Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Höga berg och djupa dalar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Höga berg och djupa dalar

Jag har åkt till och från Göteborg med några dagas mellanrum på Kust till kustbanan. Då fick jag en fundering på backen mellan "markytan" vid Gårda och t.ex det som förr hette Mölndals övre eller närmaste station i dag Mölnlycke. Hur brant är den stigningen? När man kom från Boråshållet så kändes det tydligt att det var en nerförsbacke. Jag tror inte känslan var lika påtaglig i dag när jag åkte tillbaka i uppförsbacken.
    En annan Västsvensk backe som jag har åkt flera gånger, dock inte i modern tid, är ju från Dalboslätten upp på Kroppefjäll. Nu åker man väl inte in i Mellerud längre och kan kanske "ta sats" lite mer? Och var slutar backen? Dals Rostock?
    Finns det gott om branta backar i järnvägssverige? Och vilka är i så fall dom värsta?

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Höga berg och djupa dalar

Citat Ursprungligen postat av ak44 Visa inlägg
    Finns det gott om branta backar i järnvägssverige? Och vilka är i så fall dom värsta?
    Värst av alla är väl ändå den mellan Stockholm C och Stockholm S på Citybanan med sina 31 promille.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-04-07 klockan 03:49:10.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur brant är det upp till Glumslöv från Helsingborg resp. Landskrona?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och vilka är i så fall dom värsta?
    En som byggdes bort när Ådalsbanan mellan Härnösand och Mörtsal fick ny sträckning är Oringebacken. Nu minns jag inte lutningen dock. Många gånger farsan kom hem sent när de varit uppe i Kramfors, Utansjö och Väja/Dynäs för att växla med Z65.
    Rälsen ligger faktiskt kvar större delen av den övergivna bansträckan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stigningen/lutningen mellan Almedal och Mölndals Övre är, om jag minns rätt, 13 promille.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

det är 25 promille i Glumslövsbackarna om jag minns rätt.

/Magnus

Senast redigerat av Magnus Backman den 2018-04-07 klockan 10:00:11.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På första frågan är svaret nej. Tio promille i södra och mellersta delen av landet och sjutton i norr är väl max rent allmänt.

Sen finns det förstås en del undantag, men de är nog inte fler än att de flesta redan nämnts i tråden. Gemensamt för dem är att de är ganska korta.
    Ytterligare ett exempel är väl mellan Jädersbruk och Hovsta där det finns några 25-promillesbackar.

En kandidat till värsting kan vara den korta men branta rampen mellan Riddarholmstunneln och bron över Söderström i Stockholm. Har sett en siffra på det men glömt. Någon som vet?

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Lär väl vara 25 promille lutning vid Riddarholmskyrkan.
    Men det är lite fusk eftersom man brukar räkna på 1000 meter, och det blir det ju inte här.
    Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    På första frågan är svaret nej. Tio promille i södra och mellersta delen av landet och sjutton i norr är väl max rent allmänt.

Sen finns det förstås en del undantag, men de är nog inte fler än att de flesta redan nämnts i tråden. Gemensamt för dem är att de är ganska korta.
    Ytterligare ett exempel är väl mellan Jädersbruk och Hovsta där det finns några 25-promillesbackar.

En kandidat till värsting kan vara den korta men branta rampen mellan Riddarholmstunneln och bron över Söderström i Stockholm. Har sett en siffra på det men glömt. Någon som vet?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag har för mig att när denna fråga kommit upp tidigare i PV så är det en lutning på Lysekilsbanan som är den värsta i klassen . Mvh Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-04-07 klockan 12:23:59.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •