Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Resgods - när slutade man med det?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Resgods - när slutade man med det?

När jag åkte hem i julas efter att ha varit "hem-hemma" såg jag en skylt för resgods på Gällivare station.

Jag kommer i håg att jag polleterade resgods i början på 90-talet när jag studerade i Stockholm.

Men när slutade man med denna möjlighet?

Hälsningar
    Peter

Skickat från min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk

Avställd
    Medlem
    feb 2018

Sv: Resgods - när slutade man med det?

Ska man vara riktigt ful så kom väl avvecklandet i samband med att nykterheten blev bättre hos SJ.
    I min stad var det notoriska fyllpärer som skötte resgodset, antingen av hävd eller tillfällig placering pga fylleri i tjänsten

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av -ch- Visa inlägg
    Ska man vara riktigt ful så kom väl avvecklandet i samband med att nykterheten blev bättre hos SJ.
    I min stad var det notoriska fyllpärer som skötte resgodset, antingen av hävd eller tillfällig placering pga fylleri i tjänsten
    Det är ju alltid trevligt med generella påhopp på olika personalgrupper. Jag vänder mig med bestämdhet mot denna typ av skitsnack på postvagnen. Problem med personal med alkoholproblem har funnits hos alla personalgrupper både inom och utom järnvägen.

Jag avstår från att ha synpunkter på -ch- och lokreparatörer i allmänhet, men pekar gärna på att man inte ska kasta sten i glashus.

Tyvärr är det ju denna typ av opreciserat skitsnack som får en att ifrågasätta postvagnen som ett seriöst forum. (ett forum blir inte bättre än dess deltagare).

Trist att behöva skriva dessa rader

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Det är ju alltid trevligt med generella påhopp på olika personalgrupper. Jag vänder mig med bestämdhet mot denna typ av skitsnack på postvagnen. Problem med personal med alkoholproblem har funnits hos alla personalgrupper både inom och utom järnvägen.

Jag avstår från att ha synpunkter på -ch- och lokreparatörer i allmänhet, men pekar gärna på att man inte ska kasta sten i glashus.

Tyvärr är det ju denna typ av opreciserat skitsnack som får en att ifrågasätta postvagnen som ett seriöst forum. (ett forum blir inte bättre än dess deltagare).

Man KAN också se en sådan sak som en möjligen aningen skabrös anekdot, eller skröna från en tidigare epok i järnvägens historia, och inte som ett angrepp på en viss grupp personal.

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Man KAN också se en sådan sak som en möjligen aningen skabrös anekdot, eller skröna från en tidigare epok i järnvägens historia, och inte som ett angrepp på en viss grupp personal.
    Bra, då vet jag var ribban ligger

Jag vill samtidigt be PeterH om ursäkt för denna trådurspåring

Senast redigerat av Mohlin den 2018-04-06 klockan 21:43:52.

Medlem
    sep 2017

Bra, då vet jag var ribban ligger

Jag vill samtidigt be PeterH om ursäkt för denna trådurspåring
    Ribban ligger inte på någon speciell nivå; det är och förblir en bedömning från fall till fall och från person till person och från sammanhang till sammanhang. På annat sätt kan man inte gärna bedriva en sådan här verksamhet; särskilt inte som att såväl användare som funktionärer gör detta för sitt nöjes skull på sin fritid. Det gör att det - med undantag för rena lagbrott, vilket dock är oerhört sällsynt tackochhlov - ibland kan bli så att en sak släpps igenom en dag, och inte en annan. Så blir det i internetforumens värld ibland, och det är helt enkelt en följd av att det är människor som gör mänskliga bedömningar. Någon direkt ribba finns egentligen inte, vare sig faktiskt eller bildlig, och de allra flesta skribenter klarar av att hålla sig på en okej nivå för det allra mesta (vilket vi moderatorer förstås är tacksamma för).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Alla som jobbade i ren magasinstjänst hade naturligtvis inte alkoholproblem, men en del hade det. Jag tycker det var sympatiskt av det gamla affärsverket att utnyttja möjligheten att placera problematiker på befattningar, som inte innehöll säkerhetstjänst. I dagens uppsplittrade järnvägsbransch finns inte samma möjligheter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

CH har väl både rätt och fel. Vi som jobbat vid järnvägen i uppemot 40 år minns både de plikttrogna resgodsgubbarna med båtmössa och blankt SJ märke i och de halvalkisar som fått resgodsjobbet som omställning då de inte längre platsat i växellaget på grund av alltför mycket fylla.... Jag kan lätt sätta namn och ansikte på flera av båda kategorier.... Hur som helst så var fylleri på arbetet betydligt vanligare för 40-50 år sedan både vid järnvägen och annorstädes!

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Du verkar ta det personligt, och jag undrar varför. Det är inte ett helt okänt faktum att det fordom fanns betydligt större problem än idag med alkohol på järnvägen. Varför tabubelägga detta?

Senast redigerat av Simon B den 2018-04-06 klockan 22:15:44.

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Tyvärr är den här tråden symptomatisk för många trådar både här och i Järnväshistorisk Forum i det att trådstartaren aldrig får någor svar utan det hela urartar till en farsartad duell bland deltagarna om något som har en viss släktskap med originalintentionen men aldrig lyfter sig ur bottenslammet. Skärpning gubbar!

SA

1. Klass JanneSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Du verkar ta det personligt, och jag undrar varför. Det är inte ett helt okänt faktum att det fordom fanns betydligt större problem än idag med alkohol på järnvägen. Varför tabubelägga detta?
    Jag tycker också det är en väldigt märklig reaktion från Mohlin. Personer med svåra alkoholproblem var (och är) ju inte så ovanligt. Jag vet också ganska många exempel på att dessa tidigare omplacerades till t ex resgodset.

Skickat från min iPad med Tapatalk

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JanneS Visa inlägg
    Jag tycker också det är en väldigt märklig reaktion från Mohlin. Personer med svåra alkoholproblem var (och är) ju inte så ovanligt. Jag vet också ganska många exempel på att dessa tidigare omplacerades till t ex resgodset.

Skickat från min iPad med Tapatalk
    Hur vore det nu att läsa trådskaparens rätt så försynta fråga en gång till och eventuellt ge något svar på den.
    Och resgodshantering upphörde inte för att det inte längre fanns folk att placera där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Alla som jobbade i ren magasinstjänst hade naturligtvis inte alkoholproblem, men en del hade det. Jag tycker det var sympatiskt av det gamla affärsverket att utnyttja möjligheten att placera problematiker på befattningar, som inte innehöll säkerhetstjänst. I dagens uppsplittrade järnvägsbransch finns inte samma möjligheter.
    Vad är sympatiskt med att blunda för en sjukdom hos en person och låsas om att den inte finns? Idag har arbetsgivaren ett ansvar att hjälpa en anställd som har alkoholproblem vilket jag tycker är betydligt bättre än att placera om personen och låsas som att det regnar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man kan nog sammankoppla resgodsets försvinnande med införandet av X2000 och fjärrstyrningens utbyggnad på bred front. Tidigare hade det ju både funnits personal och utrymme i tågen då tågklarerarna på mindre stationer även sysslade med sådant som gods och biljettförsäljning samt tågen oftast hade med en BF vagn med både godsutrymme och sittplatser.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Resgodset försvann väl år 2000? Det var väl samtidigt som Expressgodset privatiserades
    LSq

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Vad är sympatiskt med att blunda för en sjukdom hos en person och låsas om att den inte finns? Idag har arbetsgivaren ett ansvar att hjälpa en anställd som har alkoholproblem vilket jag tycker är betydligt bättre än att placera om personen och låsas som att det regnar.
    Huruvida man blundade för det och inte gav hjälp vet jag inte. En omplacering var i varje fall bättre, för den som fick kunde få en supperiod då och då, att vara omplacerad än att riskera att vålla en svår olycka. Hos min senaste arbetsgivare erfor jag att personer med av arbetsgivaren kända svåra alkoholproblem dagligen körde bil i tjänsten. I de fallen hade omplacering varit bättre.

Medlem
    sep 2017

Fortsättningsvis kommer endast svar på trådstartarens frågor att accepteras i denna tråd; sign -ch-s möjligen "fula" (enligt honom själv) kantring är inom regelverket, MEN den är OT i tråden, så fler saker om eventuella alkoholproblem kommer att raderas.

M J/mod

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Frågan är om man menar resgods alltså sådant gods/bagage som resenärer med biljett kunde skicka för att själv slippa släpa på det. Jag vill minnas att man till och med kunde skicka en cykel som resgods. Expressgodset var däremot som vilken pakettjänst som helst men kördes ju så långt möjligt med tåg och samlastades ofta både av samma personal och i samma vagnar som resgodsetsförsvinnande.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Frågan är om man menar resgods alltså sådant gods/bagage som resenärer med biljett kunde skicka för att själv slippa släpa på det. Jag vill minnas att man till och med kunde skicka en cykel som resgods. Expressgodset var däremot som vilken pakettjänst som helst men kördes ju så långt möjligt med tåg och samlastades ofta både av samma personal och i samma vagnar som resgodsetsförsvinnande.
    Expressgods får vi väl betrakta som något annat. Resgods är sådant bagage som tillhör resenärerna och som lämnas in och hämtas ut av resenär. Att ha giltig färdbiljett var en förutsättning för att få polletera resgods. Alla tåg medförde inte resgods, det stod angivet i kommunickan och expresståg var ofta utan resgods så då fick man hämta ut från ett senare tåg. Och visst kunde man få med en cykel som resgods. Minns många gånger vi tog med cykel mellan Halmstad och Bolmen. Då löste man i biljettluckan och fick en adresslapp med ståltråd som man satte på cykelstyret och så ställde man cykeln på plattformen och personal lastade i och ur den i resgodssläpet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Visst är expressgods och resgods olika produkter. Resgods var sådana väskor eller cyklar mm som man under en resa inte kunde eller vill ha med i kupén. Expressgods var snabbt gods som sändes med resandetågens resgodsvagnar och lämnades in och ut på stationernas resgodsexp. Jag tror att resgods försvann år 2000 då SJ gjorde sig av med expressgodset. Mitt sista expressgods sände jag ca 1999. Det paketet tog sig Uppsala Umeå över natten och kunde kvitteras ut på morgonen
    Snabbare än posten således! Fråga: var det år 2000 denna service upphörde? Jag är inte helt säker.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •