Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Min premiärresa med Arlanda Express

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Min premiärresa med Arlanda Express

Jag har provåkt Arlanda Express från Stockholm Central och gjort en liten film om hur det att resa.
    Ombord finns toaletter och wifi. Tåget gör två stopp på Arlanda, station Norra och Södra. Oftast sitter man två och två i tåget. Det finns ingen 1 eller 2 klass-vagn och ingen servering ombord.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Min premiärresa med Arlanda Express

Citat Ursprungligen postat av AleWi Visa inlägg
    Jag har provåkt Arlanda Express från Stockholm Central och gjort en liten film om hur det att resa.
    Ombord finns toaletter och wifi. Tåget gör två stopp på Arlanda, station Norra och Södra. Oftast sitter man två och två i tåget. Det finns ingen 1 eller 2 klass-vagn och ingen servering ombord.
    Väl utförd social distansering med yes/no på platserna. Men det är väl inte så många som åker så på AEX är det väl lättare.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Är dessa tåg någonsin välbelagda? Jag har åkt två gånger och det var inte många resande någon av dem. Har fått lite intrycket att Arlanda Express lever lite i sin egen värld och piper upp och ned längs en av landets mest trafikerade sträckor var 10e minut utan att göra speciellt mycket nytta..?

TKL och INS på Inlandsbanan.
    Lokföraraspirant, blogg om detta: http://bjornidet.bloggo.nu/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Är dessa tåg någonsin välbelagda? Jag har åkt två gånger och det var inte många resande någon av dem. Har fått lite intrycket att Arlanda Express lever lite i sin egen värld och piper upp och ned längs en av landets mest trafikerade sträckor var 10e minut utan att göra speciellt mycket nytta..?
    Jag åkte senast våren 2007 och då var det inte många ombord.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

I affärsresepeak kan det vara rejält fullt, jag har stått nån enstaka gång. Utanför de få timmarna peak så är det betydligt glesare.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    I affärsresepeak kan det vara rejält fullt, jag har stått nån enstaka gång. Utanför de få timmarna peak så är det betydligt glesare.
    Jag har åkt nån gång efter midnatt och då var det mycket väl belagt. Flygbussarna gick då mer glest och hade även nattaxa så skillnaden var inte så stor.
    Det hände också en liten grej, mitt kort funkade inte i biljettautomaten så jag tog kontanter, otålig kö bakom så i stressen fick jag med mig kvittot men inte biljetten (dom var väldigt lika) . Konduktörn förstod misstaget , frågade om han fick låna kvittot och återkom senare med det glädjande beskedet : ”det var någon som hittat din biljett”.
    Det tycker jag var skickligt gjort.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

En lite udda sak men Aex är väl unikt med nolltaxa.
    Det är nämligen helt officiellt gratis att åka med tåget mellan Arlanda södra och Arlanda norra, ingen lång sträcka men i alla fall ...

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Välbelagda eller ej, man kan nog utgå ifrån att trafiken är lönsam. Annars skulle de väl ha lämnat tillbaka trafiken till staten eller höja priserna.

Stockholm S

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Välbelagda eller ej, man kan nog utgå ifrån att trafiken är lönsam. Annars skulle de väl ha lämnat tillbaka trafiken till staten eller höja priserna.
    Men det är stor skillnad mellan att vara lönsam och att göra nytta.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är nämligen helt officiellt gratis att åka med tåget mellan Arlanda södra och Arlanda norra, ingen lång sträcka men i alla fall ...
    Unikt i Sverige - men inte i flygbranchen. Heathrow Express är gratis mellan terminalerna på Heathrow. Där har man större nytta av det än på Arlanda!

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag åkte senast våren 2007 och då var det inte många ombord.
    Vi kan ju räkna lite på 2019: 3.525.000 resenärer med Arlanda Express. Snitt 9.657/dag. Trafik 20 timmar per dygn, 4 avgångar per timme, 2 riktningar = 160 avgångar/dag (lite tätare i rusningstid, men det påverkar inte snittet mycket). Då blir snittet 60 resenärer per avgång.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Frekvensen är avtalsstyrd, och om den inte upprätthålls säger avtalet att ensamrätten för AEX skall omprövas. Det är en lite udda konstruktion, som knappast är efterfrågansstyrd. Troligen pressar den även upp priset.

Men budskapet om 20:min mellan turerna är tydligt.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Sv: Arlanda Express - andra dyra flygplatståg med nolltaxa?

Hej,

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Unikt i Sverige - men inte i flygbranchen. Heathrow Express är gratis mellan terminalerna på Heathrow. Där har man större nytta av det än på Arlanda!
    Hej,

Ja, och förutom på Heathrow Express gäller samma sak för TFL Rail (det tillfälliga namnet för Crossrail-linjerna i väntan på att tunneln under centrala London öppnar senare i år och hela systemet blir Elizabeth Line), samt för tunnelbanan Piccadilly line.
    Vad jag vet behövs ett Oyster Card eller Contactless-betalning för att utnyttja gratisresan mellan terminalerna med tunnelbanan, inte säker hur det är för TFL Rail. Det är anmärkningsvärt svårt att hitta något officiellt om det på Transport for Londons sida om biljetter. Det kommer upp att det är gratis när man letar efter pris mellan terminalstationer, men inget om krav på Oyster Card.

Någon som känner till liknande exempel för dyra flygplatståg med nolltaxa mellan terminalerna?

Till

Senast redigerat av Till den 2022-02-01 klockan 20:28:23. Anledning: Infogat några länkar, ändrad rubriken, små kosmetiska ändringar

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Men det är stor skillnad mellan att vara lönsam och att göra nytta.
    Sant. Man får väl anta att de resenärer som betalar biljettpriset anser att de har nytta av att åka.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Dom allra flesta som åker AEX utanför semesterperioderna är säkerligen affärsresenärer som har exakta tider att passa.../Ulf

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

På den tiden jag var regelbunden resenär var det regelmässigt bra eller bättre beläggning till Arlanda sen eftermiddag M-F och likaså från Arlanda tidig förmiddag och efter 2100 M-F. Märkligt nog korrelerat till ankommande och avgående flyg.

Av någon orsak såg det lika ut på tågen till/från till Bryssel/Zaventem.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Med deras prissättning behövs väl inte särskilt många resenärer per tåg för att det ska vara lönsamt. Särskilt inte om man ser trafiken som en helhet, där inte varje enskild avgång i lågtrafik behöver bära sina kostnader, utan vara en del av ett attraktivt och lönsamt totalutbud.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Tyvärr har jag aldrig prövat att resa med ArlandaExpress på grund av att behoven har varit obefintliga. Däremot i mina ögon från ett rent outsiderperspektiv verkar finansierings- och trafikeringsformen för Arlandabanan vara långt ifrån optimal. Bara det exempel att det existerar en straffavgift på 120:- känns som en långt ifrån optimal lösning.

Hälsningar
    Axel L

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Tyvärr har jag aldrig prövat att resa med ArlandaExpress på grund av att behoven har varit obefintliga. Däremot i mina ögon från ett rent outsiderperspektiv verkar finansierings- och trafikeringsformen för Arlandabanan vara långt ifrån optimal. Bara det exempel att det existerar en straffavgift på 120:- känns som en långt ifrån optimal lösning.
    En nolla för lite?

"Anyone who upon an inspection cannot present a Valid Voucher and who refuses to pay the on-board price will incur an additional charge of SEK 1,200. In such case, a police report may also be filed."

Medlem
    nov 2019

Jag tror att Axel L menar stationsavgiften för alla som reser med annat bolag än Arlanda Express. För Arlanda Express finns ju ingen stationsavgift eftersom de inte betalar någon stationsavgift...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •