Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Spårspring?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Spårspring?

Under eftermiddagen satt jag 2 1/2 timma i Arboga för att efter byte resa vidare till Borlänge via Örebro. Som orsak meddelades olaga vistelse i spårområdet. Skall vi gissa att cirka 5000 resenärer drabbades. Var det en påkörning, enbart spring brukar väl inte ge så stora fördröjningar?

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Spårspring?

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Under eftermiddagen satt jag 2 1/2 timma i Arboga för att efter byte resa vidare till Borlänge via Örebro. Som orsak meddelades olaga vistelse i spårområdet. Skall vi gissa att cirka 5000 resenärer drabbades. Var det en påkörning, enbart spring brukar väl inte ge så stora fördröjningar?
    Flertal personer i spårområdet. Större sök med hundpatruller.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Man bryr sig väl aldrig om att resenärer drabbas numera när räddningstjänst eller polis är inblandad i något på järnvägen. Kan man dra ut på tiden verkar man göra det. Är det många personer på spårområdet är det ju inte frågan om självmördare och tågen borde kunna köras i låg hastighet förbi platsen. Man kommer långt i 20 km/h om man jämför med att stå still i 2,5 timmar....

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Man bryr sig väl aldrig om att resenärer drabbas numera när räddningstjänst eller polis är inblandad i något på järnvägen. Kan man dra ut på tiden verkar man göra det. Är det många personer på spårområdet är det ju inte frågan om självmördare och tågen borde kunna köras i låg hastighet förbi platsen. Man kommer långt i 20 km/h om man jämför med att stå still i 2,5 timmar....
    Ganska exakt fem mil.

Medlem
    feb 2018

Det var ett mediadrev efter ett par incidenter för några år sedan som satte standarden som gäller idag.

För egen del funkar siktfart utmärkt. Sedan får man ju fundera lite om vad man ringer på.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Det var ett mediadrev efter ett par incidenter för några år sedan som satte standarden som gäller idag.

För egen del funkar siktfart utmärkt. Sedan får man ju fundera lite om vad man ringer på.
    Du har en stor poäng i sista meningen som jag försökt lära elever och nya förare! Konsekvensen av ett onödigt samtal för att exempelvis några genar över spåret kan bli stopp för trafiken i flera timmar precis som Per var med om. Med lite tanke och rutin inser man snart vad det är för typ av spårspring och dessvärre är det ofta så att de som verkligen vill bli påkörda inte syns alls innan det har hänt.....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Du har en stor poäng i sista meningen som jag försökt lära elever och nya förare! Konsekvensen av ett onödigt samtal för att exempelvis några genar över spåret kan bli stopp för trafiken i flera timmar precis som Per var med om. Med lite tanke och rutin inser man snart vad det är för typ av spårspring och dessvärre är det ofta så att de som verkligen vill bli påkörda inte syns alls innan det har hänt.....
    Men hur menar du att Trafikverket ska få reda på var spårspring regelmässigt äger rum, om det inte rapporteras in varje gång det inträffar? Det måste gå att rapportera någonting till tkl även om det inte finns anledning för ett trafikstopp.

Säg nu inte att det ska rapporteras via förarens arbetsledning eller något sådant! Det är en helt onödig omväg för informationen anser jag. Som jag ser det bör det vara infrastrukturförvaltarens uppgift att ta emot och journalföra rapporter om spårspring oavsett vilket järnvägsföretag som råkade vara närmast.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Men hur menar du att Trafikverket ska få reda på var spårspring regelmässigt äger rum, om det inte rapporteras in varje gång det inträffar? Det måste gå att rapportera någonting till tkl även om det inte finns anledning för ett trafikstopp.
    Ja, det är väl en uppgift för Trafikverket att justera rutinerna ifall deras nuvarande utformning för att förare underlåter att rapportera. Eller så är det positivt för alla inblandade:
    - spårspringarna som är tillräckligt försiktiga får fortsätta med sin genväg
    - förarna slipper onödigt jobb
    - trafikverket går fina siffror som visar minskat spårspring.

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

När jag bytte tåg/buss i Flen i fredags såg jag övervakningskameror på plattformarna något som jag inte sett förut. Dålig passning tåg/buss i Flen gör att man både hinner se många tåg och upptäcka ett och annat. Kameror för att upptäcka eventuell risk för suicid och/eller spårspring?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Ja, det är väl en uppgift för Trafikverket att justera rutinerna ifall deras nuvarande utformning för att förare underlåter att rapportera. Eller så är det positivt för alla inblandade:
    Jag har haft spårspring två gånger de senaste veckorna. Har rapporterat till Tkl bägge gångerna. Ena gången norr om Uppsala C var det några som korsade spåret och eftersom det fanns risk att ytterligare tåg skulle komma strax förelåg ju en kortvarig men dock fara. I det andra fallet var det i skogarna söder om Nässjö som en grupp människor precis genat över spåret. Där kändes det bättre att rapportera in för eventuella framtida åtgärder som staket prioriteras om många rapporter kommer in.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    När jag bytte tåg/buss i Flen i fredags såg jag övervakningskameror på plattformarna något som jag inte sett förut. Dålig passning tåg/buss i Flen gör att man både hinner se många tåg och upptäcka ett och annat. Kameror för att upptäcka eventuell risk för suicid och/eller spårspring?
    Jag tror kameror kommer spela en viktig roll framåt. Redan för 5 år sedan så hade de kameraövervakning med automatisk varning på vissa ställen i Skåne. Men det finns många lagar som på gott och ont försvårar användningen av kameror längst järnvägen.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Flertal personer i spårområdet. Större sök med hundpatruller.
    Tänk..... förut fanns det gångbiljetter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I november kom jag till Västerås infartsignal i stopp. Anledningen var att kollegor före mej hade anmält spårspring. Fjtkl bad mej fylla i blankett 22 framsida och då få nedsatt sth till 30 på hela driftplatsen samt ställa in motsvarande sth i ATC:n samt om möjligt se om individen(-erna) var kvar i spåområdet. En mycket bra lösning tycker jag.

Senast redigerat av Buffert den 2022-02-01 klockan 14:51:12.

Passagerare
    Medlem
    apr 2021

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Vad kan man anse vara tillräckligt försiktigt?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Skogstoken Visa inlägg
    Vad kan man anse vara tillräckligt försiktigt?
    Jag var inte helt allvarlig ska jag väl säga... men flera skribenter uttryckte ju att man skulle göra någon bedömning av spårspringarens intentioner (eller egentligen hur sannolikt spårspringaren kvarhåller sig i spårområdet eller är på väg därifrån.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Buffert Visa inlägg
    I november kom jag till Västerås infartsignal i stopp. Anledningen var att kollegor före mej hade anmält spårspring. Fjtkl bad mej fylla i blankett 22 framsida och då få nedsatt sth till 30 på hela driftplatsen samt ställa in motsvarande sth i ATC:n samt om möjligt se om individen(-erna) var kvar i spåområdet. En mycket bra lösning tycker jag.
    ...och dom var säkert som bortblåsta när du kom?
    Numera(om inte polisen säger sitt)händer det vid flera tillfällen att ett tåg i varje riktning får köra och"avsyna"sträckan det handlar om för att kunna
    snabba upp tågtrafiken igen./Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja den eller de kunde jag inte se. Jag tycker att det är bäst att man sätter ner hastigheten med en sth, som i detta fallet och inte bara säger något i stil med "att kan du ta det lite lugnt där?" Vilket har hänt ett flertal gånger och det är ju i sak ingen sth utan då ska man som lokförare själv göra en bedömning. Så all heder åt fjtkl som gjorde så här!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

En timmes försening i eftermiddags mellan Lund och Karlshamn med tåg 1058 pga spårspring utanför Malmö

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Ganska exakt fem mil.
    Men långt tidigare har man ju kommit förbi riskområdet, spårspringarna rör sig med kanske 5km/t

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg

Säg nu inte att det ska rapporteras via förarens arbetsledning eller något sådant! Det är en helt onödig omväg för informationen anser jag. Som jag ser det bör det vara infrastrukturförvaltarens uppgift att ta emot och journalföra rapporter om spårspring oavsett vilket järnvägsföretag som råkade vara närmast.
    Ge mig ett enda skäl till att ringa på en person som genar över spåret och är typ två kilometer bort när polisen kommer ?

Däremot kan det vara en bra idé att ringa på folk som befinner dig i spårområdet utan att visa nån vilja att flytta på sig. Akutstoppade trafiken för några år sedan eftersom nån pajas fått för sig att sätta sig mitt emellan rälerna på södra spåret bör jag visslade förbi i 200 km/h. Var väl lite synd om han skulle komma till skada.

Förarna gör bättre bedömningar än vad du tycks tro.

Vi har andra väl fungerande rutiner för att lyfta problematiska ting utan att stoppa trafik.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2022-02-01 klockan 20:28:23.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •