Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 54

Ämne: Min premiärresa med Arlanda Express

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Min premiärresa med Arlanda Express

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Tyvärr har jag aldrig prövat att resa med ArlandaExpress på grund av att behoven har varit obefintliga. Däremot i mina ögon från ett rent outsiderperspektiv verkar finansierings- och trafikeringsformen för Arlandabanan vara långt ifrån optimal. Bara det exempel att det existerar en straffavgift på 120:- känns som en långt ifrån optimal lösning.

Hälsningar
    Axel L
    Som dessutom höjdes för att för få betalade den. Passageavgiften alltså.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Som dessutom höjdes för att för få betalade den. Passageavgiften alltså.
    Det var dock inte fråga om smitning utan för få resenärer som åkte till/från Arlanda C

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Det står för all del även i de svenska reglerna.
    https://assets.ctfassets.net/j7cxk46..._okt_2021_.pdf
    Och där står att det även kan bli polisanmälan för bedrägeri, då krävs väl kan man gissa att man medvetet smitit undan.
    En som borde betalat var Akilov som ju tog vägen till Arlanda, rejält sjaskig stod han vid en dörr och på förfrågan svarade han ”no ticket” och hade inga pengar. Rutin är att man i ett sådant fall varskor polis på Arlanda som kommer och möter vilket också gjordes men ingen hade tid att komma så man fick släppa iväg honom.
    Efter ankomst till Arlanda fick tågpersonalen reda på vad som hänt i Stockholm och det bidrog väl till att man spanade i rätt område och fick honom tillfångatagen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det var dock inte fråga om smitning utan för få resenärer som åkte till/från Arlanda C
    Varpå man bör sänka priset för att locka till sig fler kunder. Inte höja priset.

Numera lägger UL på ett Arlandatillägg på 40 kr på bussarna. https://www.ul.se/sidfot/om-ul/aktue...-fran-1-april/

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Varpå man bör sänka priset för att locka till sig fler kunder. Inte höja priset.

Numera lägger UL på ett Arlandatillägg på 40 kr på bussarna. https://www.ul.se/sidfot/om-ul/aktue...-fran-1-april/
    Avgiften är konstruerad så att A-train får täckning för sina kostnader. Ur deras perspektiv är en hög avgift bra eftersom det driver resenärerna från de övriga operatörerna till Arlanda Express. En sänkt stationsavgift skulle ju innebära dels lägre intäkt från stationsavgiften, dels lägre intäkt från de egna tågen. Hela konstruktionen är idiotisk.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Avgiften är konstruerad så att A-train får täckning för sina kostnader. Ur deras perspektiv är en hög avgift bra eftersom det driver resenärerna från de övriga operatörerna till Arlanda Express. En sänkt stationsavgift skulle ju innebära dels lägre intäkt från stationsavgiften, dels lägre intäkt från de egna tågen. Hela konstruktionen är idiotisk.
    Och för de egna tågen gäller att man hellre har få resenärer som betalar mycket än många som betalar måttligt.
    Cirka 25% av resorna till Arlanda går med tåg , att jämföras med t.ex 50% till Gardermoen.
    För Arlanda en häpnadsväckande låg siffra. De allra flesta skulle ju kunna ta tåget , undantaget kanske nordostsektorn (som Täby-Roslagen) eller lokalt Sigtuna-Märsta.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Svårt att åka Arlanda Express till Uppsala, så med det resonemanget ska det vara passageavgift för resor Arlanda och söderut, men inte Arlanda och norrut.

Medlem
    nov 2019

Svårt att åka Arlanda Express till Uppsala, så med det resonemanget ska det vara passageavgift för resor Arlanda och söderut, men inte Arlanda och norrut.
    För de resenärerna så innebär det helt riktigt bara en lägre intäkt för A-trafik från stationsavgiften såvida inte sänkningen av avgiften medför såna ökade resandevolymer att det går plus för A-train.
    För övrigt så subventioner ju UL, SL och Mälartåg stationsavgiften. A-train tar ut 129,10 (inkl moms) av järnvägsbolagen, men de tre järnvägsföretagen tar bara ut 120 kr av sin kund. SJ tar däremot ut 130 kr.

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Och för de egna tågen gäller att man hellre har få resenärer som betalar mycket än många som betalar måttligt.
    Cirka 25% av resorna till Arlanda går med tåg , att jämföras med t.ex 50% till Gardermoen.
    För Arlanda en häpnadsväckande låg siffra. De allra flesta skulle ju kunna ta tåget , undantaget kanske nordostsektorn (som Täby-Roslagen) eller lokalt Sigtuna-Märsta.
    120 kronor extra betalar jag inte om jag kan åka med SL hela vägen då jag har periodkort, även om det betyder buss via Märsta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Anledningen till att avgiften höjs är att färre reser till Arlanda, en sänkt avgift skulle inte ändra så mycket på detta. En höjd avgift innebär dock högre inkomst per resenär som reser med exempelvis SL eller SJ.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Norrmännen har ju bättre ekonomi,så det är inte så konstigt att dom kan betala flygtågsavgiften...
    Glöm inte att Sverige är ett biltätt och ödsligt land,så det är många som tar bilen till Arlanda även om det handlar om ett antal timmar i bilen.
    Innan pandemin var Flygbussarna t/fr Stockholm välbesatta med lägre biljettpriser dessutom.
    Jag själv åker hellre Flygbussen än AEX eller pendeln när jag ska flyga från Arlanda./Ulf

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Återigen. Förutsättningarna i Oslo är helt annorlunda. Många stora företag ligger på fel sida om Oslo i förhållande till Gardermoen till skillnad mot i Stockholm där nästan inga företag ligger söder om city utan många i Solna/Kista med mera, på rätt sida i förhållande till Arlanda. Bil/taxi är enklast och snabbast.

I Oslo måste man åka runt stan (jfr Essingleden i mindre format) för att sedan åka E6 norrut och på E6:an glider man inte fram på en räkmacka precis. Om man ber en taxichaufför att köra till Gardermoen i rusningstid så föreslår han Flytoget.

Gardermoen-banan bekostades av norska staten. I Sverige hade staten inte råd. Jag hittade i arkiven att den dåvarande (S)-regeringen öppnade för eventuell privat finansiering av järnväg till Arlanda i samband med att Banverket bildades. Och så blev det ju.

Tyvärr kan man inte publicera gamla tidningsartiklar utan måste skriva ett referat. Ibland vore det kanske en insats med lite mera bakgrundsmaterial och fakta på bordet så att man inte alltid ser historien genom dagens glasögon.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Men Ulf, jag tog för givet att du bara åkte tåg och båt.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Norrmännen har ju bättre ekonomi,så det är inte så konstigt att dom kan betala flygtågsavgiften...
    Glöm inte att Sverige är ett biltätt och ödsligt land,så det är många som tar bilen till Arlanda även om det handlar om ett antal timmar i bilen.
    Innan pandemin var Flygbussarna t/fr Stockholm välbesatta med lägre biljettpriser dessutom.
    Jag själv åker hellre Flygbussen än AEX eller pendeln när jag ska flyga från Arlanda./Ulf
    Men det är ingen extra avgift för att åka till/från Gardermoen , det finns visserligen Flytog som är rätt dyra att åka och går direkt och snabbt till Oslo S, men man kan också åka med helt vanliga tåg till vanlig taxa utan några pålägg.
    Jämför man priser så bör man också betänka att avståndet Oslo S-Gardermoen är betydligt längre än Stockholm C-Arlanda.

Medlem
    nov 2019

Men det är ingen extra avgift för att åka till/från Gardermoen , det finns visserligen Flytog som är rätt dyra att åka och går direkt och snabbt till Oslo S, men man kan också åka med helt vanliga tåg till vanlig taxa utan några pålägg.
    Jämför man priser så bör man också betänka att avståndet Oslo S-Gardermoen är betydligt längre än Stockholm C-Arlanda.
    Flygbussen till Gardermoen tar 70 minuter - mot tågets 22 minuter. Alltså betydligt större skillnad än mellan flygbuss och tåg i Stockholm.
    Bussen till Gardermoen kostar 199 NOK - Flytoget kostar 210 NOK. Alltså mycket liten skillnad. Vy kostar 114 NOK.
    Dessa två faktorer gör nog att fler väljer tåget i Oslo.
    Lägg därtill att Flytoget fortsätter på andra sidan Oslo till Drammen och fångar upp en stor del av Osloområdet som har långt till flygplatsen.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Någonting annat som är intressant att notera med Arlanda express är att det är förhållandevis dyrt att åka med dessa tåg i jämförelse med pendeltågen. En vuxenbiljett kostar exempelvis hos SL 159 kr (39+120 kr) i jämförelse med 299 kr hos Arlanda Express. Den enda resenärsgruppen där Arlanda Express kan betraktas som billigare än SLs Pendeltåg är ungdomar mellan 21 och 25 år där de betalar ungdomspris hos Arlanda Express (149 kr) och vuxenpris hos SL (159 kr).

Däremot bör det påpekas att ekvationen blir helt annorlunda om olika slag av periodbiljetter studeras. För att exemplifiera detta kan priset för en resa med ett periodkort variera kraftigt beroende på hur många resor som utförs med kortet, om kortet har Arlandatillägg och liknande.

Hälsningar
    Axel L

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Anledningen till att avgiften höjs är att färre reser till Arlanda, en sänkt avgift skulle inte ändra så mycket på detta. En höjd avgift innebär dock högre inkomst per resenär som reser med exempelvis SL eller SJ.
    Det stämmer inte. Avgiften sätts för att A-train har monopol på sträckan.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Modellen förefaller idag väldigt ologisk, men om det inte var för dessa avtal så är det inte säkert att det funnits någon bana till Arlanda öht. Man måste ha det perspektivet. Men det var ett stort misstag att förlänga monopolet till 2050.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

För den som riktigt vill grotta ner sig i väg och tågtransporter till/från Arlanda rekommenderas Trafikverkets:
    https://trafikverket.ineko.se/Files/...ll_Arlanda.pdf

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Återigen. Förutsättningarna i Oslo är helt annorlunda. Många stora företag ligger på fel sida om Oslo i förhållande till Gardermoen till skillnad mot i Stockholm där nästan inga företag ligger söder om city utan många i Solna/Kista med mera, på rätt sida i förhållande till Arlanda. Bil/taxi är enklast och snabbast.

I Oslo måste man åka runt stan (jfr Essingleden i mindre format) för att sedan åka E6 norrut och på E6:an glider man inte fram på en räkmacka precis. Om man ber en taxichaufför att köra till Gardermoen i rusningstid så föreslår han Flytoget.

Gardermoen-banan bekostades av norska staten. I Sverige hade staten inte råd. Jag hittade i arkiven att den dåvarande (S)-regeringen öppnade för eventuell privat finansiering av järnväg till Arlanda i samband med att Banverket bildades. Och så blev det ju.

Tyvärr kan man inte publicera gamla tidningsartiklar utan måste skriva ett referat. Ibland vore det kanske en insats med lite mera bakgrundsmaterial och fakta på bordet så att man inte alltid ser historien genom dagens glasögon.

Vi kan göra en annan intressant jämförelse också. I Köpenhamn så fick de så att säga en bana till Kastrup och "flygtåg" till detta liksom "på köpet" när Öresundsbron byggdes. Detta var en av anledningarna till att danskarna i början på 1990-talet då debatter pågick om bron skulle byggas eller inte var mycket ivrigare att komma igång med bygget än vad man var i Sverige. Danskarna visste nämligen att de skulle få sina "flygtåg" på detta sätt också.

En annan intressant sak att tänka på här. Tack vare Öresundsbron har ju Malmö lika stor nytta av att det går tåg via Kastrup som de har i Köpenhamn. Så även Malmö fick ju sina "flygtåg" på detta sätt.

Danskarna fick det alltså bekvämt. I motsats till Arlanda så slapp danskarna bygga en separat bana till just flygplatsen. De måste ha tjänat mycket på att det blev en sådan lyckoträff där

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •