Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Paketresor i ordinarie tåg till söder om Alperna

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Paketresor i ordinarie tåg till söder om Alperna

Resebyrån Grand Tours erbjuder paketresor med ordinarie tåg från svenska stationer till Gardasjön och i vissa fall andra destinationer. (Länk till tågsidan på deras webbplats.) Jag ser att de under 2018 erbjuder fem avgångar till Gardasjön (tio dagar), en avgång till Venedig och Gardasjön samt en avgång till Slovenien. På avgången till Slovenien finns fyra platser kvar, men de andra är utsålda. Datum anges också för 2019 års avgångar, och bokning pågår.

Grand Tours arrangemang bygger på dagtåg till Hamburg, hotellövernattning där och dagtåg vidare vid München (bytestid 53 minuter) till Verona. Biljettlösningen är helt enkelt Interrail Global Pass (5 dagar av 15) samt förstås platsbiljetter. Eftersom fyra av resdagarna går åt till framresa och återresa finns en dag över för tågutflykt vid resmålet för den som så önskar. Resebyrån har reseledare som ansluter i Köpenhamn och på återvägen lämnar gruppen där.

I jämförelse med en bussresa av motsvarande längd är den här lösningen dyrare, men säkert bekvämare i de flestas ögon. Och naturligtvis är det dyrare än att man på egen hand skaffar sig biljetter och är sin egen reseledare. Men som nämndes i tråden "Vore det möjligt köra semestertåg till Sydeuropa" (länk)" finns det många människor som av olika skäl vill undvika flyg och som gärna betalar för att slippa förarbete, osäkerhet och otrygghet som en tågresa på egen hand kan innebära för dem.

I tråden om semestertåg diskuterades också Fritidsresors liknande upplägg för många år sedan, vilket enligt uppgift var olönsamt och lades ner. Om jag minns rätt så ingick det då nattåg i upplägget och inte hotellövernattning.

Jag vet inte mer om Grand Tours än att tågresorna är en mindre del av deras utbud, att de förr hette Seniorresor och att PRO är majoritetsägare. De uppges ha annonserat i senaste numret av tidningen Vi. Det känns roligt att Grand Tours har hakat på det växande intresset för tågresor utomlands, och att resorna blir fullbokade. Jag tror att paketresor på ordinarie tåg är en mer framkomlig väg än chartertåg som den förra tråden huvudsakligen handlade om.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-04-07 klockan 07:17:52.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Paketresor i ordinarie tåg till söder om Alperna

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag vet inte mer om Grand Tours än att tågresorna är en mindre del av deras utbud, att de förr hette Seniorresor och att PRO är majoritetsägare. De uppges ha annonserat i senaste numret av tidningen Vi. Det känns roligt att Grand Tours har hakat på det växande intresset för tågresor utomlands, och att resorna blir fullbokade. Jag tror att paketresor på ordinarie tåg är en mer framkomlig väg än chartertåg som den förra tråden huvudsakligen handlade om.
    Apropå Seniorresor så anordnade de i samarbete med SJ Stockholms marknadsregion 1987 tre tåg till dåvarande Jugoslavien, den del som i dag är Kroatien. Ett gick från Malmö och två från Stockholm. Tågen bestod av liggvagnar från DDR och de tog vardera cirka 600 resenärer. Jag kom in på detta projekt i absolut sista stund och hann bara rätta till de värsta misstagen i planeringen. Tidtabellerna var rejält felkonstruerade och i synnerhet ditresan blev kraftigt försenad, upp emot ett halvt dygn. Det blev stora påfrestningar för många resenärer (alla pensionärer) att åka i de trånga och varma liggvagnarna. Ännu värre hade det blivit om inte den jugoslaviska turistbyrån och Deutsche Reichsbahns representation i Stockholm gjort jätteinsatser.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Resebyrån Grand Tours erbjuder paketresor med ordinarie tåg från svenska stationer till Gardasjön och i vissa fall andra destinationer. (Länk till tågsidan på deras webbplats.) Jag ser att de under 2018 erbjuder fem avgångar till Gardasjön (tio dagar), en avgång till Venedig och Gardasjön samt en avgång till Slovenien. På avgången till Slovenien finns fyra platser kvar, men de andra är utsålda. Datum anges också för 2019 års avgångar, och bokning pågår.

Grand Tours arrangemang bygger på dagtåg till Hamburg, hotellövernattning där och dagtåg vidare vid München (bytestid 53 minuter) till Verona. Biljettlösningen är helt enkelt Interrail Global Pass (5 dagar av 15) samt förstås platsbiljetter. Eftersom fyra av resdagarna går åt till framresa och återresa finns en dag över för tågutflykt vid resmålet för den som så önskar. Resebyrån har reseledare som ansluter i Köpenhamn och på återvägen lämnar gruppen där.

I jämförelse med en bussresa av motsvarande längd är den här lösningen dyrare, men säkert bekvämare i de flestas ögon. Och naturligtvis är det dyrare än att man på egen hand skaffar sig biljetter och är sin egen reseledare. Men som nämndes i tråden "Vore det möjligt köra semestertåg till Sydeuropa" (länk)" finns det många människor som av olika skäl vill undvika flyg och som gärna betalar för att slippa förarbete, osäkerhet och otrygghet som en tågresa på egen hand kan innebära för dem.

I tråden om semestertåg diskuterades också Fritidsresors liknande upplägg för många år sedan, vilket enligt uppgift var olönsamt och lades ner. Om jag minns rätt så ingick det då nattåg i upplägget och inte hotellövernattning.

Trevligt initiativ men att "många vill undvika flyg" är nog en överdrift om vi inte talar om de närmast sörjande i Postvagnen. Norwegian ökade med 14% i mars. Om 20 år är vi dubbelt så många som flyger.

Jag skulle gärna resa med tåg Osby-Köpenhamn-Paris men ser flera problem. Stor risk för krångel vid brutna anslutningar, många byten och så trasslet med att ta sig genom Danmark. Till detta kommer problem med bagaget. Jag vill lämna in det vid avresan och hämta ut det när jag kommer fram.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Trevligt initiativ men att "många vill undvika flyg" är nog en överdrift om vi inte talar om de närmast sörjande i Postvagnen. Norwegian ökade med 14% i mars. Om 20 år är vi dubbelt så många som flyger.
    När jag skriver "många" menar jag inte "de flesta", utan snarare "ett betydande antal". Och jag är övertygad om att ett betydande antal svenskar av olika skäl vill undvika flygresor. Det är långtifrån bara flygrädda och järnvägsintresserade.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

När jag skriver "många" menar jag inte "de flesta", utan snarare "ett betydande antal". Och jag är övertygad om att ett betydande antal svenskar av olika skäl vill undvika flygresor. Det är långtifrån bara flygrädda och järnvägsintresserade.
    Talar vi om "ett betydande antal" så skulle vi haft utmärkta tågförbindelser med kontinenten inklusive det saknade Alfred Nobel. Med direkt sovvagn Köpenhamn-Paris skulle jag inte tveka. Jag vet att resan är målet men det finns gränser för vad jag vill utsätta mig för. Dessutom gillar jag ju både järnväg och flyg. 50/50 kan vi väl säga :) Oavsett så är detta initiativ med tågresor plus färdledare ett trevligt alternativ. Tror på detta med hotellövernattning. Det blir mindre ansträngande och du upplever något på vägen.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-04-07 klockan 10:28:45.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tågresor har jag haft i alla år - sedan 1980, både inom Europa som i USA och Malaysia.
    I år är det bara 2 officiella mål - München och USA, men vi har haft resor till St. Malo, Italien, Prag, Wien m.fl.
    Under många år chartrade vi de f.d. Tjeckiska regeringsvagnarna med 6 tvåbäddskupéer och egen matsal med kök.
    Våren 2017 åkte Spårvägssällskapet till Palermo på Sicilien, en otrolig tågresa som nästa år återkommer som en resa för "vanligt folk". Givetvis lite modifierad där studiebesök ersatts med "vanliga" sevärdheter.
    Våra resor är upplagda precis som en bussresa men där bussen ersatts med tåg.
    Vi kommer längre, får mer tid på besöksmålen och en bekvämare resa där man kan röra sig.
    Vi slipper de monotona motorvägarna, åker oftast igenom gamla städers stadskärna och får många vackra vyer. Tyvärr är buskröjningen inte den bästa så det är svårt att få bra bilder.
    Nackdelen med tågresan är alla byten och bagageförvaring.
    På bussresan bor man ofta på billiga hotell i utkanten på städerna medan man på tågresan bor centralt, gärna nära stationen.
    Det kräver betydligt mer att arrangera en tågresa än en bussresa då man måste planera på ett helt annat sätt när man skall åka kommunalt.
    På tågresan kan man inte guida som i en buss. På mina resor får alla ett tjockt info-häfte, specialgjort för varje avgång, med intressanta uppgifter om alla städer vi passerar, kartor över stadskärnor, linjekartor över lokaltrafiken och information om hur man kommer till sevärdheterna - både sådana som vi besöker gemensamt och sådana som man kan åka till själv. När vi är ute ingår alltid dagsbiljetter för den period vi är på stället. Det ingår givetvis fri tid här ock var men alla erbjuds följa med reseledaren på nya upptäcktsspår.
    Det folk har mest emot tågresor är bytena. Nästan alla tycker att det är så bekvämt att ställa in bagaget i bussen och hämta ut det vid hotellet.
    -Per

http://www.ammebergsresor.se/StorstadMunchen.html
    http://www.ammebergsresor.se/usagowest.html

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det ena behöver inte motbevisa det andra.
    Jag tror inte att Norwegian fått 14% fler resenärer i betydelsen unika individer, utan de har troligen sålt 14% flera resor.
    I debatten som varit om detta med att minska flygresande har skribenter i Dagens Nyheter påpekat att de märker att de gjort kanske 4 semesterresor utomlands (och långt bort) med flyg senaste året, medan de för ett antal år sedan flög på en utlandsresa om året. De som kan (och vill) gör fler flygresor.
    Vad som hänt med resandet om 20 år är svårt att veta, visst blir vi flera svenskar, men hur resandet sker då kan jag i alla fall inte säga något om säkert. Men, visst finns risken att det görs dubbelt så många flygresor om 20 år, om expansionen får fortgå.

Och att ett antal personer vill undvika flyg behöver inte betyda att alla dessa åker tåg eller att de ändå flyger, utan det kan betyda att dessa stannar hemma, eller åker bil, och att de därför inte märks så mycket.

Och jag själv är lite både jag gör minst en lång utlandsresa med tåg varje år, men å andra sidan har jag nog också flugit någon gång nästan varje år. Ibland i kombination, t.ex. när jag flög för att åka Transsibiriska i ena riktningen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag skulle gärna resa med tåg Osby-Köpenhamn-Paris men ser flera problem. Stor risk för krångel vid brutna anslutningar, många byten och så trasslet med att ta sig genom Danmark. Till detta kommer problem med bagaget. Jag vill lämna in det vid avresan och hämta ut det när jag kommer fram.
    Hur definierar du "många som flyger"? Jag kan tänka mig många definitioner som leder till att mer än halva befolkningen "flyger", då är fördubbling teoretiskt omöjlig.

Berlin-sovvagnen är ju ett perfekt sätt att slippa Danmark. En annan variant är att ta vägen via Jylland för att slippa buss och färja.

Det smarta sättet att hantera byten är att kombinera dem med uppehåll för måltider etc, då minskar risken för bruten anslutning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Talar vi om "ett betydande antal" så skulle vi haft utmärkta tågförbindelser med kontinenten inklusive det saknade Alfred Nobel. Med direkt sovvagn Köpenhamn-Paris skulle jag inte tveka. Jag vet att resan är målet men det finns gränser för vad jag vill utsätta mig för. Dessutom gillar jag ju både järnväg och flyg. 50/50 kan vi väl säga :) Oavsett så är detta initiativ med tågresor plus färdledare ett trevligt alternativ. Tror på detta med hotellövernattning. Det blir mindre ansträngande och du upplever något på vägen.
    Med en dåres envishet upprepar jag så fort jag får en chans att hade vår Herre menat att vi skulle kunna flyga ,då hade vi fått vingar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •