex.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Precis det är lite vad jag undrar också. I värsta fall ställer man ju en axel på tralla, i alla fall vad jag fått erfara.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Precis det är lite vad jag undrar också. I värsta fall ställer man ju en axel på tralla, i alla fall vad jag fått erfara.
    I värre än värsta fall har man ingen sammanhängande axel med hjul att sätta trallor under.....

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    I värre än värsta fall har man ingen sammanhängande axel med hjul att sätta trallor under.....
    Vad är sannolikheten att det händer utan att man spårar ur?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Och undrar också var det har hänt.
    I meddelandena länkade ovan växlar beskeden om det är mellan Falun och Hofors eller om det är mellan Hofors och Storvik.
    Jag antar att det delvis är en akademisk fråga, eftersom persontågen verkar bussersättas mellan Borlänge och Gävle.

Passagerare
    Medlem
    nov 2018

Från störningsinformation. Ska läsas nedifrån och upp. Inte säker på att jag formatterat meddelandena helt korrekt då det bara är en enda textmassa i orginal.
    --------------------------------

Lokföraren sitter fast med lokfel i Repbäcken. Prognos flyttad till kl. 16:00

Ny avstämning kl. 14:00 Man kan ej flytta loket då man har glömt strömavtagaren uppe och man har ej fått ut någon förare. Ny avstämning kl. 12:00

Ny prognos avhjälpt: 4/2 kl 13:00.

Ny prognos: I bästa fall kl 08:00 den 4/2. Nästa avstämning kl 21:00 ikväll.

Efter samråd med Euromaint är prognosen ytterst oklar. OPA på plats. Enbart loket kvar. 40722 är snart i Storvik. Ingen ny information att tillgå.

Ett lok från 40722 kommer att hämta vagnarna från det trasiga tåget. Loket på det trasiga tåget kommer dock att stå kvar. Verkstadspersonal kommer att se över felet. Förbered lösningsförslag för röjning. Tid 180 min.

40731 står still mellan Granstanda-Hofors. En axel är trasig på fordonet. Det är för tillfället stopp på sträckan då fordonet spärrar linjen. Tåg som ska passera ställs upp på lämpliga platser tills vidare.

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Och undrar också var det har hänt.
    I meddelandena länkade ovan växlar beskeden om det är mellan Falun och Hofors eller om det är mellan Hofors och Storvik.
    Jag antar att det delvis är en akademisk fråga, eftersom persontågen verkar bussersättas mellan Borlänge och Gävle.
    Det måste vara mellan Storvik och Hofors, eftersom "Granstanda - Gävle" anges som plats i förseningsmeddelandena. Lite konstigt att de på Trafikverket som skriver in informationen inte kan bestämma sig för på vilken sida av Hofors som Granstanda ligger. Inte hela världen kanske för läsarna, men det ger inget riktigt förtroendeingivande intryck.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av järnvägsanställd Visa inlägg
    Från störningsinformation. Ska läsas nedifrån och upp. Inte säker på att jag formatterat meddelandena helt korrekt då det bara är en enda textmassa i orginal.

Ny avstämning kl. 14:00 Man kan ej flytta loket då man har glömt strömavtagaren uppe och man har ej fått ut någon förare. Ny avstämning kl. 12:00

Efter samråd med Euromaint är prognosen ytterst oklar. OPA på plats. Enbart loket kvar. 40722 är snart i Storvik. Ingen ny information att tillgå.

Ett lok från 40722 kommer att hämta vagnarna från det trasiga tåget. Loket på det trasiga tåget kommer dock att stå kvar. Verkstadspersonal kommer att se över felet. Förbered lösningsförslag för röjning. Tid 180 min.

40731 står still mellan Granstanda-Hofors. En axel är trasig på fordonet. Det är för tillfället stopp på sträckan då fordonet spärrar linjen. Tåg som ska passera ställs upp på lämpliga platser tills vidare.
    Glömt strömavtagaren uppe? Ursäkta??

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

15:01: Prognos avhjälpt 22.00. Avstämning 17.30 med OPA. Man håller fortfarande på att försöka lyfta loket.

Snart två dygns stopp... Berätta gärna hur järnvägen är bättre än lastbilar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av järnvägsanställd Visa inlägg

Fullt läsbart. Fast man frågar sig vad lokföraren i Repbäcken har med det i Granstanda att göra? Är det ett Hector-lok från Dalarna som ska ner och dra hem axelhaveristen?

https://www.trafikverket.se/trafikin...nties=20%2C21&

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

17:10: OPA meddelar att Euromaint behöver en till tralla för att ta ner loket på hjulen. Den beräknas kunna vara på plats lördag morgon. Ny prognos avhjälpt 5/2 kl 12:00.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Stopp Storvik-Hofors - Nu körs det

17:10: OPA meddelar att Euromaint behöver en till tralla för att ta ner loket på hjulen. Den beräknas kunna vara på plats lördag morgon. Ny prognos avhjälpt 5/2 kl 12:00.
    Nu rullar det igen i Granstanda. Haveristen är då bortforslad. 14:55.

https://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Gad&nr=8175

Senast redigerat av Ville den 2022-02-05 klockan 15:22:26.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Stopp Storvik-Hofors - Nu körs det

Otroligt lång tid att få bort ett lok från en så trafikerad bana, vilken loktyp var det? HR kör väl Vectrpn, traxx och t66 där.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Vilket var loket? Stopp Storvik-Hofors - Nu körs det

Citat Ursprungligen postat av kesj Visa inlägg
    Otroligt lång tid att få bort ett lok från en så trafikerad bana, vilken loktyp var det? HR kör väl Vectrpn, traxx och t66 där.
    Vilket var loket?
    Axelbrott är ett ovanligt fel.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vilket var loket? Stopp Storvik-Hofors - Nu körs det

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Vilket var loket?
    Axelbrott är ett ovanligt fel.
    Det var Hectors Vectronlok 243.120.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen