Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Godståg har kolliderat med bil utanför Bollnäs

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Godståg har kolliderat med bil utanför Bollnäs

Oklart läge. Uppdateras.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...-bil-i-bollnas
    Kontaktledningen nedriven.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Godståg har kolliderat med bil utanför Bollnäs

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Oklart läge. Uppdateras.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...-bil-i-bollnas
    Kontaktledningen nedriven.
    Nu med en bild. Inte bara att hänga upp kontaktledningen. En stolpe måste bytas.

Senast redigerat av Ville den 2022-01-26 klockan 09:18:33.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Godståg har kolliderat med bil utanför Bollnäs

Ambitiöst av SVT att ta med Trafikverkets lista över stationer där tågtrafiken kan påverkas! En bra service för mig som bor vid Karlberg, som är en av de påverkade stationerna.

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Godståg har kolliderat med bil. Tågolycka?

Är det egentligen möjligt att kalla olyckshändelsen för "tågolycka" som de sa på Ekot i morse?

Ja, jag vet, det har diskuterats många gånger här i PV. Frågan är väl egentligen, när ska de lära sig?

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Godståg har kolliderat med bil. Tågolycka?

Ja, när ska tågentusiasterna lära sig att det är naturligt för allmänheten att kalla en olycka där ett tåg är inblandat för tågolycka?

Jag skulle förstås hellre säga ”plankorsningsolycka” men det är ju inte samma sak som att det är fel att kalla det för tågolycka.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Ja, när ska tågentusiasterna lära sig att det är naturligt för allmänheten att kalla en olycka där ett tåg är inblandat för tågolycka?

Jag skulle förstås hellre säga ”plankorsningsolycka” men det är ju inte samma sak som att det är fel att kalla det för tågolycka.
    Medhåll där, i alla punkter. Men är det ingen mer än jag som funderar på om det en är olycka. Såklart svårt att veta, men ibland undrar man, så som gamla signalgubbe. Risken att det är medvetet handlande finns ju alltid, men tyvärr alltid lika svårt att veta eller ens få veta, dock brukar ju även sånt kallas olycka i media.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Medhåll där, i alla punkter. Men är det ingen mer än jag som funderar på om det en är olycka. Såklart svårt att veta, men ibland undrar man, så som gamla signalgubbe. Risken att det är medvetet handlande finns ju alltid, men tyvärr alltid lika svårt att veta eller ens få veta, dock brukar ju även sånt kallas olycka i media.
    Hendelsen var jo på en sikret planovergang og utfallet var tragisk. Kanskje diskusjonen bør stoppe der for denne gang? Om den forulykkede var der av fri vilje eller ikke bør vel ikke dette forum diskutere i det vide og brede.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Hendelsen var jo på en sikret planovergang og utfallet var tragisk. Kanskje diskusjonen bør stoppe der for denne gang? Om den forulykkede var der av fri vilje eller ikke bør vel ikke dette forum diskutere i det vide og brede.
    Detta håller jag helt med om, händelsen kan naturligtvis diskuteras, liksom följder av den, men spekulationer om bakomliggande bevekelsegrunder är knappast meningsfulla.

M J / mod

Medlem
    mar 2018

Så här tänkte jag:

Då man redovisar statistik med tågolyckor med dödlig utgång brukar aldrig kollisioner med bilar eller rena överkörningar av personer tas med. troligen för det annars skulle kunna bidra till tvivel på järnvägens säkerhet i förhållande till andra trafikslag. Undantag givetvis då någon ombord på det inblandade tåget förolyckas. Typ Nosaby, typ Vikingstad.

Men OK, jag har ingen invändning emot att alla dödsolyckor med tåg inblandade kallas tågolyckor. Typ ungdomar som klättrar upp på godsvagnar, typ någon som faller i en X2 på grund av utebliven nigning och slår sig så illa att han avlider.

Stockholm S

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Så här tänkte jag:

Då man redovisar statistik med tågolyckor med dödlig utgång brukar aldrig kollisioner med bilar eller rena överkörningar av personer tas med. troligen för det annars skulle kunna bidra till tvivel på järnvägens säkerhet i förhållande till andra trafikslag. Undantag givetvis då någon ombord på det inblandade tåget förolyckas. Typ Nosaby, typ Vikingstad.

Men OK, jag har ingen invändning emot att alla dödsolyckor med tåg inblandade kallas tågolyckor. Typ ungdomar som klättrar upp på godsvagnar, typ någon som faller i en X2 på grund av utebliven nigning och slår sig så illa att han avlider.
    Om något inte ändrats nyligen är det så hos Trafikverket att plankorsningsolyckor anses helt tillhöra järnvägsverksamheten.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Om något inte ändrats nyligen är det så hos Trafikverket att plankorsningsolyckor anses helt tillhöra järnvägsverksamheten.
    Och när man räknar så så är järnvägen i Sverige inte alls fri från dödsolyckor.

Utan då beskrivs ju ofta även måttet "Antal resenärer ombord på ett tåg som avlidit" och då är siffrorna de senaste åren väldigt låga.
    Efter Lerum 1987 och Sköldinge 1990 så är det bara Nosaby 2004 (en passåkande personal plus en förare) och Kimstad 2010 (en resenär) där det förekommit. Om jag läst rätt i Wikipedia.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Utan då beskrivs ju ofta även måttet "Antal resenärer ombord på ett tåg som avlidit" och då är siffrorna de senaste åren väldigt låga.
    Efter Lerum 1987 och Sköldinge 1990 så är det bara Nosaby 2004 (en passåkande personal plus en förare) och Kimstad 2010 (en resenär) där det förekommit. Om jag läst rätt i Wikipedia.
    Nej, och det var nog en aha-upplevelse för personal från f d Vägverket, vilket fick dem att bl a sätta igång stängselprojektet, i någon slags noll-vision för järnvägen. Kanske för att dölja den bristande förmågan att på allvar göra något åt plankorsningarna.

Om man sedan strikt håller sig till "Antal resenärer ombord på ett tåg som avlidit" så lär nog majoriteten vara sådana som råkar drabbas av hjärtinfarkt eller liknande under tågresa. Man håller sig snarare till en definition: Antal tågresenärer som, ombord eller vid på-/av-stigning, avlidit till följd av järnvägsolycka. Till dessa räknas även de som på motsvarande sätt skadas och sedan till följd av skadan avlider inom två veckor.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Det finns väl några till. Men som vanligt är det väl beroende på lite hur man räknar. Bland annat en förare/ radioloksoperatör som omkom när denne hamnade under loket vid en urspårning vill jag minnas. Samt en varm järnvägsvän som omkom vid en växlingsolycka.

Sedan finns det några, i huvudsak personal, som skadats svårt genom åren både vid tåg och växling.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Är det egentligen möjligt att kalla olyckshändelsen för "tågolycka" som de sa på Ekot i morse?

Ja, jag vet, det har diskuterats många gånger här i PV. Frågan är väl egentligen, när ska de lära sig?
    Det är väl väldigt mycket skit samma hur en händelse benämns när en person avlidit ? Man förundras över en dels personers prioriteringar...

( Stäng det här nu. )

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Tyvärr glöms en olycka på Västkustbanan bort , minns inte årtal men det var i rätt sen tid, där en ung man föll ut från en dörr och hittades död. Exakt varför blev tydligen lite av en gåta, dörrlåsningen borde ha förhindrat händelsen. Det spekulerades i att han troligen lutat sig mot dörren och kanske även oförsiktigt rört vid dörrhandtaget.
    En annan olycka som väl gick in under rubrik arbetsolycka var när en konduktör föll ner på banvallen när hon öppnade en dörr och gångbron var inte nedfälld, med tragisk dödlig utgång.
    Ännu en olycka som inte går in i statistiken för att personen inte var ombord på tåget var en när en ung kvinna på Uppsala C föll under tåget och omkom när hon oförsiktigt försökte springa i kapp och komma ombord på ett tåg i rörelse och halkade. Dålig sandning ansågs ha bidragit men samtidigt var det ju fel att handla så.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2022-01-26 klockan 21:51:57.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Det finns väl några till. Men som vanligt är det väl beroende på lite hur man räknar. Bland annat en förare/ radioloksoperatör som omkom när denne hamnade under loket vid en urspårning vill jag minnas. Samt en varm järnvägsvän som omkom vid en växlingsolycka.

Sedan finns det några, i huvudsak personal, som skadats svårt genom åren både vid tåg och växling.
    Visst, men dessa klassas väl som arbetsplatsolyckor, och de var inte resenärer.

Jag tänker mig att det bör finnas statistik som på ett rättvist sätt beskriver hur riskfullt det är för mig som resenär med olika transportsätt, när jag står i valet och kvalet om jag skall åka bil/taxi, buss, tåg eller flyg. Just då är omkomna banarbetare eller asfaltläggare inte relevanta i den statistiken, utan de skall finnas i statistik riktad till personer som tänker söka arbete i en viss bransch.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Jag tänker mig att det bör finnas statistik som på ett rättvist sätt beskriver hur riskfullt det är för mig som resenär med olika transportsätt, när jag står i valet och kvalet om jag skall åka bil/taxi, buss, tåg eller flyg. Just då är omkomna banarbetare eller asfaltläggare inte relevanta i den statistiken, utan de skall finnas i statistik riktad till personer som tänker söka arbete i en viss bransch.
    Risken för en resenär ombord på inrikes tåg eller flyg att omkomma bör ju vara så extremt låg att det inte blir meningsfullt att räkna på statistik.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Risken för en resenär ombord på inrikes tåg eller flyg att omkomma bör ju vara så extremt låg att det inte blir meningsfullt att räkna på statistik.
    Jo, det tycker jag man skall räkna statistik på.
    Ett sätt kan ju vara att visa noll avlidna för ett antal år, och kanske ange att senaste inrikes dödsolyckan (med de villkoren) på järnväg inträffade 2010, och så kan man göra likadant med t.ex. inrikes flygresor.
    Detta för att inte människor bara skall få ta del av statistiken om antalet omkomna i järnvägsolyckor och där räknas då både plankorsningsolyckor och självmord med och då är vi kanske uppe strax under 100 per år. Bägge siffrorna behövs men för olika ändamål och olika målgrupper.

Medlem
    feb 2018

Helt korrekt. Min kommentar grundades dock i att du inkluderade både förare och passåkande förare i Nosaby. Dessa bör ju även de betraktas som arbetsplatsolyckor.

Medlem
    mar 2018

Det är väl väldigt mycket skit samma hur en händelse benämns när en person avlidit ? Man förundras över en dels personers prioriteringar...

( Stäng det här nu. )
    Helt korrekt. Min kommentar grundades dock i att du inkluderade både förare och passåkande förare i Nosaby. Dessa bör ju även de betraktas som arbetsplatsolyckor.
    Skit samma.

Stockholm S

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •