Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Nattågen och getingmidjan.

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Nattågen och getingmidjan.

Hur kommer det att fungera med nattåget Gbg-Luleå när getingmidjan ska renoveras?
    http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...3Kx5YOu@pVucw/

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nattågen och getingmidjan.

Citat Ursprungligen postat av Harald Visa inlägg
    Hur kommer det att fungera med nattåget Gbg-Luleå när getingmidjan ska renoveras?
    http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...3Kx5YOu@pVucw/
    Vad jag kan se erbjuds resenärerna en något tidigare avgång med X 2000 till Hallsberg och sedan Tib till Gävle för anslutning till nattåget. Avgång 17:29 samma ankomst. Tidningsartikeln är ju också lite missvisande när den anger att inga tåg till övriga landet avgår från Stockholm C. Det är trafiken Cst- Stockholm södra som är inställd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Vad jag kan se erbjuds resenärerna en något tidigare avgång med X 2000 till Hallsberg och sedan Tib till Gävle för anslutning till nattåget. Avgång 17:29 samma ankomst. Tidningsartikeln är ju också lite missvisande när den anger att inga tåg till övriga landet avgår från Stockholm C. Det är trafiken Cst- Stockholm södra som är inställd.
    Två byten istället för direkt och på sydgång byte i ottan?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inte bra, för att nattåg skall vara intressant vill jag helst ligga i bädden 8 timmar, inte gå till sängs för sent och inte bli väckt för tidigt. I detta fall får man gå på tåget strax före kl 01. För att få längd på natten måste man resa till Bastuträsk eller längre. För många resande är det bättre med byte i Stockholm, även om restiden blir längre.
    Vana nattågsresenärer brukar ofta åka en bit åt ”fel” håll för att få en bra natt, har själv gjort det många gånger.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bo-Gunnar P Visa inlägg
    Inte bra, för att nattåg skall vara intressant vill jag helst ligga i bädden 8 timmar, inte gå till sängs för sent och inte bli väckt för tidigt. I detta fall får man gå på tåget strax före kl 01. För att få längd på natten måste man resa till Bastuträsk eller längre. För många resande är det bättre med byte i Stockholm, även om restiden blir längre.
    Vana nattågsresenärer brukar ofta åka en bit åt ”fel” håll för att få en bra natt, har själv gjort det många gånger.
    Varför skrivs det så mycket kritik här utan att ha kollat upp uppgifterna?

Den snabbaste förbindelsen Göteborg-Luleå 11 juli i år är att åka 18.34 från Göteborg till Stockholm Södra, ta pendeln och kliva ombord på nattåget som rullar iväg 22.50. Jag antar att den bör fungera de flesta, troligen alla, dagar under avstängningen.
    Det är nog bara www.sj.se som visar en tidigare föbindelse där man åker med enbart SJ, och kliver på nattåget i Gävle.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Två byten istället för direkt och på sydgång byte i ottan?
    Vad menar du med byte i ottan?
    Jag kollar 11 juli Luleå-Göteborg och antingen kliver man upp i 7.53 i Gävle, eller så stiger man upp 6.30 i Stockholm. Men, om man skall till Göteborg och normalt åker det tidiga direkttåget för komfortens skull är det nog intressant att ta det senare för att få sova längre.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vad menar du med byte i ottan?
    Jag kollar 11 juli Luleå-Göteborg och antingen kliver man upp i 7.53 i Gävle, eller så stiger man upp 6.30 i Stockholm. Men, om man skall till Göteborg och normalt åker det tidiga direkttåget för komfortens skull är det nog intressant att ta det senare för att få sova längre.
    Det är alltså med det som brukar vara nattåget Luleå–Göteborg, alltså avgång 17.30 så att det anländer till Stockholm 6.30. Det kan ju anses vara i ottan.
    Sedan är det två byten. Först får man långt byte på över en timme (frukost kanske vore bra) sedan leta upp ett pendeltåg i labyrinten av tunnlar och sen byta till X2000 i södra station.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-04-08 klockan 22:52:57.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mitt inlägg utgick från det alternativ som erbjuds på sj.se, som jag inte tycker är bra. Du hittar utan problem ett bättre alternativ och det skulle även jag göra. Hittar även ovana resenärer det? Kommer de tycka att nattåg är ett bra resealternativ? Jag vill att nattåg skall bli mer populärt och i detta fall tycker jag att SJ via handpåläggning borde ge bättre information till de som vill resa mot övre Norrland.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Mitt inlägg utgick från det alternativ som erbjuds på sj.se, som jag inte tycker är bra. Du hittar utan problem ett bättre alternativ och det skulle även jag göra. Hittar även ovana resenärer det? Kommer de tycka att nattåg är ett bra resealternativ? Jag vill att nattåg skall bli mer populärt och i detta fall tycker jag att SJ via handpåläggning borde ge bättre information till de som vill resa mot övre Norrland.
    Juli är ju högsäsong för nattågen på Norrland och de är ofta fullbokade. Så i sammanhanget kan man ju undra om SJ övervägt att köra en del av nattåget från Göteborg upp till Gävle och koppla där med en del från Stockholm. Eller kalkylerar man kanske i att man får fullt ombord ändå ?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag tittade också på www.sj.se och hittade dels en förbindelse med enbart SJ, med byte i Gävle och dels direkt nedanför en förbindelse med byte i Stockholm, samma ankomst och kortare restid, men där man får åka med SL mellan Stockholm Södra och Stockholm C.
    Så, jag trodde inte att ovana resenärer skulle ha svårt att hitta den bättre förbindelsen. När jag letar flyg på generella söksajter måste man verkligen kolla restider och antal byten för att hitta de bra.

Eftersom priserna inte är klara så kan det ju bli en ogynnsam prisbild med en SL-sträcka mitt i, som gör att några kvällspigga väljer att byta i Gävle. Eller så blir det inte så, vad vet jag. Det enda säkra är att i själva tidtabellen finns direkt två alternativ.

Vad är ditt förslag hur SJ skulle ändra informationen? Ta bort den rena SJ-förbindelsen, eller?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tittade slarvigt, fel av mig, det går nog inte att skriva så mycket bättre.
    Att det inte är så bra med krångligare resa för många då nattågen övre Norrland har högsäsong är en helt annan sak. Förslaget från Lennart P är intressant men kostar troligen för mycket.

Avstängd
    Medlem
    nov 2017

Juli är ju högsäsong för nattågen på Norrland och de är ofta fullbokade. Så i sammanhanget kan man ju undra om SJ övervägt att köra en del av nattåget från Göteborg upp till Gävle och koppla där med en del från Stockholm. Eller kalkylerar man kanske i att man får fullt ombord ändå ?
    Ett problem med det är att det kan vara tämligen svårframkomligt på godsstråket och att ankomsttiden i Göteborg blir så sen och att avgången därifrån måste tidigareläggas och då klarar man inte depåtiden för nattåget i Göteborg. En del av perioden pågår också arbeten nattetid mellan Borlänge - Ludvika (mellanblock och underhållsarbeten) vilket gör att godsstråket Frövi - Storvik och Krylbo-Sala-Västerås tidvis blir hårt belastat. Till det kommer också spårbytet på Västra stambanan där tågen enligt uppgift ska få nya kanaler.

Det är nog inget annat att göra än att vända 91 till 92 i Stockholm, jag tror det hade blivit för svårkört annars. Sen får man se till så bokningssystemet visar rätt förbindelse, men det verkar ju som att så är fallet om man läser Ulf B's inlägg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •