På Railpictures.net finns nu en bild på det nya Stadlertillverkade Mälab-tåget. Flitigt fotograferande Georg Trüb är fotografen.
http://www.railpictures.net/photo/654034/
På Railpictures.net finns nu en bild på det nya Stadlertillverkade Mälab-tåget. Flitigt fotograferande Georg Trüb är fotografen.
http://www.railpictures.net/photo/654034/
Det är resan som är målet. Hemstation Sst.
Tja...![]()
Varför går tredje vagnens blåa färg längre ner än de andra vagnarna? Tänkte om det kunde ha med låggolv att göra, men alla dörrar och fönster är ju placerade på samma höjd.
Tyckte själv att det var en riktigt trevlig målning på dessa fordon. Funderar dock över varför man målat med samma färg vid övergången mellan vagnarna som runt dörrarna. Runt dörrarna är väl troligast att det ska vara en markering för synskadade, men vill man leda in synskadade mellan vagnarna (gissar dock att det är för att markera att vagnen börjar och tar slut där)?
En annan kul detalj är att framrutan ser ut att vara fastskruvad och inte limmad, men det kanske är något annat som ser ut som skruvar.![]()
Tågen är ju tänkta för pendlare, och de kanske lär sig känna igen den markeringen.
I och för sig är väl Mälartågs nät utan vändningar utanför linjernas ändpunkter, om de inte går Sala–Uppsala. Då kommer alltid samma ände först vid en given riktning på en linje, kanske i alla fall. Då lär sig pendlarna vilken dörr som gäller ändå.
Men det finns väl en regel om att det ska vara en markering av rullstols/barnvagnsdörren.
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-04-07 klockan 19:53:17.
Hmm,inga strömavtagare uppe...
Hur många finns det?1?/Ulf
Enligt texten är transporten mellan Stadlers verkstäder i Altenrhein och Erlen. I Erlen har de ett "start upp" center.
http://www.stadlerrail.com/en/about-...Zentrum-Erlen/. Finns nog bara detta som nu ska testas.
Rent praktiskt skulle jag se det som utsiktslöst att lyckas hålla alla dessa tågsätt vända åt ett bestämt håll, i det relativt stora nät som man tänker trafikera med dessa.Det räcker ju t.ex. med att bron i Kungsör krånglar lite, så att man tvingas leda om några tåg via Kolbäck, så har man genast vänt ett antal tågsätt. Nej att ens tänka tanken, skulle nog få den bäste omloppsplaneraren att få kalla kårar på ryggen. Men jag ska fråga honom vad det finns för förutsättningar sagt för detta.
Nej inte ännu allafall, var svaret jag fick.
Men ännu finns ju bara tankar om begränsad utsättning under T19. Hur det kan bli längre fram är väl skrivet i stjärnorna ännu så länge.
Nu blir ju det här trafik utan platsbokning, så egentligen finns ju inte heller behovet av att vända tågsätten åt ett visst håll.