Den 8 april 2010 pågick ombyggnaden av Uppsala C och snart skulle den impopulära övergången stängas för gott.
![]()
Den 8 april 2010 pågick ombyggnaden av Uppsala C och snart skulle den impopulära övergången stängas för gott.
![]()
Det är resan som är målet. Hemstation Sst.
Jag tyckte då att den var praktisk! Gillar inte att gå i trappor plus att det var en trevligare miljö då. Tack för bilden!
Ibland känns det som att det springs lika mycket över spåren nu som då... Att ta sig mellan spår 1 och övriga spår är så pass krångligt att vissa inte orkar gå runt.
Hmm,det är väl mest burksamlarna som orsakar de flesta stoppen för spårspring i det området...?/Ulf
Och då kan man undra vem som slänger burkar på spåret ? Jag har sett det oskicket ibland och det är rejält svineri när man vet att en del samlare inte kan stå emot frestelsen att fiska upp en slant. Lägg den i papperskorg eller bara ställ den varsomhelst så försvinner burken snabbt nog till recycling.
Inte bara burkar, det är överlag väldigt skräpigt på spåren. Det har ju två sidor. Först hur skräpet kommer dit, sedan att det inte städas bort. Jag tycker att SJ/Jernhusen borde ha personal på stationerna som hjälper folk tillrätta, tror även att nedskräpningen skulle minska då.
Den övergång som Jan L fotat tror jag inte saknas av någon, men det det som saknas i sammanhanget och som inte syns på bilden var det starkt underdimensionerade stationshuset till höger i bild. Det är nog inte många som saknar den trängsel som var vardag då.
Här har Robert faktiskt rätt. Spårspring för att ta genvägar på Uppsala C är tyvärr ingen ovanligt förekommande sak.
Problemet kunde väl inte varit helt svårt att förutse heller.
Vilka var egentligen inblandade i beslutet att dels ha ett väldigt långt och fint spår ett längs både stationshus och framförallt ett helt gäng busshållplatser - och sedan låta de flesta tåg trafikera den stora ön med spår 2-7?
En kvalificerad gissning är att olika personer fattade de olika delbesluten utan att riktigt veta eller tänka efter vad de andra beslutade. Bussterminalens fina anslutning till spår 1 kan man kanske ana har ett samband med att SJ:s "Uppsalapendel" väl använde spåret närmast busshållplatserna. Att spår 2-7 blev de spår som används mest är ju rätt uppenbart när man tänker efter hur en station av denna typ optimalt utformas för järnvägstrafiken.
Någon stans gick det snett. Någon som samordnar allt borde ha sett vad som håller på att hända, och som minsta åtgärd planerat in staket mellan spår 1 och 2. (Det hade varit lätt att motivera ett staket där och samtidigt motivera att inte ha något staket mellan spår 7 och 8). Det optimala hade förstås varit att få in ett par fler gångtunnlar. Det hade säkert räckt att den som faktiskt finns idag vid stationshuset har hiss och rulltrappor - de övriga hade kunnat varit klart mindre och enbart ha vanliga trappor. Jag inser att det skulle varit trångt att låta trappor mynna upp vid plattformarna mellan spår 2/3 och 4/7.
Både staket och trappor hade säkert inneburit att spårområdet behövt vara bredare, men det finns/fanns vad jag kan se hyggligt med plats på nordöstra sidan av spåren. Området sydost om stationen verkar vara detaljplanelagt som industriområde och jag gissar att det inte kommit några stora proteststormar om ett par meter av markytan utanför fastigheterna där tagits i anspråk av järnvägen, om det hade behövts.
Prestigen är nog för stor för att kunna erkänna misstaget idag.
Din observation kan mycket väl stämma med hur det verkligen är. Då lägger jag till ett staket mellan spår 7 och 8 också
Frågan är om den där önskade rulltrappan mellan "omkring spår 8" och gångtunneln inte vore rätt bra?
Åt vilket håll har du sett folk gena? Till eller från ön?
Jag har nog sett ungefär lika många från spår 1 som 8. Det sjuka är ju att det ofta är "helt vanliga människor" som inte hittar ner i gången, säger dom i alla fall efter en utskällning... Jag har även blivit kallad "negerjävel" av en person som sprang över spår 1-2 och jag är väl så hemskt vit man kan bli...
Oj!
Troligtvis så är det väl folk som bara chansar på att spara tid, antingen för att de själva är sent ute eller att nån buss eller annat gjort dem försenade.
Men det skadar nog inte att verkligen kolla hur skyltningen är hela vägen från alla punkter som folk kan antas komma till stationen på.
Förutom att just skylta själva gångvägarna så är det nog bra att skylta avstånd i meter och ungefär gångtid för nån slags "normal" gångtakt. På de ställen det finns två rimliga vägar (typ tillräckligt nära biltunneln sydöst om plattformarna) så kan det vara bra att skylta båda vägarna.
Hur är det, ni som är på plats ofta nog, vad säger ni om bredden på plattformarna mellan spår 2-3 och 4-7? Är de breda nog att rymma en trappa, eller blir det för smalt? (I princip kan man kanske ha en eller två rätt smala trappor)?