Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Idag för åtta år sedan – en övergång på väg att överges

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag för åtta år sedan – en övergång på väg att överges

Den 8 april 2010 pågick ombyggnaden av Uppsala C och snart skulle den impopulära övergången stängas för gott.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för åtta år sedan – en övergång på väg att överges

Jag tyckte då att den var praktisk! Gillar inte att gå i trappor plus att det var en trevligare miljö då. Tack för bilden!

Robert
    Fripassagerare

Ibland känns det som att det springs lika mycket över spåren nu som då... Att ta sig mellan spår 1 och övriga spår är så pass krångligt att vissa inte orkar gå runt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hmm,det är väl mest burksamlarna som orsakar de flesta stoppen för spårspring i det området...?/Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Hmm,det är väl mest burksamlarna som orsakar de flesta stoppen för spårspring i det området...?/Ulf
    Och då kan man undra vem som slänger burkar på spåret ? Jag har sett det oskicket ibland och det är rejält svineri när man vet att en del samlare inte kan stå emot frestelsen att fiska upp en slant. Lägg den i papperskorg eller bara ställ den varsomhelst så försvinner burken snabbt nog till recycling.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Finns gott om gemene man som springer över bara för att förflytta sig.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och då kan man undra vem som slänger burkar på spåret ? Jag har sett det oskicket ibland och det är rejält svineri när man vet att en del samlare inte kan stå emot frestelsen att fiska upp en slant. Lägg den i papperskorg eller bara ställ den varsomhelst så försvinner burken snabbt nog till recycling.
    Inte bara burkar, det är överlag väldigt skräpigt på spåren. Det har ju två sidor. Först hur skräpet kommer dit, sedan att det inte städas bort. Jag tycker att SJ/Jernhusen borde ha personal på stationerna som hjälper folk tillrätta, tror även att nedskräpningen skulle minska då.

Den övergång som Jan L fotat tror jag inte saknas av någon, men det det som saknas i sammanhanget och som inte syns på bilden var det starkt underdimensionerade stationshuset till höger i bild. Det är nog inte många som saknar den trängsel som var vardag då.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Här har Robert faktiskt rätt. Spårspring för att ta genvägar på Uppsala C är tyvärr ingen ovanligt förekommande sak.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Problemet kunde väl inte varit helt svårt att förutse heller.

Vilka var egentligen inblandade i beslutet att dels ha ett väldigt långt och fint spår ett längs både stationshus och framförallt ett helt gäng busshållplatser - och sedan låta de flesta tåg trafikera den stora ön med spår 2-7?

En kvalificerad gissning är att olika personer fattade de olika delbesluten utan att riktigt veta eller tänka efter vad de andra beslutade. Bussterminalens fina anslutning till spår 1 kan man kanske ana har ett samband med att SJ:s "Uppsalapendel" väl använde spåret närmast busshållplatserna. Att spår 2-7 blev de spår som används mest är ju rätt uppenbart när man tänker efter hur en station av denna typ optimalt utformas för järnvägstrafiken.

Någon stans gick det snett. Någon som samordnar allt borde ha sett vad som håller på att hända, och som minsta åtgärd planerat in staket mellan spår 1 och 2. (Det hade varit lätt att motivera ett staket där och samtidigt motivera att inte ha något staket mellan spår 7 och 8). Det optimala hade förstås varit att få in ett par fler gångtunnlar. Det hade säkert räckt att den som faktiskt finns idag vid stationshuset har hiss och rulltrappor - de övriga hade kunnat varit klart mindre och enbart ha vanliga trappor. Jag inser att det skulle varit trångt att låta trappor mynna upp vid plattformarna mellan spår 2/3 och 4/7.

Både staket och trappor hade säkert inneburit att spårområdet behövt vara bredare, men det finns/fanns vad jag kan se hyggligt med plats på nordöstra sidan av spåren. Området sydost om stationen verkar vara detaljplanelagt som industriområde och jag gissar att det inte kommit några stora proteststormar om ett par meter av markytan utanför fastigheterna där tagits i anspråk av järnvägen, om det hade behövts.

Prestigen är nog för stor för att kunna erkänna misstaget idag.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Problemet kunde väl inte varit helt svårt att förutse heller.
    Någon stans gick det snett. Någon som samordnar allt borde ha sett vad som håller på att hända, och som minsta åtgärd planerat in staket mellan spår 1 och 2. (Det hade varit lätt att motivera ett staket där och samtidigt motivera att inte ha något staket mellan spår 7 och 8). Det optimala hade förstås varit att få in ett par fler gångtunnlar. Det hade säkert räckt att den som faktiskt finns idag vid stationshuset har hiss och rulltrappor - de övriga hade kunnat varit klart mindre och enbart ha vanliga trappor. Jag inser att det skulle varit trångt att låta trappor mynna upp vid plattformarna mellan spår 2/3 och 4/7.
    Det är just från plattformen vid spår 8 som jag flest gånger har sett folk gena till ön, men aldrig från spår 1 där bussterminalen ligger. Det här är förstås bara anekdotisk bevisföring och jag har ingen aning om varför.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Det är just från plattformen vid spår 8 som jag flest gånger har sett folk gena till ön, men aldrig från spår 1 där bussterminalen ligger. Det här är förstås bara anekdotisk bevisföring och jag har ingen aning om varför.
    Din observation kan mycket väl stämma med hur det verkligen är. Då lägger jag till ett staket mellan spår 7 och 8 också

Frågan är om den där önskade rulltrappan mellan "omkring spår 8" och gångtunneln inte vore rätt bra?

Åt vilket håll har du sett folk gena? Till eller från ön?

Medlem
    mar 2018

Din observation kan mycket väl stämma med hur det verkligen är. Då lägger jag till ett staket mellan spår 7 och 8 också

Frågan är om den där önskade rulltrappan mellan "omkring spår 8" och gångtunneln inte vore rätt bra?

Åt vilket håll har du sett folk gena? Till eller från ön?
    Det har mest rört sig om att gena till ön, för att hinna med ett tåg som snart ska gå.
    Jag håller helt med dig om rulltrappan. Det är för joxigt att ta sig från gångtunneln till plattformen för spår 8.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Jag har nog sett ungefär lika många från spår 1 som 8. Det sjuka är ju att det ofta är "helt vanliga människor" som inte hittar ner i gången, säger dom i alla fall efter en utskällning... Jag har även blivit kallad "negerjävel" av en person som sprang över spår 1-2 och jag är väl så hemskt vit man kan bli...

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Oj!

Troligtvis så är det väl folk som bara chansar på att spara tid, antingen för att de själva är sent ute eller att nån buss eller annat gjort dem försenade.

Men det skadar nog inte att verkligen kolla hur skyltningen är hela vägen från alla punkter som folk kan antas komma till stationen på.

Förutom att just skylta själva gångvägarna så är det nog bra att skylta avstånd i meter och ungefär gångtid för nån slags "normal" gångtakt. På de ställen det finns två rimliga vägar (typ tillräckligt nära biltunneln sydöst om plattformarna) så kan det vara bra att skylta båda vägarna.

Hur är det, ni som är på plats ofta nog, vad säger ni om bredden på plattformarna mellan spår 2-3 och 4-7? Är de breda nog att rymma en trappa, eller blir det för smalt? (I princip kan man kanske ha en eller två rätt smala trappor)?

Robert
    Fripassagerare

Hur är det, ni som är på plats ofta nog, vad säger ni om bredden på plattformarna mellan spår 2-3 och 4-7? Är de breda nog att rymma en trappa, eller blir det för smalt? (I princip kan man kanske ha en eller två rätt smala trappor)?
    Det borde väl gå? Det finns ju relativt stora "värmestugor" på dessa plattformar som redan står i vägen i så fall.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •